¨ LITOMĚŘICE
PODRUHÉ
(www.revita.cz/festival) - Filmový festival Litoměřice podruhé
(hlavní pořadatel Tomáš Vlasák) proběhl v posledním srpnovém
týdnu. Šlo o nenabubřelou klidnou akci: Hosté zapadli mezi
domácí a ve stanovém městečku na louce za kulturním domem
bylo jen pár malých kupolí, většinou opuštěných. Hlavní dějiště
festivalu - kino Máj - bylo při projekcích zaplněno. Promítaly
se filmy francouzské, famácké a skandinávské, vázané tzv.
Dogmatem 95, o nichž se zmíním více. Úmluva Dogma 95, již
sepsali dánští režiséři Lars von Trier a Thomas Winterberg,
bojuje proti povrchnímu filmu a příběhům přeplněným melodramatickými
prvky, které v divákovi vyvolávají iluzi lásky a nesnesitelného
dojetí. Tvůrci takových filmů se částečně musí vzdát role
umělce, neboť sdělení nemá být zabarveno jejich pocity. Podle
Triera pravdivé umění vzniká teprve ohraničením a limitováním,
neboť pak se autor může zcela soustředit na hlavní složky
svého oboru - v případě filmu tedy na příběh a herecký potenciál.
Filmy jako Italština pro začátečníky (L. Scherfig), Mifune
(S. K. Jacobson) či Idioti (L. v. Trier) zaujaly na jednu
stranu jednoduchostí podání, natáčeny na pohyblivou digitální
kameru bez efektů, na druhou stranu originalitou příběhů,
rozehráváním situací i věrnými, ale neotřelými výkony herců.
Kromě filmové produkce nabídl litoměřický festival také doprovodné
hudební vystoupení kapel Duben v Pešti, Činna a písničkáře
Jiřího Schmitzera. Podzim
¨ PŘED
ÚSTECKÝM CARREFOUREM SE POKUTY NEROZDÁVALY! Množství
uniformovaných policistů a hasičů možná zaskočilo náhodné
Ústečany i přespolní, kteří v sobotu 7. září přijeli nakupovat
do ústeckého Carrefouru. Na parkovišti před obchodním
centrem totiž právě probíhal Den s dopravní policií. Ústečtí
dopraváci tam nepřijeli rozdávat pokuty, ale připravili pro
návštěvníky zhruba 7hodinový program, ve kterém se představila
policejní a hasičská technika a ukázky z výcviku předvedla
zásahová jednotka severočeské policejní správy a psovodi.
Policisté ke Carrefouru pozvali také např. ústecké hasiče,
Městskou policii, BESIP, Český červený kříž a firmu Elit,
která motoristům zdarma otestovala tlumiče. Improvizovanou
výstavu aut renomovaných značek připravili regionální zástupci
firem Škoda, Renault, Fiat, Opel a Suzuki. Už jste někdy viděli,
aby dopraváci rozdávali řidičům alkohol? Pokud jste s námi
byli v sobotu u Carrefouru, tak ano. Ústecký Zlatopramen totiž
věnoval pivo pro řidiče, kteří se rozhodli otestovat přístroj
pro měření hladiny alkoholu, který běžně policisté používají
při dopravních kontrolách. Mnozí si tak potvrdili, že skutečně
‘nadýchají’ i po jednom pivu. Je samozřejmé, že tito řidiči
nemohli okamžitě sednout za volant a vyjet na silnici. Děti
se mohly pobavit při
kreslení na asfaltový povrch parkoviště nebo vyzkoušet jízdu
zručnosti pod laskavým dohledem ústeckých strážníků. Na všechny
děti čekala malá odměna. Lákadlem byl i simulátor nárazu zvaný
‘bumbác’, který přivezl BESIP. Všichni si mohli vyzkoušet,
proč je důležité používat v autě bezpečnostní pásy a co s
člověkem v autě udělá náraz v pouhé třicítce. Spousty návštěvníků
přilákala polední ukázka simulované dopravní nehody. Profesionální
hasiči vyprošťovali zraněného muže z havarovaného auta a zdravotníci
se snažili zraněnému zachránit život. Chvílemi jsme asi všichni
věřili, že jsme se dostali ke skutečné dopravní nehodě, protože
figurant se vžil do své role velmi odpovědně. S mladíkem zmítaným
v křečích musel pomoci i jeden z hasičů. Věříme, že většina
lidí strávila v sobotu před Carrefourem s policisty a hasiči
příjemné chvíle a že alespoň někteří přestali věřit, že POLICIE
JEN OTRAVUJE SLUŠNÉ LIDI A ROZDÁVÁ POKUTY.
kpt. Mgr. Jarmila Hrubešová - Policie ČR - Správa Severočeského
kraje, Preventivně informační skupina Ústí n. L. (12. 9. 02)
¨ Malý
benefiční RECITÁL PETRY A OTAKARA.
‘Mnoho let hrajeme skladbu J. S. Svendsena Romance pro housle
a klavír. Protože ale Petra Chybová působiště střídá a nyní
žije ve Francii, vystupujeme málo. Letos v létě jsme se opět
setkali a napadlo nás, že bychom mohli někomu předvést to,
co hrajeme již 5 let. A do toho přišly povodně. Vše šlo rychle:
v úterý se koncert v Kladívku domluvil, v sobotu 24. 8. proběhl’,
říká Ota Hamák. SMSkama pozvali známé, přišlo kolem 50 lidí
a do společné povodňové kasy vložili 2500,- Kč, které Ota
s Petrou předali na magistrát. Během Malého benefičního recitálu
hráli Bachovo Preludium, Solvejžinu píseň ze suity Peer Gynt,
Chopinův Valčík a na závěr onu slavnou romantickou skladbu
pro housle a klavír. Aby byl koncert pestřejší, do poloviny
vystoupení zařadili minirecitál kamaráda houslisty Alexandera
Nikitina z orchestru Městského divadla. ‘Je zároveň bravurním
klavíristou, oba nástroje studoval v Moskvě na katedře Davida
Oistracha, kde nestuduje jen tak někdo. Jeho spolužákem byl
i Gidon Kremer, dnes jeden z nejlepších houslistů světa -
ne-li nejlepší!’ tvrdí Ota Hamák, bývalý člen Schwarze Aussig.
Pan Nikitine si své výjimečné skladby uváděl sám, o autorech
i jejich skladbách velmi zajímavě hovořil. Hrál Hodinky od
Francoise Cuperina, Tanec víly Dražé od Čajkovského, Tarantelu
M. I. Glinky. Pro Petru Chybovou to byl zároveň debut, v Chopinově
opusu pro sólo klavír prý velmi zazářila. Podle některých
návštěvníků koncertu v Kladívku panovala moc příjemná nálada,
což ovšem měly společné všechny zatím uspořádané benefiční
‘povodňové’ akce v Ústí. (red.)
¨ OD
REÁLPOLITIKY K AUTOKULTIVACI (U
příležitosti výročí útoku na Ameriku Vám
posílám svůj příspěvek Lidovým novinám ze dne 17. 11. 01,
který mi jako obvykle tyto neuveřejnily.) Po mediálně nenaplněném
létě udeřil podzim s nečekanou silou nutící dokonce deníky
vydávat svá zvláštní vydání. Sice naplněná pouze tučnými titulky
a stále dokola opakujícími se fotografiemi, ale téma je tak
exkluzivní, že nejde jinak. Oním tématem samozřejmě není nic
jiného, než útok na Ameriku. Na tuto pohnutou a odsouzeníhodnou
událost pohotově zareagovala dokonce i Evropská fotbalová
asociace a zrušila celé kolo evropských fotbalových pohárů
včetně, ‘miliónové’ ligy mistrů. Na to pak reflektovala naše
veřejnoprávní televize a místo duelu Sparty se Spartakem Moskva
narychlo spíchla televizní filozoficko-zpravodajskou debatu.
Už tato načrtla dva proudy myšlení české (a možná i světové)
populace. První proud představují ti, kteří bezvýhradně útok
na Ameriku odmítají s tím, že naše svobodná demokratická západní
civilizace není sice bez vady, ale je nejlepší, a pro to důvody
válčit s ní, existují pouze v ‘mentální’ rovině určité části
obyvatel zeměkoule. Druhý proud naopak představují ti, kteří
připouštějí, že si za to Amerika (zosobňující tuto západní
civilizaci) do jisté míry může sama. Svět se rázem rozdělil
na Neffovce a Kohákovce. A přidaly se (o den později) i Lidové
noviny ve stanovisku redakce k útoku na Ameriku, kdy se staví
na stranu Neffovců, a dodávají, že západní svobodná demokratická
civilizace má své mouchy, ale pomalu a s neochvějnou jistotou
se kultivuje. Zřejmě tu probíhá jakýsi samovolný proces autokultivace.
Ale vraťme se ještě zpět do ČTV. Pátek 14. září byl vyhlášen
celosvětovým dnem smutku za oběti teroristického útoku. Na
to svérázným způsobem reagoval Českomoravský fotbalový svaz
a klidně nechal odehrát ligové utkání Brno - Ostrava, ač byl
Svazem sportovních novinářů vyzýván, aby zápas přeložil. Správně
se naopak projevila ČTV, která na 1. programu nahradila komedii
‘Zítra ráno vstanu a opařím se čajem’ Michálkovým vážně laděným
snímkem situovaným do dob totality ‘Zapomenuté světlo’. Volba
jistě správná. Vnímavější divák si mohl povšimnout paralely
se současnou situací volající po odplatě ve scéně, kdy hrdina
filmu (farář) nafackuje krajskému tajemníku strany, a ten
mu místo slibovaných 10 let dá pouze měsíc vazby a nechá estébáky
zapálit střechu od kostela (je to jenom střecha...). Tajemník
má totiž ‘vyšší cíle’. Ale veřejnoprávní médium se úplně vykolejit
nenechalo. Ledva divák nad Zapomenutým světlem zamáčkl slzu,
už mohl sledovat sérii krátkých veskrze humorných příběhů
ze života svobodné demokratické civilizace. Tak třeba, dva
tlouštíci v baseballových čapkách se snaží typograficky zarovnat
dva stříbrné mercedesy třídy E, divák samovolně roztáhne koutky
- trumpetové, vždyť jeden je delší...; hrdinou dalšího příběhu
je strakatý aportující psík, zosobňující pohodlí, které může
poskytnout pouze expreskonto vytunelované Komerční banky.
Reklamní blok byl nezvykle dlouhý, zřejmě se reklama v tomto
vypjatém období znamenitě prodává. Nikdo v ČT si vůbec nepřipustil,
že by snad někdo mohl smutek brát vážně, případně, po dojemném
Zapomenutém světle, být dokonce stupidní reklamou pohoršen.
Vyjmout z televizního schématu reklamu v den smutku by mělo
být naprostou samozřejmostí, je-li takový den ze strany TV
pracovníků míněn upřímně. Co z toho plyne? Držte si smutek,
ale nezapomeňte u toho vydělávat, utrácet a nakupovat. Zdá
se, že to je hlavní motto naší svobodné demokratické civilizace.
ČT tomu ještě nasadila korunu, když ve svém zpravodajství
umístila před každé zprávy z Ameriky narychlo sestříhaný džingl
(neboli předěl) z událostí z úterního rána. Bum, chyt, sesuv,
Vesuv... Šmik, šmik, šmik! To už v ČT není nikdo soudný? Zpět
do reálu. Sobotní Lidové noviny už se konečně vymanily z mediálního
šílenství a přinesly ucelený soubor článků a úvah s potřebnou
dávkou odstupu. Tak například Ondřej Neff se v úhlu pohledu
zakopal na svých pozicích a nevylepšil to ani pesimistickou
vizionářskou předpovědí. Naproti tomu Ludvík Vaculík v posledním
slovu obvinil z vypracování scénáře teroristického útoku chlapy
z Hollywoodu a sám sebemrskačsky udal, že si myslí, že to
za to Americe patří. Nemůže si prý pomoct. Děkujeme za upřímnost.
V dalších článcích se čtenář mohl dozvědět, že to s tou Amerikou
není zase tak slavné, neboť na Blízkém východě praktikuje
od 2. svět. války cynickou reálpolitiku. Neměří totiž každému
stejným dílem v oblasti prosazování lidských práv a práva
na sebeurčení národů. Amerika také svými dolary (možná dokonce
petrodolary) podporovala Taliban proti Rusům. (Před několika
lety prohlásil Šáh Masúd, jediný afghánský velitel, který
se nenechal Rusy pokořit (a který později bojoval proti talibům),
že se Afghanistán může stát centrem světového terorismu. Hleďme,
už je to tady.) Možná bychom si měli položit otázku, proč
Amerika praktikuje farizejskou politiku právě na Blízkém východě.
Jde s největší pravděpodobností o ropu, kterou tu mimo jiné
těží na základě licencí západní nadnárodní společnosti. Peníze
jsou zde, a nejen zde, nýbrž v celém hodnotovém žebříčku západní
civilizace nad vším ostatním. O to víc to platí v politice.
Chcete se dostat do politiky a být zvolen v řádných svobodných
volbách? Jako nezávislý kandidát musíte mít peníze na reklamní
kampaň, anebo musíte vstoupit do nějaké politické strany podporované
sponzory. Politika je v západní demokracii úzce a navíc neprůhledně
propojena s ekonomickými strukturami. Chce-li západní civilizace
poučovat ostatní svět, musí nejprve učinit svojí politiku
nezávislou na ekonomických strukturách. Demokracie bez této
nezávislosti je jen prázdnou proklamací. Další proklamací
(či spíše rétorikou) se stává vzývání Boha, toho správného
pochopitelně. Jestliže americký prezident na závěr své řeči
o odplatě pronese ono: ‘Bůh žehnej Americe’, pak už nezbývá
nic jiného, než vyslat do boje elitní jednotky křižáků. Možná
by bylo upřímnější ono švejkovské: ‘zabili jste mi strejčka,
tak tady máte přes držku’. Nelze než dodat: ‘ale nezničte
nám při tom zeměkouli’. Milan Magi Makovec - nemakačenko
(magman@volny.cz)
¨ BRONZY
EMILA FILLY
- Až do konce září probíhala v Severočeské galerii výtvarného
umění v Litoměřicích (www.galerie-ltm.cz ) výstava Bronzy
Emila Filly. Vystaveny byly kresby a malby z 30. let a sochy,
které autor vytvořil v průběhu let své tvorby. Na kresbách
a malbách s tématem bojů a zápasů antických héroů (hrdinů,
např. Hérakles) se zvířaty (býk, kůň) Filla reagoval zřejmě
na stupňující se atmosféru násilí, vyvrcholivší druhou světovou
válkou a židovskou genocidou. Sochařská část představila sošky
těl a sochy hlav. Jsou poznamenány Fillovým příklonem ke kubismu.
Kubismus - umělecký směr vzniklý v 10. let. 20. stol. ve Francii
(Picasso, Braque) - pracuje tak, že se na předmět ztvárnění
nazírá jakoby několika pohledy. Tak vzniká zajímavý ‘patvar’,
upozorňující na relativitu zažitého vidění světa. Kubismus
ovšem není věda, nýbrž umění, a proto v něm nejde o přesnou
metodu, návod, ale jen o možnost, nápad, který každý z umělců
uchopuje svým osobitým způsobem. Filla se oproti francouzským
kubistům zaměřil více na lidi než na věci. Ztvárnění hlav
kubistickým způsobem v litoměřické galerii upozornilo na myšlenku,
že pod fasádou víceméně stejné lidské tváře se skrývá mnoho
možností, jak člověkem nebýt. Podzim
¨ Letiště
ožilo leteckou SHOW.
Poslední den měsíce srpna aby se jeden roztrhal. Na
hradě Mumie, u Libušky pohodovej Bohemiacon a na letišti v
Užíně další ze sletů Ústecké letecké, kvůli povodním přesunutý
o 14 dnů. Vítr tu sice párkrát pocuchal křídla modelům leteckých
modelářů, ale ultralighty byly v pohodě. jen jich mohlo bejt
víc. A v pohodě byly i mladé modelky z Teplic (nebo Litvínova)
- foto přikládám. K čemu jim asi budou fotky u těch nejhezčích
letadýlek, které ten den na Užíně vznikly? (uwe)
¨ Humanitární
pomoc - jak kde! -
Je pátek 23. srpna a obyvatelé domu 362/7 v ulici 1. máje
(Ústí n. L. - Krásné Březno) se mohou konečně reevakuovat
do svých bytů. Rozhodnutím hygienika je ale vše podmíněno
vyklizením obrovského množství odpadků ze sklepních prostor
domu. Tentokráte se nejednalo o naplavené odpadky velkou vodou,
ale o tlející odpadky dodané cikánským obyvatelstvem domu
v průběhu mnoha měsíců či spíše let, pro které bylo namáhavý
odnášet domovní odpad
do kontejneru před domem - je přeci jednodušší vysypat své
koše ve sklepě. Někdo si může pomyslet, vždyť na tom není
nic neobvyklého - jde o cikány. Ano - musím souhlasit, nic
neobvyklého - ale zajímavý je přístup nájemníků k likvidaci
zapáchajícího materiálu. K odstranění smetiště se dostavila
parta 12 cikánských úderníků, kteří ještě před zahájením prací
hlasitě upozorňovali, že do sklepů nepůjdou - jsou tam krysy
a těch se bojí a v sobotu a neděli oni nepracují. Následovala
nekonečná pracovní porada, která zabrala více než 1,5 hodiny
- nakonec naložili přistavený kontejner do 3/4 objemu a šli
na 3hodinovou svačinu. Počínání této ‘elitní’ party nezůstalo
bez povšimnutí, a tak byla vzápětí (přes stavební firmu) nahrazena
partou 5ti Ukrajinců. Výměna se neminula účinkem - tak jak
se na Ukrajince nadává, tito makali jak Stachanovci při plnění
plánu. Počáteční problémy s nedostatkem ochranných pomůcek
(respirátory, gumové rukavice…) se řešily za pomoci pouze
jednoho obyvatele domu, který ze svých peněz nakoupil vše
potřebné - a nejenom to. Materiální pomoci ze strany Úřadu
městského obvodu Neštěmice či snad Magistrátu se zde nedočkali
- a tak se spoléhali pouze sami na sebe. Jen když se ve sdělovacích
prostředcích a to hlavně v televizi úředníci dušují - že bude
poskytnuta všem, kde bude potřeba - zase jen kecy, možná že
už předvolební. K jedinému ‘bílému’ obyvateli, který řídil
práce a zajišťoval vyvážení kontejnerů se přidal další (mimo
jiné poslední) ‘bílý’ obyvatel - vzhledem k jeho zdravotnímu
stavu se jednalo o pomoc materiální - donesl 10 vychlazených
piv. Při vyvážení mnohdy polotekuté ukrutně páchnoucí hmoty
se jednomu z pracantů udělalo špatně od žaludku a raději odešel
na ubytovnu. Zajištěný oběd se dovezl Trabantem ze Severní
Terasy a tak se mohlo za dodržení hygieny obědvat na suchých
a čistých místech. Ukrajinská parta makala na vyklizení sklepních
prostor domu celkem 2,5 dne - vždy od 7.00 do 19.00 a bylo
vyvezeno 7 velkokapacitních kontejnerů. Statisticky to znamená,
že ze sklepů domu 362/7 v ulici 1. máje bylo vyvezeno něco
kolem 50 kubíků domovního odpadu z velké části již ve stadiu
rozkladu, vyklizení se zúčastnili pouze DVA nájemníci domu
za přihlížení ostatních (cikánských), kteří konstatovali:
‘…my
sklep nepoužíváme, tak proč bysme měli vyklízet cizí nepořádek…’.
To, že odpadky natahali do sklepa zástupci cikánských obyvatel,
jaksi pominuli. Rád bych poděkoval všem obyčejným lidem a
to zejména: mým rodičům - za zajišťování obědů a pití, sousedovi
- za chlazené pivo, Robertovi - za rukavice a solvinu, uklízečce
Hance - za gumové rukavice, koště, mýdla, Honzovi - za respirátory,
Petrovi - za benzín a olej do hotovostního vozidla zn. Trabant,
firmě JAKUB, v. o. s. - za zapůjčení hadice s tryskou, panu
Valovému (dispečeru TSM UL) za zajištění odvozu přeplněných
kontejnerů. Doufám, že si soudružky a soudruzi rozdělující
humanitární pomoc dostatečně nakřečkovali do svých příručních
skladů pro své přátele, známé a obchodní partnery - protože
řadovému občanovi se do ulice 1. máje dostalo po vodě maximálně
jejich HOVNO - o nějaké humanitární pomoci nemůže být ani
řeč. A tak se obyčejný člověk zase musel spolehnout na pomoc
svých kamarádů a přátel - protože pro nažehlené byrokraty
je občan zajímavý pouze v období zajišťování nových výnosných
koryt - tedy období voleb. Již dnes vím bezpečně - až přijde
čas, kdy na každém rohu bude na nás zírat jízlivý ksicht s
budovatelskými hesly, přesvědčující, že právě ta jeho strana
je ta pravá - pošlu všechny kandidáty rovnou DO PRDELE. Delta
¨ PÁLÍ(LA)
VÁS ŽÁHA? -
Už jen to, že byli tehdá Jiřím Černým pouštěni na jeho antidiskotéce,
musí leccos o téhle kapelce vypovídat. Zaškatulkovat ji nelze,
hýří hudebnímy styly… ŽÁHA (Národní dům, 18. 9.): kytarista
- dr. Linhart; basák - Jáchym Bašek; bicí - Tomáš Makovský;
klávesy + saxík Jiří Šíma a zpěv + harmonika ‘SOULMan’ Marek
Hlavica (foto). Nechybí dechy - trubka + trombon z YOYO bandu.
Sami se označují jako SOUL-BLUES-FUNKY - to je tam asi slyšet,
hlavně - ALE: Něco mi tam připomínalo orient, bývalá punkerka
prohodila ‘tohle mi zní do punku’. Určité momenty jsem slyšela,
těžkej rock se sóly, kdy nebylo poznat jestli to hrála kytara
s efektem, nebo to vydával zpěvák (?). Čas se chýlil k 22.h
a sálem zněla zvuková exhibice bicích, basy, hry ‘na tvář’,
a kostelního 4hlavého chóru (kapela na způsob ‘zpívá celá
rodina’) - lidi si (v počtu nevelkém) tleskem vynutili SOULMana
s kytarou a přídavek. Á… už si vám někdy kapela lehla (kromě
bicích) na záda na zem a při tom hrála? Mně jo. Ty lidi si
prostě s hudbou hrajou, mají radost z každého tónu z každé
noty… Marfushka (Marfushenka@seznam.cz),
foto: Ivan Prokop (www.zaha.cz)
¨ Dodatečné
blahopřání Ladislavu Muškovi
- Ladislav Muška se narodil 17. září 1928
v Semilech. Vyučil se sladovníkem. Při zaměstnání se věnoval
studiu operního zpěvu v Praze. Dva roky zpíval v Armádním
uměleckém souboru Víta Nejedlého 38 let byl členem ústecké
opery, kde zpíval, dirigoval sbor i režíroval, později v důchodu
byl také lektorem dramaturgie. Například inscenoval pro ústecké
divadlo cyklus představení pro děti ‘Pojďte si hrát do divadla’
(hrál se 8 let, 4 premiéry ročně). Mezitím a hlavně potom
- prozaik, dramatik, esejista, recenzent, redaktor. První
povídku otiskl r. 1956 (Zimní provoz - časopis Svět v obrazech).
Přispíval do různých novin a časopisů, sborníků a našich i
zahraničních periodik (Literární noviny, Host do domu, Plamen,
NBI, Pól, Západ Today). Otiskl v nich sci-fi, 5 detektivek
na 100 soudniček. Je spoluautorem řady sborníků, recenzuje
poezii i prózu. V roce 2000 byl již potřetí zvolen předsedou
Severočeského klubu spisovatelů, je členem Casanovské společnosti
a Obce spisovatelů. Z rozličných literárních soutěží si odnesl
několik 3., 2. a jednu 1. cenu. Ve své poslední knize šesti
rodinných povídek ‘Můj táta Bivoj’ (2000) se L. Muška vrací
do svých dětských let, která prožil v Semilech. Spojuje je
svérázná postava jeho otce, podstaršího v místním pivovaře
a ‘lidového zápasníka’. Autor s jemnou ironií a humorem mistrně
zachycuje maloměstský kolorit s jeho ‘figurkami’ i velkými
postavami. Při četbě je nám hezky, ale zazívají zde tragické
i hrdinné tóny okupace. Důvěrná znalost pivovaru, kouzelné
Jizery a autorova posedlost rybařením propůjčují povídkám
onu zvláštní a neopakovatelnou poetiku, která si v ničem nezadá
s nejlepšími pracemi Oty Pavla a Bohumila Hrabala. Město Ústí
n. L. vydalo v r. 2000 jako první svazek edice Memorabilia
ustensia knížku ‘Hrrrůůůzzy ústecké opery’ (ilust. Miloš Nesvadba).
Jsou to vzpomínky na řadu let působení v Městském divadle.
Dovolíte, signore Giacomo? Zajímavá knížka aforismů kterou
u vzdalo nakladatelství Kapucín v Duchcově (1998). Knížka
vyšla pro Čsl. společnost Giacoma Casanovy. Tři různorodé
tituly - zajímavé, zábavné i poučné. Na závěr krátké informace
upřímné přání autorovi L. Muškovi, dalších životních i literárních
úspěchů.
Mgr. Marie Peterková
¨ Vraťme
se do prázdninových měsíců
a vzpomeňme ještě jednou COSMICTRIP02
(19. - 20. 7.) na teplickém Pudláku. Popořadě: něco po 8.
zahájila NIKA77. Bylo světlo, podpůrných látek málo - nikdo
ve velkém parketbazénu nerozjížděl ony taneční kreace. KAISER
SOZE nastoupivší po hodince (hodinové intervaly) bývá - dle
slov zkušenější - prý jindy lepší. Další IGOR PATAKY (v tomto
momentě mě napadlo, že i techno je umění - soustředíme-li
se, vyniknou dokonale sehrané strojové zvuky). Ta rozmanitost
byla obdivuhodná. Nastoupil Kanaďan MIKE SHANNON - progresivní
techno, přes DEANA ‘COLE’ se dostáváme k hlavnímu lákadlu
- Takaaki Itoh, který zklamal - v rozjetém bazénu (ponurý
deep house) nálada lidí odumírala. Zakončil to MOUNTAIN -
za světla, kdy se unaveně postavičky zachumlávaly do dek -
nebo se snažily vyždímat co se dalo. V půl 7. hlavní stage
ztichlo... je parádní, procházet se bazénem uprostřed noci
mezi lidmi v téměř ‘karnevalových oblečcích’ za svitu barevných
trubiček a přitom kopat do prázdných kelímků a lahví…
Marfushka (Marfushenka@seznam.cz) za laskavé pomoci
slečny MIS-HY V., foto: Wave.cz (www.cosmictrip.cz)
¨ Odsun
ve Fillovce
- Výstavou Odsun/Abschub německé autorky Elene-Florentine
Kühn zahájila podzimní část své sezóny Fillova galerie v Ústí
n. L. Obrazy krajiny Sudet namalovala autorka inspirovaná
vyprávěním otce svého přítele, který odsun sudetských Němců
z Čech do Německa zažil. Kühnová původně přemýšlela o tom,
že by tuto inspiraci ztvárnila pomocí symbolu hlav či vagónů,
nakonec si však vybrala krajinu. Krajinu zraněnou, opuštěnou,
s přerušenou historií. V případě Kühnové nejde o typické krajinářství,
o co nejrealističtější postižení přírody, nýbrž o krajinu
jako stav duše člověka, který má ke krajině/vlasti určitý
vztah. Proto se autorčiny obrazy nalézají na rozhraní mezi
konkrétní malbou a abstrakcí. Odsun/Abschub je putovní výstava.
Po několika zastaveních v Čechách míří do Německa. Neotřele,
bez ideologického či přehnaně patetického náboje, vstupuje
Kühnová do česko-německého dialogu, který se zintenzívnil
po rozvíření otázky Benešových dekretů. Podzim
¨ Ač
se zpožděním,
dovolujeme si hudební veřejnost informovat o několika prázdninových
řežbách, které lokální média poněkud (tedy zcela) ignorovala.
Je to pochopitelné - pokud se totiž plakáty nehemží stále
stejnými jmény ústeckých tanečních zázraků a zvou (pouze)
na grindové veličiny evropského formátu, je vcelku zbytečné
věnovat akci pozornost, že... 4. 7. 02 se v Metru nejprve
sešli čtyři pokusní králíci - Pussy Pumpers (foto), Kristýna,
Wyrm (v Axelu 18. 10.) a crustový Mrázek (Rumburk); jejich
záměrem bylo vyzkoušet místní aparaturu před Kafileria party
II, chystanou na 25. července. Test dopadl úspěšně, jen lidí
mohlo přijít více. Díky aktivitám ústeckých hudebních řezníků
P. P. pak vlastní Kafileria přivítala legendární švédský grindový
marast Regurgitate (t. č. na evropském turné); zdatně sekundovaly
kapely Suppository (NL), Entrails Massacre (D, foto) a tři
česká uskupení - Bizzare Embalming, Močový Khameni a Needful
Things. Ani tentokrát se však posluchači příliš nevyznamenali
a do pokrytí nákladů bylo daleko - nicméně to nezabránilo
hlavním protagonistům s uspokojením konstatovat, že zde zažili
druhý nejlepší koncert celého (!) turné, zejména díky vzorné
organizaci, kvalitě zvuku i zpracování propagačních materiálů,
které si pak spolu s nahrávkami odváželi. A tak jen malý šrám
na celkovém dojmu - Needfulové si mohli odpustit záměrnou
demolici mikrofonů a flusání do odposlechů (fuj, vy dobytkové,
tohle se opravdu nedělá a v Ústí si už asi nezahrajete). Jako
by nastaly pověstné hladové roky, pouhý týden po decibelovém
teroru v Metru se do slavného Axel Clubu přijela podívat další
grindová várka - Censored a Cropment (CH), Cerebral Turbulency,
Poppy Seed Grinder a Sarcom (CZ). Stejný výtěr mozků, jako
v Metru, jen lidí ještě méně. Policajti tentokrát dorazili
až před půlnocí - to naopak nikomu nevadilo... Co ještě dodat?
Propagace, Axlíku, Tvá neskuteně pitomá propagace!!! A teď
něco pro kulturní ignoranty: S našimi kontakty dnes není problém
pozvat do Ústí kohokoli, a to za vstupné, které Vás rozhodně
nezničí. Takže byste mohli konečně zvednout prdel a přijít,
když už Vám to pod výše citovanou neustále cpeme! Zajistit
např. Napalm Death pro nějakých 30 platících samozřejmě lze;
za utržený peníz bychom si pak ale mohli koupit leda tak provaz
a mejdlo - na pronájem vhodné půdy už by asi nezbylo... Polepšete
se, jinak si na kapely takového formátu hodně dlouho počkáte!
Vaši ústečtí hudební řezníci. Barney, Mormo, David Balák,
Jirka B. & Akademik
PS - ještě důležitý vzkaz všem, kterých se to týká: Není jistě
tajemstvím, že průměrný zvukař dnes pobírá za své (ovšem ne
vždy) excelentní výkony několik tisíc. Máme-li tedy spoluorganizovat
akce a případně je za hubičku zvučit nebo jinak technicky
zajistit, činíme tak od jisté doby jen pro dobré přátele.
Ti s námi nekomunikují účelově (pro méně chápavé - nehlásí
se k nám pouze ve chvílích, kdy od nás něco potřebují), umějí
si vážit práce ostatních a zejména netrpí dosti humorným komplexem
vícecennosti... Barney & J.B.
¨ Hkrsnak
v Suterénu
- V obchodu výtvarnickými potřebami a galerii Suterén vystavovala
v září mladá ilustrátorka H. Kršňáková. Na prodej nabízené
diáře s autorskou vazbou doplnily její víceméně školní práce
z dob studia učitelství výtvarné výchovy na PF v Plzni a také
z času stráveného na kurzu ilustrace na Chelsea College of
Art and Design (www.chelsea.linst.ac.uk) v Londýně. Nejvýrazněji
zastoupené zde byly komiksy, které vznikly na základě povídek
ruského autora s neruským pseudonymem D. Charms. Komiksy jsou
zmatené, roztěkané, lidé jsou znázorněni jakoby dětskou rukou
nakreslení človíčci, obrázky v sobě mají energii čertíka,
který říká: Já sem malej, ale šikovnej! S textem autora zachází
Kršňáková neurvale, aby zjistila, co snese takové spojení
literárna s výtvarnem. Charms ji svou hravostí, smyslem pro
absurditu a překvapení, nadsázkou a černým humorem ostatně
k takovému ztvárnění sám inspiroval. Kromě těchto prací byly
představeny také ilustrace k Utrpení knížete Šternenhocha
od L. Klímy a k Pohádkám od G. Rodariho. Kresby jsou zde již
jasnější, čistší, ale autorka ani u nich neupouští od infantilnosti
výrazu, naznačujícího její přístup k tvorbě jako hře. Že si
ovšem Kršňáková dovede poradit odpovídající formou i s hlubšími,
smyslu lidské existence se dotýkajícími myšlenkami, dokazuje
knížka ilustrací na texty Filipa Topola ze skupiny Psí Vojáci.
Podzim, foto: E
¨ STŘEKOVSKÁ
MUMIE ŽIJEEE
- A kdo by o tom pochyboval, ten asi nebyl v sobotu
31. srpna na hradě Střekově. Těch cca 900 lidí si ale může
napsat čárku, díky vstupnému 100,- Kč také přispěli částkou
28 tis. Kč na povodněmi poničené Činoherního studio (UL).
Mimo to se přišli bavit, k čemuž jim dopomáhej kupa DJ’s (J.
Sedloň, Mellnia, Speedy, Hoffee, Michelin, Tall), kapelky
The Boom, Romano Jasnica - Gipsy Trmice, Glory Days, Rose‘n’Kranz
a Skyline, sólomani J. Schmitzer a Ivan Hlas. Dále hromada
stánků se vším možným (hlavně krmivo a pitivo), výstava brouků
Bodyho Schneidera a Zeleného Raola, historický šerm Regent,
instalace vítězného modelu Red Bull leteckého dne a v neposlední
řadě půlnoční ohňostroj vč. avizované mumie. Kdo jiný zde
mohl podobnou pařbu pořádat, než HeroZeroNegro, čili parta
přičinlivých chlapíků v čele s Honzou ‘Čajdou’ Holingerem,
autory taktéž zde konaných Čarodějnic jakož hlavně Campostell
a původně i jaksi do ztracena mizejícího festivalu Hudba.Ústí.
Asi půl hodinový deštík odpoledne
přerušil vystoupení Romana, střecha se na pódiu totiž nenalézala
a elektrický proud dokáže být zákeřný... Osobně sem čekal
trochu více tradičního cikánského folklóru, než zpopovatělé
písničky produkované kdejakou partou, ale ke konci se polepšili.
Následující Jirka Schmitzer zvednul náladu asi většině na
parkovišti postávajících, či posedávajících diváků, jeho
osobitému humoru a originálnímu pojetí jen těžko něco vytknout.
Nemálo nohou roztančili funkující Glory Days tentokrát bez
zpěvačky Kytičky a za tmy to pak sedlo Rose’n’Kranz s Páťou
a Nepičem u mikrofonu. Nutno také pochválit moderátörra a
zároveň kastelána hradu, Jirku Himmela (foto) - kam se na
něj hrabe J. A. Náhlovský a jemu podobní. Písničky Ivana
Hlase mi nikdy nevadily, jeho koncert na akustickou kytaru
za doprovodu harmonikáře Tomáše sem náramně zapadl a nejen
já si ho nad očekávání užil. Co říct k drum’n’bassovým Skyline,
nebudeme-li o nich zrovna hovořit jako o ‘těch nafoukancích
z Prahy’, jimiž prý ostatně nejsou? Povedený setík, kterému
prospívalo dobré nasvícení, promítání na plátno aj pozdní
večerní hodina. Střekovská mumie se vskutku vyvedla a já jen
doufám, že v ní hoši budou pokračovat. Do té doby si lze
zpříjemnit čekání např. w-endovým výletem na jednu z největších
ústeckých dominant - ano, tušíte správně, právě sem.
Emilio + foto JS a JH
PS: Obsáhlejší report viz www.freemusic.cz. PSS: Na 15. 11.
připravují HZN v Ústí koncert Extasy of St. Theresa!
¨ MINI-METRO-FEST-ZVUK-NA-PĚST
- Na ústecké punkové scéně aktivně se podílející Houba pozvala
na čtvrtek 19. září do Metra dvě německé a jednu polskou kapelu.
Na plakátech i jinde avizovaní Abscess a Mongrel z Mnichova
se takřka na poslední chvíli omluvili a poslali za sebe náhradu
v podobě trojky The Creeks (foto). Hrají údajně styl ’77 punk,
podle mýho takovej ten dřevní (bez urážky) tří akordovej punk,
co mi moc nebere, jinak v pohodě. Jejich bubeník zároveň bouchá
u The Venushells, kerý v Ústí už hráli loni na Festiválku
místo válek v Národním. Za druhé abscentující zaskočili No
Sympathy (Hřebík-Martíček-Hrdla-Tom) slyšení třeba v Kladívku
spolu s Argies, nebo zde 22. 8. na festu Ústí pod Labem. Akorát
to znělo jak když hraje nějaká po tejdnu ze sklepa vylezlá
kapela osmáků, páč DOMÁcí zvukař Jirka Štěrba asi neměl svůj
den (nebo naopak jo) a podle výrazu v obličeji bych si troufal
tvrdit, že ho to ani moc nebavilo (Martíček: ‘Zvukař nedal
nic do odposlechu a my na pódiu nic neslyšeli, proto to vypadalo,
jak to vypadalo…’). Uvidíme jaký zvouček tu spáchá na festu
Pod jednou střechou 11. + 12. 10… U druhých Rose Means Rose
s navrátivším se Bramborem už to po chvíli bylo lepší, krom
toho oni sami, stejně jako např. Houba ad., neslyšeli na pódiu
odposlechy. Standardně nejvíc z cca 120 platících pařilo na
Houbaře, kteří na stejném pódiu 23. 11. pokřtí nový CéDo a
ještě víc pak na Polské skapunkery Blade Loki. V sestavě maj
kromě klasik nástrojů taky trubku a klávesy, což jim dodává
dost charakteristický zvuk podpořený navíc ucholibym vokálem
blonďaté Agáty. Představili novou fošnu ‘Psy i koty’ a museli
ještě přidávat, takovej měli ohlas. Všechno v richtigu, akurát
mi to ten večer ňák nesedlo (už když sem do protiatomových
prostor vešel). Asi to bude tím klimatem, resp. podzimem vyvolávajícím
u mne melancholicko-depresivní nálady, kdo ví... Emilio +
foto
¨ Benefice
nazvaná Ústí pod Labem - Klub METRO (22. 8. 02)
- No parádička. Fak dobrá akcička. Všechno začalo už ve tři
odpoledne co sme se setkali u Karfůru, nakoupili sme masa
fůru a víno a šli sme grilovat do důlců na palouček. Pak,
když už sme měli v sobě, sme šli z důlců na tuhlenctu akcičku
nazvanou ftipně Ústí pod Labem (zřejmě podle písničky od Houby).
Předtim sme ale eště navštívili všechny hospody mezi důlcema
a Metrem, jelikož Beer nach wein drinken Swein. No prostě
kolem osmý večer sme dorazili na místo činu. Vstup byl pádlo
(50Kč). Všechno šlo na konto protizáplavový. No dál. Vona
ta akce začala už v 18:30 a první hráli DoXichtu!
To aby se to nepletlo pak další pořadí nevim. Jenom můžu menovat
kapely, co sem já (Johny Mistr, nejlepší bubeník) zaregistroval.
Also majne líbe byly to Houba, UDG, ZEN, Radost, Dlažební
kostka, RmR (Rousmýnsrous) a Incognito. Tihle nám pučili nástroje.
Tak vám teda pěkně děkujeme. Prostě po Inco... sme nastoupili
na plac my. Lidi si nás prostě vynutili. Já a Kubík (basazpěv)
sme byli celkem oukej, ale ten Kája. Neuměl si ani zapojit
kytaru jak byl zaplavenej. Neni divu, bylo už něco po jedný
hodině raní. Celé naše vystoupení byla názorná ukázka, jak
nemá koncert vypadat. Nedohráli sme ani jednu písničku. U
Feminismu hrál Kája uplně jiný akordy atd. Celý to fiasko
sme zakončili Husákem, kdy už nám vypli basu, takže byl slyšet
jenom zpěv a bicí a navíc už v pozadí hrálo ňáký cédéčko.
Asi Olympic. Aby se to nepletlo, Kája usnul na pódiu. I přesto
sme ale byly opět nejlepší. Především já - se svým nedostižným
a dnes již legendárním sólem na bicí. Offficiálně přišlo kolem
350 lidí, ale já jich napočítal 1 ooo 459 a všichni přišli
zase a jen kuli mě. A co Petr Janda (foto)? Nejdřív sme si
mysleli, že je to ten, co zvučí, ale pak sem se dozvěděl,
že přišel ke vchodu a když zjistil kolik je vstupný otočil
to a s brekotem upaloval domu. Chudák. Jinak káráme Metro
za mizerný teplý homoPivo a ještě mizernější línou obsluhu,
která absolutně nestíhá a dělá naschvály. Styďte se. Johny
Mistr
PS: Péťo, to sis moh říct. Já bych ti pučil a nebo by sme
se s klukama složili.
¨ 14.
ročník Chlumeckého guláše
(23. + 24. 8.) proběhl jako benefiční akce. Výtěžek
byl věnován na konkrétní cílenou pomoc obyvatelům obcí Dobkovice
a Dolní Zálezly - celkem činil 37 000,- Kč. V průběhu festivalu
vznikla spontánní sbírka mezi diváky. Do ‘zapomenuté’ urny
diváci vložili částku 3.602 korun a 50 haléřů. Tato sbírka
se stala součástí výtěžku. Děkujeme všem, kteří přispěli jakoukoli
částkou, především však muzikantům, kteří se vzdali celých
honorářů nebo jejich části. Pořadatelé (mujweb.cz/www/gulas)