CESTA RÁJEM A VODNÍM SVĚTEM
Poslední
prázdninový víkend již tradičně bývá rezervován pro dálkovou
jízdu do Krkonoš. Nálada 25 přihlášených potvrdila, že jim
přes prázdniny to kolektivní pojetí cyklistiky dost chybělo
a tak se jelo. Při zemi se povalující mlha snižuje účinnost
ranního slunce, které bývá odměnou pro ty, co překonali
odpor k víkendovému vstávání. Ve skupině (www.sweb.cz/cyklotour.usti)
vládne pohoda a teprve Bezděz viditelně vystrkuje své věže
a mlha se začíná rozplývat. Je na čase, provoz na silnici
houstne a dobrá viditelnost je nezbytná. Stále příjemným
rovinatým profilem zajíždíme do rekreační a přírodní rezervace
Českého ráje (www.ceskyraj.cz) s historickými památkami,
které dávají dnešnímu cestování trochu tematický náboj.
Objíždíme jeden z nejzachovalejších gotických hradů Kost,
míjíme dnes již trosky památné chráněné lípy, která zde
rostla téměř 300 let a před dvěma lety byla zasažena bleskem,
na dálku pohlížíme na návrší s loveckým zámečkem Humprechtem.
Ano Sobotka je pro naši jízdu opět polední a chutnou zastávkou.
V prvních kilometrech s nasycenými žaludky se nám dostává
překrásného pohledu na Trosky, které objíždíme o celých
180o. Polední slunce se ukazuje v plné síle a naše tělesné
schránky jsou vyhřívány jak vlastní energií jízdou do kopce,
tak ostrým poledním sluncem. Novou trasou se dostáváme do
Rovenska, kde máme možnost si prohlédnout historickou zvonici
s obrácenými zvony (včetně zajímavého výkladu o technologii
zvonění). V dalších kilometrech již musíme zdolávat Krkonošské
podhůří a přidáváme tak další metry k nastoupanému převýšení.
Trasa vede přes Košťálov do Jilemnice. Hrabačov je poslední
místo k občerstvení a načerpání energie před výjezdem do
1200 m n. m., kterou představuje chata Malý Šišák na hřebeni
Krkonoš. Byl to již pátý výstup do těchto výšin v řadě a
pro většinu to je symbol vyvrcholení léta. Společný večer,
kdy jsme se těšili z odevzdaného výkonu, to svým způsobem
potvrdil. V noci téměř všechny probudila bouřka a ráno nikdo
nechtěl uvěřit takovému přídělu vody, které vydávaly neprostupné
mraky, jež zahalily vrcholy celých Krkonoš. Nervózně jsme
brzdili čas a urychlovali vývoj počasí, i když nám bylo
předem jasné, že do osmé hodiny se situace nezmění. Suchým
humorem nám trochu zvedl náladu Pavel, když oblečen do trička
stroze odpověděl na dotaz udivené turistky ‘…v tomhle chcete
jet?’ ‘To ne, ještě si vezmu něco na sebe…’ Poslední náznak
odporu k volbě variantní trasy zlomil vedoucí akce slovy:
‘…válka je válka’ a vyhnal nás ven. Přesně v 8 h, ani o
minutu dříve, vynášíme svá drahocenná kola a v proudu vody,
která se valí přes silnici se pouštíme vstříc osudu. Jediným
ochranným prostředkem jsou pláštěnky, ale v počasí, kdy
by obstál snad jen neoprén, se většina dříve či později
mine účinky. Voda přetéká terasovité zdi podél silnice jako
vodopády a odtokové žlaby ji nestačí pobírat. Tok horního
Labe ve Špindlu, kde včera ještě poklidně tekla voda, připomíná
rozbouřený kanál pro rafting (při nevyšší hladině adrenalinu).
Teprve ve Vrchlabí se dostáváme do normálního deště a trpělivě
ukrajujeme kilometry dnešní dvoustovky.
Déšť slábne, ale při vědomí, že máme před sebou ještě průjezd
Jizerskými horami mnoho nejásáme. Očekávání se naplnilo.
Znovu stoupáme do dešťových mraků a náhorní plošina Smědavy
přidává ještě nepříjemný protivítr. Opatrnost je na místě
i v dlouhém sjezdu do Hejnice. Příjezdem na vysněný oběd
do Mníšku pro nás útrapy vodního světa končí. Déšť ustal,
kdo může, převléká se do suchého. Po obědě nás sice čeká
ještě více než 100 nelehkých km, ale tuto nutnost přijímáme
s radostí, neboť se zdá, že počasí nastavuje příznivější
tvář. Postupným zdoláním několika vrcholů, z nichž nejvyšší
je Kryštofovo údolí, jsme si v 18 hod. mohli v cíli oddechnout
slovy ‘…tak tohle bylo moje přání ráno v 8 hodin!’ Pozoruhodné
na této 2denní akci byl shodný rychlostní průměr 24,5 km/h,
přesto že jedna cesta vedla rájem a druhá vodním peklem.
Mir. Konopásek