SCHWARZE AUSSIG - ‘Schwarze Aussig’ (D.I.Y. 02) -
V nadcházejících měsících charakteristických nejen padajícím
listím (už se stalo), klesáním teploty blíže k nule, pozdějším
vycházením slunce a jeho dřívějším zapadáním, jakož vyvoláváním
různých nálad a pocitů (např. ‘melanchol’, ‘depkátor’, ‘stýskavec’),
vám k poslechu nabízím nahrávku hýřící dle mého soudu právě
některými těmito vlastnostmi. Nahrávku, chtělo by se říct,
podzimní a to i přesto, že byla nahrána 19. - 21. dubna
(kterého roku?), tedy v období spíše jarním. Na to, že bylo
CD pořízeno ve zkušebně DK Ústí má opravdu velmi slušný
zvuk, k čemuž možná dopomohl i Honza Brambůrek (úprava,
mix). Tak trochu podmínkou je chuť naslouchat, vnímat a
vstřebávat a zároveň být víceméně odpočatí. Jinak by se
vám také mohlo s klidem stát, že si u 6 skladeb (délka 30:26
min.) ústeckých Schwarze Aussig jednoduše zdřímnete. A možná,
že to zrovna potřebujete, tak se tomu nebraňte... Křehčí
duše prominou, ale demáč by za jistých okolností měl nést
nálepku: ‘Neposlouchejte, necítíte-li se duševně úplně v
pořádku, popř. jste se právě s někým rozešli.’ Sice nejde
o můj případ, nicméně v závěru CD mi napadlo, že si to asi
hodim... Bez urážky, svým způsobem jde o velmi melancholicko-depresivně
ponurou desku, záleží, jak to máme kdo poštelovaný. Bejt
ženská, asi se - díky projevu - zabouchnu do zpěváka a hráče
na akustickou kytaru Miloslava Kolenatého, takto rovněž
autora textů (v bookletu rovněž uvedených). Textů ne zcela
uchopitelných a leckdy i srozumitelných, přesto však hloubavých
(prostě vo něčem) s možností dosadit si příběh za třeba
vlastní. Možná ale až příliš akademických, jaksi po vysokoškolsku
podaných. Zde bych největší paralelu viděl ve srovnání právě
s hudebně i muzikantsky spřízněnými Houpacími koni a Bez
peří (ostatně, Honza Strnad sedí rovnou na 3 židlích právě
v těchto kapelách). Osobně se přikláním v větší ‘průhlednosti’,
resp. okamžitému ztotožnění se posluchače s materiálem (jako
se tomu děje např. u punku). ‘In Lunataun, the fog goes
down and we get lost and found...’, zpívá Míla za doprovodu
druhého hlasu + elektrické kytary Pavla Nepivody (tomu ty
Boom už nikdo nikdy neodpáře) jediná anglická slova na disku.
Jedničku mám asi nejradši, vítám hostující basu Marcela
Ďurici (BP), který ji tak přidává na kompaktnosti, podobně
jako v ještě pomalejší ‘Se soumrakem’ (5), jediných dvou,
kde tlusté struny uslyšíme. Škoda jich, ale asi si to tak
kluci představovali (-jí). Zajímavou strunnou vyhrávku linoucí
se krz takřka celý ‘Cizí hlas’ (2) doplňuje, zdá se, monotónní
tempo bicích, obou kytar a hlavně pak vskutku dost vytaženého
vokálu. Do hudby S. A. jistě padne jako ulitej, jiný si
v tuto chvíli ani neumim představit, ale přece jenom by
to v následujících skladbách chtělo trochu pozměnit kupř.
barvu apod., ať nezní pořád obdobně. Vůbec, má takový cizokrajný
nádech, což by mohla potvrdit i spíše vypravěčsky pojatá
‘Tenkrát v Paříži’ (3). Jde o vlastní zkušenost? U ‘Zátiší
s růži’ mi trochu začíná vadit stejná/podobná nálada skladeb,
ale asi to tak má být. Zároveň si v duchu S. A. připodobňuju
k jakýmsi malířům, či básníkům 18. století? Proč? Vim já...
‘Se soumrakem’ (5) mi z ničeho nic napadá, že s klukama
v reálnym životě asi moc velká sranda nebude, ale nenechte
se mýlit, ‘občas’ i je, a na ‘V přítmí vagónů’ opět oceňuju
Nepičovy šestistrunné vyhrávky. Neříkám ani ‘sbohem’, ani
‘nashledanou’, ‘stávám se součástí toho obrazu, který nikdo
nevidí...’ Kontakt: 605-270 479, kolenaty@fzp.ujep.cz (Míla).
(Pozn. CD k mání v CD bazaru UL a TP + nemadema.cz). Emilio
PRECEDENS - ‘držhudbu!’ (Popron 02) - Ten novej Precedens…
Pustíte to a zdá se
vám, že jste zas na filmu ‘Perníková věž’ (ale ovšem - hudba
Martin Němec - a dobrá!). Úvod hvízdá zjevně ten samej chlap
- jen ho jinak sestříhali. První dva kousky odsejpaj jedna
radost, repetitivní stavba vás vtahuje. I třetí ujde. Stroj
dobře namazali a jedou. V pomalejších skladbách (‘Zatmění’,
ale i jiné) se nám vybaví - zvukově i harmonicky - lubošopospíšilovský
balady. Track ‘Španělská moucha’ je vzat přímo z jmenovaného
filmu. Nic proti tomu. Je to taková ‘latino’ slunečná sexy-pohoda,
dá se slyšet i víckrát a obrázků k tomu snad ani netřeba.
‘Padá hvězda’, jedna ze dvou ‘neněmcovek’, neboť ‘henychovka’,
se pyšní v závěru finálem, hodným závěru celé desky, přímo
hymnickým, sbory s vokálem přes sebe, majestátnost sama
a… samosebí do ztracena. Jsou tu i měkčí tvrdý rocky (nic
blbějšího mě nad tím nenapadá), jako třeba ‘Láska jak trám’
a zase titulní píseň, která se drží obligátního ‘precedentního’
galopového tempa. ‘Šedá myš’ zase předehrou připomene ten
‘perníkovej’ film - a to bude jistě sám autor, co tam vespod
bručí v nějaký sklepní oktávě, že? (Nestraš, Martine!) ‘Nostalgie’
- synťákový kapky, na elektronicky se chvějící dlažbu dopadající.
A španělková rozjímavost. Tady by se snad dal název uhádnout,
i kdyby nebylo bookletu. A dokonce kdyby nebylo zpěvu. Á
propós zpěv: Ten Kolář vůbec není špatnej. Pojetím se od
byvších kapelových pěvců zásadně neliší, ale pokud, tak
kupodivu víc od Sahary, než od Báry. Je - aspoň v osolenějších
partiích - takovej sympaticky coverdaleovskej. Studio Sono
zvukově opět nezklamalo. Texty (taky Němec) jsou o něčem,
taková ta pražská rocková poetika, skepse, placama až rezignace,
ne už nasranost (inu, stárne se). Jediný dvě Henychovy udělávky
opatřil pan kapelník slovíčky přece jen pohodověji vyznívajícími,
odlehčenějšími - ostatní má buď ‘závažný’, nebo přímo ‘problémový’
- a vždycky jsou v tom ženský. (Nebo pořád ta samá? - Co
je nám do toho, že?) Kolegovi to udělal víc cool. Padáme
ke dnu desky a ‘Dny padaj ke dnu’ v titulu poslední skladby.
Úvod jak k nějaký ježkárně. Trubka pana Surky je tak ‘ořízlá’,
že skoro jako by se nám jen zdála. Náladovka těžkýho kalibru.
A srandička s kosákama na úplnej konec. Móóc hezky se to
poslouchá. Asi jako ‘větší půlka’ celý týhle placičky, která
HUDBU teda DRŽÍ… A celkově? No, palec ještě furt nahoru,
to jo, toho zpěváka jsme se tak báli - a podívejte se!…
Ale je to jen můj konzervativismus, že si myslím, že za
Sahary, potažmo za Báry B. ‘to’ bylo lepší? (info: www.precedens.cz)
Jarda Pichlík
MOBY - ‘18’ (Mute Rec. 02) - Nejen že na posledním opusu
Mobyho je 18 věcí, ale jako
by i s onou cifrou související dospělost. Do stádia klidnějších
poloh a spíše poslechových, místy relaxačních záležitostí
dospěl i on sám. Nečekejte ‘nářezy’ typu ‘Feeling So Real’
apod., s novým Mobym je totiž podobné jako s novými Red
Hot Chili Peppers - zestárli, vyměkli, zlíbivěli, ale komu
to vlastně vadí? ‘18’ je především velmi barevná kolekce
s obrovských hitovým potenciálem, ostatně jako u Melvilla
Halla bývá zvykem (‘We Are All Made Of Stars’ a ‘Extreme
Ways’ už asi znáte všichni, ne?). Z hostí přizval i Sineád
O’Connor (‘Harbour’) a dalších 6 jejích kolegyň (-ů) vč.
The Shining Light Gospell Choir, zbylé 4 skladby si holohlavý
panáček ve ‘skafandru’ nazpíval sám, stejně jako obsloužil
všechny potřebné nástroje (+ produkci a mixáž CD). Ostatně,
chvály bych tu mohl pět donekonečna, zkráceně řečeno: Doporučuju
hlavně tolerantnímu, nezaseklému posluchači se zájmem o
rozšíření si obzoru a hotovo dvacet, teda 18! Kontakt: moby.com,
http://moby.borec.cz, www.mute-records.cz. Emilio