Každý
člověk je do jisté míry zasažen určitou dávkou ješitnosti
a samolibosti. Vzhledem k tomu, že se za zástupce druhu homo
sapiens sapiens pokládám, ačkoliv Darwinovy hrbolky na mých
chlupatých uších (ale holím si je !!) napovídají v mé povaze
i čemusi zvířecímu, tedy vzhledem k této skutečnosti jsem
sám těmito vlastnostmi obohacen. To by ovšem bylo v naprostém
pořádku, neboť například ješitnost je jedním z hlavních motorů
civilizace, pokud si jedinec tyto vlastnosti přizná, může
spolu s nimi prožít dlouhý a v podstatě i příjemný život.
Něčím jiným ovšem je, je-li bytost vybavena intelektuálním
rozpětím na úrovni časopisu Ohníček, a pokusí se řešit elementární
rovnice kvantové fyziky.
Tímto reaguji na článek Onanie a poezie
od mladého kritika zvaného Jaro, jenž se do mne v minulém
čísle NÚP 'opřel'. Vím, že mladý člověk, aby se prosadil jako
kritik, nemá v současnosti mnoho šancí. Kritizovat politiku
buď není módní, nebo je tak činěno z pozic levicových, kritizovat
intelektuály, kteří jsou slavní a přeměnění v kultík mladých
studentek, by bylo sexuální sebevraždou… nu a tak se nabízí
někdo, kdo si o to v podstatě říká. A tím někým jsem já, velký
manipulátor (to jsem si nevymyslel, to jsem skutečně zaslechl).
Když jsem byl čerstvým absolventem střední školy, napsal jsem
takovou malou kritiku na Ivana Martina Jirouse vulgo Magora.
Poté, co jsem se o pár let později s oním člověkem setkal
(na jednom jevišti při společném vystoupení Magora s nejmenovaným
baletem VB), byl jsem rád, že jsem onen svůj mladický paskvil
nedal nikomu ani přečíst a Ivanovi se za něj tímto dodatečně
omlouvám. Jednalo se v něm o mém pohoršování se nad užíváním
vulgarismů - inu… a jsme u samotného meritu věci. Původně
jsem se ani bránit nechtěl, věc je napsána tak hloupě, že
jsem pokládal za nedůstojna sebe se jakkoli ohrazovat, nicméně
dopis mého přítele J. B. Šerého mne přivedl na myšlenku napsat
pěknou úvahu. Šerý mi - mimo jiné - píše: '...Pak tam ještě
nějaký intouš píše o tvých básních ve Fillovce. Je podepsán
jménem "Jaro". Takhle se může podepsat jen čůrák,
kterým intouš bezesporu je…' Každý člověk má nějakou zábavu,
jednoho baví lov hmyzu, jiného lezení po skalách, nu a mne
baví provokovat. Za tímto účelem jsem kdysi fungoval v jistém
divadelním tělese, o němž ovšem nesmím mluvit. Také jsem napsal
něco roztomilých veršíků, v nichž se - pravda - slušnými slovy
šetří, ale to jen z toho důvodu, aby více vynikala. Sprostá
slova zná každý. Jsou společenské kruhy, kde se používají
i frekventovaněji než v mých verších a jejich ignorace je
jen strkáním hlavy do písku před realitou - nalhávání si,
že svět je lepší, než vypadá, což nás nakonec vede před okraj
propasti. Tím, že budu ignorovat 'idiota ve mně' - což je
styl, jemuž jsem svou tvorbu podřídil (protože mám i mnoho
prostředků, v nichž se mi tuto vizi do určité míry daří i
popírat) - nedosáhnu toho, aby se lidé měli lépe, nýbrž upadnu
do falešných představ, které mi nikdy dohlédnout na dno studnice
poznání nedovolí. Mladý člověk zvaný Jaro (z astronomického
hlediska znám i léto, podzim a zimu) mne představuje jako
bájného hRvN, netušíc, že právě svým článkem do ohně mé legendy
přihodil polínko. Vzápětí se dopouští první chyby začínajícího
kritika, líčí-li své vlastní pocity zhnušení a nepopisuje
reakce i jiných přítomných, které - jak si (byť i byl-li jsem
pod vlivem alkoholu) pamatuji - nebyly zas tak nepříznivé.
Výhrada týkající se požívání alkoholu a cigaret během mé recitace
je zcela irelevantní, neboť umělecká činnost není sportem
a doping jest povolen. Tzv. 'zastřízliva' bych tyto své úlety
nemohl v životě do lidí hustit, neboť jsem od přírody mladíkem
stydlivým. Co se týče mého kouření v blízkosti rodinu očekávající
paní kurátorky (zde Jaro volí familiérnějšího spojení …vyhuluje
si metr od dítě očekávající kurátorky Husákové…), tázal jsem
se jí třikrát, zda-li jí to vadí a paní kurátorka odvětila
- že nikoliv. Jaro však oné vzácné ženě upírá právo na osobní
volbu - má-li zůstat či naopak - čímž z ní v podprahovém efektu
vytváří pouhou věc, určenou ku rození dětí. Jeho postoj je
tím pádem značně sexistický, ba - řekl bych - v samotném závěru
k ženám daleko více neohleduplný, než mé prosté rýmovánky
o lásce z pohledu troglodyta. Autor - a omlouvá ho snad pouze
mládí - pak označuje můj intelektuální experiment slovy: …posedlost
zvrhlým úchyláctvím chápeme jako zkamenění na úrovni pubertálního
uheráka, který je u vytržení nad pornočasopisem nalezeným
v tatínkově skříni…, což jest věcí celkem lacinou, každopádně
nevylučuji, že sám kritik si po dokončení této věty jistě
samým štěstím třikrát přeručkoval Bartoše - netušíc, že realita
je poněkud odlišná. V době mého dospívání nepatřily totiž
pornočasopisy v našem státě k běžným artiklům a zájmy mého
otce byly poněkud rozdílného charakteru, takže v inkriminované
'skříni' nalézal jsem spíše např. indexovou literaturu, knihy
o fyzice či kvalitní historické studie. Naopak, autor zde
zřejmě na mé individuum převádí svou osobní - bezesporu traumatizující
- zkušenost se skříní svého otce, v níž patrně - pod odloženými
stranickými průkazy předků - zmiňované časopisy nacházel sám.
Nehodlám se pozastavovat nad snahou pokořit mne Bukowskim.
Zkušenosti majitele čtyřpodlažního činžáku jsou přeci jen
z jiného soudku, než postoje bezdomovce. Jeho knihy jsem přestal
číst v době, kdy jsem zjistil, že o tom, co mohu zažít i sám,
nemusím číst. Jaro se dále jen omezuje na bezduché žvásty,
za nimiž lze - kromě ucpaného a scvrklého kritického střeva
- popatřit i lačnost po senzaci na úrovni bulvární a snahu
namastit si vlastní ego. Avšak ne vždy nad Goliášem vítězí
David, je-li obr do oka zasažen nikoli kamenem, nýbrž kusem
hnoje, mohl by se i nasrat (pokud ovšem nemá příslovečný nadhled).
Co se týče mého rasismu - jedna poznámka o cikánech (zejména,
je-li založena na skutečnosti) nedělá ještě z člověka rasistu.
Stejně jako ona notoricky pověstná první vlaštovička nedělá
Jaro. Potřeba zdůrazňovat detaily - jako že byl Luděk Marks
podnapilý - je pak možná snahou vyrovnat se s faktem, že autor
toho asi taky moc nevydrží. Nicméně, i sebeopilejší výroky
zmíněného Markse jsou obsažnější, než plytké hovno rozmazané
po papíře a tvářící se jako objektivní kritika. V básnických
kruzích vzbudil onen canc takovou nechuť, že jsem na něj v
konečném důsledku pocítil nutnost takto obsáhleji reagovat.
Jaro mi sedl na lep a udělal parádní reklamu. Oproti četbám
předchozím si od příště za předčítání své poezie účtuji totiž
dvojnásobné honoráře a objednávky se jen hrnou (viz článek
Onanie a poezie II v tomto čísle). Možná že jsem na morální
úlohu umění programově rezignoval (o tom, že jí má mít, jsem
se ostatně dozvěděl až od Jara, ale je to dáno snad tím, že
nečtu marxistické kunsthistorické bludy), musím ovšem živit
několik hladových krků a tudíž mi ani na nějaké intelektualizování
nezbývá čas. Kouřím cigárko, usrkávám sklenku Jacka Danielse,
dělníci mi opravují fasádu, sedím v našem - jak jsem někde
slyšel - 'zamaštěném bytě' a hlavou mi letí nové verše. Na
shledanou v září se těší Váš ostudný hrvn
|