¨ STERILNÍ
NÁVRATY - Kaiserkeller
(aneb klub kde to všechno taky začalo) - 31. 5.
02 (hala SKP Sever UL) - Snad Sám osud tomu chtěl, abych pár
dní po ústeckém koncertu 'mistrů světa v interpretaci BEATLES'
- slovenské skupiny THE BACKWARDS (www.september.cz/beatles.html)
zavítal do míst, kde jejich slavní vzorové pilovali svůj raný
živočišný styl. I když nápad na sepsání této recenze vznikl
už během produkce slovenské čtyřky, nemůže být lepšího místa
na její realizaci než v klubu, ve kterém BROUCI neurvalou
a drsnou produkcí sršící překypující energií válcovali ušní
bubínky hamburských prostopášníků. BACKWARDS se kopírování
zhostili s chvályhodně sezpívanými vokály a téměř zvukovou
identitou zhruba prvních čtyřech alb. To bylo však vše. Vystupováním
na podiu připomínali spíš slušné hochy z SHADOWS kombinující
vizáž první manažerské kapely na objednávku THE MONKEES (pro
ty, kteří neví: skupinu dali dohromady američtí produkční
pro původně druhořadý TV seriál - odtud tedy 'buble goom music').
Bohužel však nejen vystupováním. Možná že manažer B. EPSTEIN
navlékl Beatles do sak a zakázal při koncertech kouřit a pít,
ale samotnou hudbu se mu naštěstí učesat nepovedlo. Jak by
to dopadlo, byli Backwards až hrozivým příkladem. Ta tam byla
energie Lennonova hlasu ve TWIST AND SHOUT, pryč strhující
šťáva Harrisonových sól, o Ringových 'kotlích' nemluvě. Jestliže
se interpretační sterilita dala u staršího repertoáru jakžtakž
vydržet, když ovšem sáhli - a to velmi zřídka - po novějších
věcech, třeba po lennonovských feťáckých vypalovačkách REVOLUTION
a DON´T LET ME DOWN, vyzněla jejich snaha vysloveně komicky.
Vlastně spíš až k pláči - nad vyhozenými dvěmi stokorunami.
Takových kopírek jako Backwards je podle mého názoru totiž
hodně. Sám jsem jich pár slyšel a viděl, ale pouze minimum
z nich se alespoň snaží písničky FAB FOUR interpretovat s
jejich energií (vzpomínáte na cikánské Beatles z Karlova Mostu?).
To co Backwards v ústí předvedli, mi spíš připomnělo nádherně
vycpanou šelmu z hodin biologie. Byla jako živá, až na ten
pohled mrtvých skleněných očí… A krve byste se v ní taky nedořezali.
Spíše tu zakamuflovanou hrst pilin, než doufám ještě žijící
odkaz jedné z nejtalentovanějších kapel historie rocku i experimentálního
popu. Jdouce z koncertu spláchnout podivnou hnilobnou pachuť
na patře rezonovala mi v hlavě slova díků P. NEPIVODOVI a
The BOOM, za to co během svých koncertů (za padesátikorunu!)
dělají. Když totiž v amatérských podmínkách s bůhví kde posháněnými
žesti a smyčci dokáží s neobvyklým drajvem přejet půlku ABBEY
ROAD, doopravdy mě mrazí v zádech a srdíčko milovníka Beatles
se tetelí rozkoší, kterou by snad překonal jen koncert Beatles
samotných. Pro ty, kteří po koncertě slovenské čtyřky radostí
plakali: Zapomeňte na Backwards, jděte na vánoční koncert
The Boom za čtvrtinovou cenu budete mít z Beatles daleko daleko
víc!! A vůbec nevadí když nějaká ta nota spadne pod pult…
Coach Potato (id_spp@yahoo.com)
¨ Docela
pěkně se oproti loňsku vydařilo počasí na dostaveníčko trampů
a příznivců akustických kytar, kontrabasů a banj - TRAMPSKOU
PORTU v Ústí n. L. 14. a 15. 6. v Domě kultury a v Letním
kině. Sprchlo sice dost, ale jen krátce, aniž by TP zmrazil
chlad. A protože ona je to přehlídka soutěžní, tady jsou vítězové:
Interpretační Portu získaly kapely Vltavín z Liberce a Tempo
di vlak z Ostravy, Autorskou Portu si odvezl Petr Pololáník@Poloband
z Tvarožné, Diváckou Portu si vysloužil Lístek z Prahy a dvě
zvláštní ocenění poroty - za sólový zpěv a instrumentální
výkon patří interpretům/instrumentalistům ze skupiny Country
Jam z Krajkové/slovenské skupině Lekra z Dolného Kubína. Sobotní
Galavečer přinesl i přehlídku stálic, z nichž nejdéle nenechalo
publikum z jeviště odejít Waldemara Matušku. Pořadatelům z
Kulturního střediska Albis, Domu kultury chemiků, České tábornické
unie, jakož i Technickým službám města UL patří uznání nejen
za dva dny, po které bylo Ústí plné muzikantů a hudby, ale
i za to, že letní kino vypadá zase jako čistá svěží zelená
oáza v sousedství komerčního centra města. Zbyněk S.
¨ SETKÁNÍ
S ŠÉFEM OPERY A DIRIGENTEM NORBERTEM BAXOU
- Diváci se mohou
na následující sezónu v našem Městském divadle opravdu těšit.
S nadšením a uměleckým zaujetím uvedl šéf opery celou řadu
zajímavých a opět originálních inscenací, které budeme moci
na ústecké scéně vidět. Hned na září se připravuje nová premiéra
opery Prodaná nevěsta. Její uvedení vzniklo na přání přímo
z Prahy. Po uvedení v UL bude na počest výročí republiky provedena
na Staroměstském náměstí v Praze - pravděpodobně 27. + 28.
9. v 17.00. Bude to zvláštní představení, ve kterém vystoupí
ústečtí sólisté, hosté, ústecký sbor a orchestr Městského
divadla. Ústecká opera získala během posledních dvou let významné
renomé, a tak i další inscenace je velmi zajímavá. V říjnu
bude následovat soudobý balet 'Noční ptáci' autor T. Kupsch.
Bude to představení vznikající v rámci 'Českých dnů' v Drážďanech.
Balet má moderní děj, je to celovečerní představení o dvou
jednáních. Samozřejmě v něm vystupuje ústecký baletní soubor
a orchestr. Na prosinec divadlo připravuje premiéru operety
'Mamzelle Nitouche' od F. Hervé. Představením bude jistě potěšeno
značné množství ústeckých návštěvníků, příznivců operet. Vedle
místních umělců zde budou vystupovat opět hosté, mezi jinými
P. Štěpánek. Na začátku kalendářního roku má divadlo v plánu
další unikátní inscenaci a to operu 'Xerxes' od G. F. Händela.
Vznikne ve spolupráci s agenturou Alber Concert z Mnichova
(www.alber-concert.de). Uskuteční se devět představení v Německu
a naše v MD. Odvážným plánem je i květnové uvedení opery 'Tannhäuser'
od R. Wagnera na hradě Střekov ve spolupráci s Goethovým institutem
v Praze (www.goethe.de/ms/pra/deindex.htm) a majiteli hradu
(Lobkowicz). Ale hlavně bude záležet na možných sponzorech,
protože je to velmi náročné představení, o kterém se již uvažuje
delší dobu. Žádné divadlo v ČR nemá tu možnost uvádět operu
v přírodě a v případě nepříznivého počasí ji přesunout do
divadelních prostor. Bylo by to úžasné, kdyby se to uskutečnilo
na hradě. Šéf opery vyprávěl v závěru setkání o velmi úspěšném
uvedení opery 'Bohema' ve Španělsku v Seville ve velkém divadle
pro 860 diváků. Zájezd byl uskutečněn s veškerými náklady
na straně Španělů. Ústecké divadlo mělo velký úspěch a spolupráce
se Španělskem rozhodně neskončila. V červnu jsme viděli operu
Manon, představením byl nadšen i režisér z televize, jenž
ho natáčel. V příští sezóně budou samozřejmě zařazena i díla,
která známe také z letošního roku. Uvidíme Fausta a Markétku,
Traviatu, Noc v Benátkách, Hraběnku Maricu, Eugena Oněgina.
Dalším úspěchem je např. účast v únoru 03 na přehlídce v Národním
divadle s operou Eugen Oněgin, kterou nastudovali, jak víme,
v originálním znění. Přehlídka se koná každé dva roky. S Hraběnkou
Maricou uskuteční ústecký soubor 20denní turné v Holandsku.
A to zdaleka šéf nevyjmenoval všechno, jen krátce nastínil,
co divadlo pro diváky připravuje a s jakým nasazením. Z jeho
slov se dalo rozpoznat nadšení, které všichni do své práce
vkládají, aby diváky potěšili. Mgr. Marie Peterková
¨ Předletní
sraz redakční rady NÚP
se tentokrát premiérově konal u hraběte na Southworku,
a to částečně v jeho nejvyšším patře a částečně na jeho střeše.
Grilovali se mrtví ptáci, pila whisky (levná, protože už tu
byla obava, že pravice zas nevyhraje) a to zrzavý, co tu pijou
skoro všichni, co je to tu taková tradice. Bylo to tam móc
pěkný, i pozorování, jak hRvN komunikuje se svými náhle vyniklými
zbrusu novými potomky. A plynul entertainment jak stehno.
Ale vocaď až pocaď - že by se něco projednalo, to zas prr!
Kde žijete?! (pic) + foto
¨ LES
DIVOKÝCH SVINÍ očima a jazykem uvnitř hlavy aneb Divadelní
menu 5. - 9. 6. 02 v ČS UL - menu č.1. středa:
Před magistrátem bylo nakrmeno 30 hladovců
čerstvou porcí dietních párků s hořčicí a chlebem. Prokousali
jsme se postupně 30ti lety činoheráku - to vše servírováno
za zvuků motorové pily a vůně železa - transparenty 'Vrtík
není hoblík', 'Láska a činoherák' a 'S činoherákem za životní
jistoty' předčily nudná hesla nevyhnutelné a všudypřítomné
volební kampaně. Hlavním chodem večera byl Jiří Bartoška -
tříhodinová krmě Příběhů obyčejného šílenství byla vskutku
vydatná a komu nestačilo, byl dosycen hromadou chlebíčků,
jahod a vína - několik vyvolených slečen se stalo majitelkami
vlastnoručního podpisu hvězdy večera do jarně předpečené kůže.
Menu č. 2 čtvrtek: Celodenní pikantnosti pro otrlé - dva vydařené
bifteky s vůní krve a spermatu servírováno patřičně cool -
tituly Tvář v ohni (HaDivadlo) a ústečany ověřené Shopping
and fucking neslibovalo kakao a sušenky, ale pořádnou flákotu
a stálo to za to. Menu č. 3 pátek: V teplém podvečeru jsme
připravili dvě pikantní jednohubky pro opravdové znalce -
scénické čtení J. Juklové a M. Spurné - jen gurmán dokázal
ocenit, jak zraje víno a že není jen bílé a červené. Pozdní
večeře - červená jablka, víno a francouzská paštika připravená
mistry divadelní gastronomie v Divadle Na zábradlí - se stala
(alespoň pro mě osobně) nejvydařenějším soustem několikadenní
hostiny - pod šéfkuchařskou čepicí J. Pokorného se kulinářský
skvost pro mlsné jazýčky i chutichtivé oko. Terasa - ze surovin
jmenujme např. dobrého K. Dobrého, křehkého L. Suchařípu,
pikantní N. Drabiščákovou (importována z naší domácí lednice),
ovocnou M. Málkovou nebo lahodného I. Chmelu. Děkuji - mňam!!!
Menu č.4 sobota: Přesně o šestnácté pro milovníky exotické
kuchyně naservírováno Hadí klubko - u vařečky stál r.: M.
Lang a smíchal T. Pavelku, M. Sittu, I. Řezáče a A. Veldovou
do podivného přechuceného pudinku politého octem - je mi líto,
mé chuťové buňky odmítly a odešla jsem od nedojedeného talíře.
Kdo byl otráven stejně jako já mohl si přijít ještě na příděl
Kyanidu o páté - ten míchaly herečky Národního divadla K.
Burianová a V. Chramostová - omlouvám se dámy - neviděla jsem
vás a proto nekomentuji. Menu č.5 neděle: Rozpálili jsme čajovar
do ruda a vychladili vodku - Čechov a Gogol byly dva velké
chody. Ivanov - ze zásob domácí kuchyně činoheráku se hrál
v jemně popolední dobu a tak ke stolu přišlo strávníků jen
pomálu - chápu, taky bych byla raději na dece v Brné. Přijďte
v září, až už se horkem všechna voda vypaří a nebude stejně
co jiného dělat. Divadlo Bez zábradlí přivezlo Hráče a 'bylo
cítit po heřmánku' - proti gustu žádný dišputát, ale milý
pane Heřmánku - nejste divadlem mého srdečního svalu. Ovšem
festival nebyl jen pro mě a tak jsem ráda, že ostatní byli
rádi. Stokrát víc mi pak zachutnala nesmrtelná dechovka v
podání kapely Sen noci svatojánské revival band a harmonikové
preludium naší inspicientky Ester, která dozpívala až pozdě
k ránu. ..(ne)stranný divák a milovník činoheráku
¨ ANDRŠT
BLUES BAND & R. REX
- NÁRODNÍ DŮM UL (11. 6. 02) …v neděli jsem
se šel pomodlit k bohu, aby mi vrátil peněženku, co mi ukradli
v pondělí… zpíval Američan Ramblin Rex blues v 'doprovodu'
kytary Luboše Andršta a jeho spoluhráčů. 'Blues je nejpravdivější
muzika, o životě, na nic si nehraje', komentoval později po
koncertu celou historku Andršt. A zdá se, že tahle muzika
nekonečných variací na klasické schéma dvanácti taktů lidi
zajímá stejně jako život - v ústeckém Národním domě bylo ten
večer 11. června plno a ani dvě a půl hodiny dobré muziky
publiku nestačily, to si vynutilo přídavek na dalších dvacet
minut. Tak tak, aby stihlo rozjezd posledních autobusů. Luboš
Andršť - nejlepší kytarista, pravil Ramblin Rex a fanoušci
spokojeně tleskali. O sobě skromně nic neprozradil, vyjma
oné ztracené peněženky. Snad že toho Amíka našli někde v Praze
v nějaké hospodě, kde hrál sám na foukací harmoniku a zpíval
za jídlo své pravdivé blues. Vždyť přece - víme - veliké umění
se nedá měřit velikostí sálů, ale velikostí srdce. Zbyněk
S.
¨ V
neděli 19. 5. v ústeckém Národním domě
vystoupil v rámci shromáždění Křesťanské
společnosti Nový Život reverend Berin Gilfillan, ředitel International
School of Ministry (www.isom.org). B. Gilfillan je dlouholetým
spolupracovníkem světově známého evangelisty Reinharda Bonnkeho
(www.gnny.com/Reinhardt_bio.htm), jehož shromáždění se pravidelně
účastní statisíce lidí. Během sezení byl promítán záznam z
mítinku v africkém Nairobi, kterého se účastnilo na 3 miliony
osob.
Martin Šiška - Nový Život (info@novyzivot.cz)
¨ JAKÝ
BYL DEN MĚSTA ÚSTÍ?
- Škoda, škoda, že v ten slavný
sobotní den 8. června, kdy nám díky kulturnímu středisku Albis
byl zaveden Den města Ústí nad Labem bylo hnusně a pršelo.
Jinak by si, myslím, na Lidické náměstí, do přilehlého atria,
ale také do Letního kina našlo cestu daleko víc lidu. Ve vrchní
části posledně jmenovaného odstartovalo Mezinárodní sochařské
sympózium - čeští a němečtí výtvarníci obráběli kámen ku vzniku
společného uměleckého díla, jež se stane součástí obnovovaného
areálu LK a slavnostního odhalení se dočkalo o týden později
na Trampské portě. O něco níže, ale stále v horní části probíhala
Hudba.Ústí.02, resp. její první část - od 13 do 22h to tu
rozjížděli Dj's Bely, Sky, Stranger, Speedy, Mellnia, Mihai
a BeBe na 3 gramce, opodál zahříval čajem Legendární Lukáš,
který na 'vzdálené' návštěvníky pokřikoval megafonem, o něco
výš se trčil takřka opuštěný stánek Red Bullu a pár 'oddaných'
cucalo škopek pod přilehlým plachtovím. Tato open-air část
pak večer pokračovala dalšími Dj's v clubu www.ME-TRO.cz.
Na Lidickym zrouna dechovkovala 'dámská hravá kapela' VIKTORKY,
což je partička devíti středně mladých/starých dam v šatičkách
a přitroublými kecy zavánějícími dobou Husákovou. (Chcete-li
se pobavit, doporučuji jejich stránky www.viktorky.cz). Daleko
víc mne zaujaly historické stánky Samuel, především ten s
Polévkou pro chudé (foto s. 40). Vošmakoval sem jí sic mírně
studenou, ale dobře kořeněnou, tož pochvala pohodovým chlapíkům
z Chomutova. O kúsok dál jste si, nebo vaše děti, mohli urobiť
svíčku za 10,- Kč, zalézt do Věštírny, Lazebny, nebo si koupit
medovinu, koření, korále, keramické a kožené věci apod. V
17h byl šmytec - Dne města UL konec. Důležitou sobotní událostí
se v 10h stalo slavnostní odhalení pamětní desky 'Bosenským
padlým' (foto) za účasti představitelů města apod. Emilio
+ foto
¨ ÚSTÍ
NAD LABEM - MĚSTO NA SOUTOKU DVOU ŘEK-
Fotografický projekt tohoto
názvu iniciovaný ústeckým občanským sdružením 400/37 v červnu
v kostele sv. Vojtěcha představil 13 osobitých pohledů na
naše město očima a fotoaparáty studentů Institutu tvůrčí fotografie
Slezské univerzity v Opavě, ateliéru fotografie ústeckého
FUUDu a dvou opavských pedagogů na výše zmíněném Institutu.
Výstava prezentovala to nejlepší ze snímků na určité téma,
které si každý účastník na začátku projektu vybral a kterému
potom podřídil objekt svého fotografického zájmu. K vidění
byly snímky černobílé i barevné. Tématy např. architektura,
Romové, dělníci ze Spolchemie, ženy apod. Přínosné formou
i obsahem bylo téma objektů lehkého opevnění - bunkrů zachovaných
z druhé světové války. Vedle převažujícího realismu se v práci
některých fotografů objevila i snaha o konstrukci, přetváření
skutečnosti v předem ujasněný estetický objekt (např. dělník
s květinkou nebo rudé bunkry). Díky projektu jsme si mohli
znovu uvědomit, že město není anonymní instituce z kvádrů,
ale především společenská jednotka vznikající a neustále se
proměňující z lidské pospolitosti. Město je tedy takové, jací
jsou v něm lidé. (léto)
¨ Staroolešští
Kramlins
- V polovině června se již poněkolikáté ve Staré Olešce uskutečnil
festival Olešská Kramle, jehož výtěžek byl věnován na konto
zdejšího ústavu pro mentálně a tělesně postižené. Přímo v
jeho areálu se hudebně-divadelní festival odehrál. Taková
malá okresní obdoba Mezi ploty. Jeli jsme tam v podstatě jen
na výlet, samotný program, nás ani tolik nezajímal. Již u
vchodu nás uvítal jeden z místních. Přímo ke mně se rozběhl
mladej kluk, hubu od ucha k uchu, oči plný radosti, jako když
vidí po letech nejlepšího kámoše, až si Jarka myslela, že
se snad opravdu známe. To boží hovádko lámalo rukama, něco
nesrozumitelně drmolilo a neobratně, ale rychle se s otevřenou
náručí přibližovalo. Bylo jasné, že mě chce obejmout a já
nevěděl, co mám dělat. Dost jsem se zastyděl, když jsem si
v duchu přiznal, že se toho člověka skoro štítím a nechal
jsem si při objetí decentní odstup. Nebylo to v to odpoledne
naposledy. Myslím ten stud. Muzika nebyl úplně náš šálek kávy,
ale zdejším chovancům se líbila. Co líbila, oni při tanci
doslova vybuchovali štěstím. Oni si nemuseli dávat bacha,
aby si snad o nich nikdo nemyslel, že je snad kousla tarantule
nebo co. Oni se prostě nezřízeně radovali a muziku dosyta
vychutnávali. Narozdíl od Mezi ploty, zde byla mnohem větší
koncentrace různě postižených kluků i holek. Tipoval bych,
že tak čtvrtina všech účastníků byli domorodci. Ale když ono
se to dost blbě rozlišovalo. Jak trefně poznamenal jeden kamarád,
ta hranice byla mlhavá a později se během večera úplně vytratila.
Bylo zajímavé sledovat lidi a tipovat. Je tu natrvalo, nebo
se přijel jen pobavit? Rozeznat to snad občas šlo. Ti blázni
jsou mnohem větší bohémové než se mnozí z nás snaží být. Oni
mají na háku takové ty banality, že mají přední kapsy tepláků
na zadku, že je jedna ponožka bílá a druhá červená, košile
naruby. No a co! Bavili se a snažili se skamarádit. Sršela
z nich upřímnost, i když jim kolikrát nebylo rozumět. Toužili
po kontaktu, možná i fyzickém, alespoň pro tento víkend. Říkal
jsem si, to oni jsou šťastní, nic je netrápí, dokáží se radovat
z blbostí, ale během večera jsem tomu přestal věřit. My jdeme
na muziku, do divadla nebo do kina, kdy se nám zachce. Oni
mají jen tento víkend, možná televizi, snad i nějaký ten zájezd
jednou za čas. Nevím. Mají vlastní svět, ale sami si ho nevybrali.
Časem jsem se přestával těch podivně se pohybujících, přiblble
se tlemících lidí bát, ale pokaždé, když se některý z nich
přiblížil a chtěl si jen potřást rukou nebo obejmout, tak
jsem se opět přistihl, že neumím být tak upřímný a bezprostřední,
že jsem z nich trochu nesvůj a opět se objevil zmiňovaný stud.
Byl tam jeden kluk, tak něco kolem pětadvaceti. Chodil divně,
ruce měl trochu pokroucené a nemluvil. Na hlavě měl takovou
podobnou přilbu, jako nosí boxeři. Chodil od jednoho člověka
k druhému. Do každého jenom šťouchl, podíval se přímo do očí
a podal tužku a pomuchlaný papír. Jeho obličej měl úplně zmrzlou
mimiku, v jeho očích nešlo nic vyčíst. Jen, že jsou hluboké
a úplně normální. Dlouho je nezapomenu. Obešel úplně všechny
účastníky a nechal si je podepsat. Nádherné pozitivní a strašně
smutné gesto z jiného světa. Dorazil k partičce totálně ožralých
mániček. Šťouchl do jednoho a ten debil mu přilbu s hlavy
sebral. Objevila se jizva přes celé temeno. Máničky si chvilku
přilbu mezi sebou přehazovali a kluk po ni natahoval ruku.
Nakonec mu ji se slovy 'ná, ty blbečku' triumfálně narazili
zpátkyna hlavu. Hranice padla. To odpoledne - nebo vlastně
celý víkend vůbec nebyl o muzice nebo divadlu. Byl to most
mezi dvěma světy, který mi díky svým rodinným rozměrům přišel
mnohem osobnější a intenzivnější, než na velkém festivalu
Mezi Ploty. Teprve tady jsem smysl obdobných akcí docenil.
Díky. Q.
¨
KRÁSKA
A ZVÍŘE -
1. 6., tedy na Den dětí, zasedlo do nepříliš používaných zaprášených
vrzajících sedadel Malého divadla Setuza početné, nejen dětské
a rodičovské obecenstvo, aby zhlédlo klasické nastudování
pohádky Kráska a zvíře v režii Jana Korčíka. Ten hrál i jednu
z hlavních rolí. O role další se podělili mimo jiné i členové
progresivního divadelního souboru DeINformace, kteří trochu
strnulou a nudnou koncepci hry oživovali mladistvou energií
a svou typickou poetikou, jež kombinuje nadsazenou mimiku
a gestičnost s romantickým splynutím s rámcem děje. Nejen
děti si přišly na své. I dospělí mohli ze hry leccos vytěžit,
například popřemýšlet nad problémem lásky a krásy. (léto),
foto archiv: Emilio (Kytička)
¨ KAMERA
SKURA VE FILLOVCE
- Od 29. 5. do 26. 6. Se ve výstavní síni Emilla Filly uskutečnila
výstava jedné z nejznámějších tvořících českých skupin, ostravská
Kamera Skura. Ta se proslavila zejména digitálně zpracovanými
velkoplošnými fotografiemi, které karikují buďto pokleslý
design reklamních plakátů 90. let nebo tzv. dobročinné moralizující
billboardy proti rasismu a xenofobii. Tyto práce tvořily také
jádro ústecké výstavy. Na plakátu nazvaném Luxus stojí členové
skupiny oblečení v černé kůži se založenýma rukama u přepychového
motocyklu, v cyklu Žijeme tu s vámi napodobují invalidy nebo
černochy. Kromě těchto mediálně známých děl se Kamera Skura
prezentovala objekty Hmota a Chuchvalec. Hmota - zelená fluoreskující
barva stříknutá na zeď, stékající na podlahu, má podle dvou
členů skupiny, jež se zúčastnili vernisáže výstavy - Reného
Rohana a Jiřího Maška- vizualizovat jejich představu hmoty
jako takové. Chuchvalec - koule z prachu a prázdných krabiček
od cigaret, má představovat špínu zpod skříně. Inspiraci ke
svým výtvorům berou umělci v družné hospodské zábavě. Přínos
Kamery Skury tkví ve zlehčování tzv. vážných témat a zesměšňování
nabubřelosti reklam. To, že skupina ironizuje záležitosti
z médií důvěrně známé, což jí otevírá cestu k široké veřejnosti,
má ovšem i stinnou stránku: Nepřiživují se umělci (kteří ostatně
v reklamě také pracují) lacinou prvoplánovitou metodou na
účinnosti reklamy? (léto)
¨ 14.
června ožil hrad Střekov
další akcičkou, která dokazuje, že se správa hradu snaží Ústečanům
nabídnout opravdu široké spektrum zábavy. Vystoupení Pražského
vokálního kvartetu v romanticky nasvícené gotické zřícenině
bylo velmi pohodovou záležitostí, kterou nezkalil ani fakt,
že veřejnost (asi unavená z volebního dne) tento koncert prakticky
ignorovala. Ti co přišli, slyšeli renesanční skladby a spirituály
ve velmi profesionálním podání. Byl to příjemný večer s překvapivou
účastí hodně mladého publika!! (kastelán)
¨ Hudba
Ústí 02 - telegrafická zpráva o rockové části
- Nadpis takřka delší, než vlastní
recenze. Rocková část Hudby Ústí s pořadovým číslem 02 proběhla
rozumně v nerockovém (ano, dnes po volbách už to můžu říct,
nebo - nedejbože - to zatím ještě můžu říct) ale naopak bolševickém
městě v prostorách komornějších, než letně kinový ročník první.
Nový rocko-skate-dance a bůh ví jaký ještě klub Metro (www.me-tro.cz),
stojící, nebo spíše zakopaný v bývalém krytu CO (pozn. pro
mladší, to není otázka co?, ale kryt civilní ochrany zbudovaný
proti a kapitalistickému atomu navzdory). Ano c je správně,
je to ten klub co býval nechvalně profláknutou diskotékou
Armageddonovým Riem. Kapely vesměs, či vlastně výhradně ústecké
provenience hrály pro celkem slušně zaplněný podnik, i když
by to mohlo samozřejmě být lepší. UDG, The Boom, Mladí a neškodní,
Hanuman, Zen byli na plakátu i na podiu. UDG překvapili poněkud
tvrdším soundem a vyhraností. Samozřejmě obé v dobrém. Vyvíjejí
se směrem k lepšímu, což už jsem pozoroval kdysi u Zenu, dnes
hrajícího první ligu. The Boom odvedli standardní práci a
tančící jim za to byli jist ě
vděčni, stejně tak jako John a George, neboť jejich hudba
je na rozdíl od nich samých nesmrtelná. Mladí a neškodní jsou
hudebně profíci, ale - opakuji to pořád dokola - chybí jim
to porodní plácnutí. Svoje věrné však mají a jejich hudba
neurazí (jen ty texty občas zatáhnou za uši, kde jsou ty zlaté
časy, kdy kapelám nebylo rozumět). Bomba večera - a nejen
pro mě byli - Hanuman. Vynikající temný rock, trochu grunge,
krapet gotiky a přiměřeně King Crimson. Kvalitní texty, kvalitní
zpěv, kvalitní i vše ostatní (jako např. basa, kytara a bicí).
Moc se mi líbili. Dávám jim nejvíc pomyslných hvězdiček. A
Zen? O těch už řeč byla. Rocková část Hudby Ústí 02 tedy je
za námi a nezbývá než doufat, že i rok po volbách bude ještě
v Ústí slyšet elektrickou kytaru a ne už jenom slizké varhánky
pánů Janečků a spol. Dan, foto: Emilio
¨ O
vynikající restauraci Pod Lampu jsem psal již v Teplických
hospodách. Její pivo a jídlo bylo vždy vyhlášené a proto,
ačkoliv NÚP nejsou inzertním časopisem rád dělám výjimku.
Majitelka, paní Věra Šrámková nedávno ústně, mezi řečí vyhlásila
totiž konkurz na nového kuchaře. Přestože patřím mezi muže,
kteří touto schopností disponují, má pracovní smlouva s teplickou
Hvězdárnou a planetáriem mne zavazuje k něčemu jinému a rád
Vám tedy tuto nabídku postupuji. Tedy: je-li někdo z Vás výborným
mistrem ve zpracovávání potravy a chce-li pracovat v parádním
prostředí plným zajímavých lidí, nechť se hlásí u zmíněné
ženy ve zmíněné restauraci. Naleznete je v samotném ústí ulice
Lipové, poblíže Kamenných lázní v Teplicích. (neu)
¨ SEN
NOCI SVATOJÁNSKÉ -
Začalo to nevinně. Telefonátem z Frankfurtu, dřívější západní
Německo. Vděčná dcera chtěla své mamince uspořádat k 70. narozeninám
velkou sešlost příbuzných a přátel. Mělo se to odbývat na
zámku v Trmicích, podmínkou byla dobrá nálada a veselé vzpomínání.
Slíbila jsem zajistit klavíristu. Jak šel čas, řekla jsem
si, že jeden klavírista na velkou společnost je málo. Vzpomněla
jsem si na pověstmi opředenou hudební skupinu, která by mohla
výt zárukou té dobré nálady. Kapelník, zpěvák a konferenciér
pan J. B. Šerý mi pod podmínkou dohody a souhlasu ostatních
účinkujících účast slíbil. Na rozdíl od zajištěného klavíristy,
který se nedostavil ani neomluvil, přijeli hudebníci pana
Šerého v plném počtu. Před zahájením oslavy se s hlavní organizátorkou
upřesnil program. Když už bylo předsálí zcela zaplněno asi
šedesáti pozvanými, požádaly jsme hudebníky o zahájení, aby
se hovor ztišil. Stalo se, ač někteří hosté mysleli, že se
teprve ladí. Pořadatelka - dcera přivítala přítomné a delším
projevem poděkovala matce za všechno, čím ji a jejího bratra
do života obdařila. Přidala jsem se vlastní básničkou (znám
oslavenkyni od školních lavic) a pak už jsme daly prostor
hudbě. On to vlastně prostor nebyl, jen stísněné schodiště
jak pro trubadúry. Hlasité činely kapelníka polekaly nejmladší
účastnici, ještě ne dvouletou Aničku tak, že další pořad provázela
nářkem. Přidali se i někteří další posluchači, ne nářkem,
ale odchodem do vedlejší místnosti, kde se nabízelo šampaňské.
Po několika skladbách přišla časová tíseň pro kapelu, která
měla další povinnosti. Rozloučila se tedy s hosty hymnou jako
Česká televize před spaním. Hostům se nabídl studený bufet
i teplá jídla s kuchařem dle vlastního výběru, vzduchem létala
přání a přípitky. Konzumace byla provázena reprodukovanou
hudbou obsluhovanou panem kastelánem Součkem. Někteří opravdu
vydrželi do ranního kuropění při klavíru MUDr. Bacíka. Odvoz
byl zajištěn a tak vše dobře skončilo. To už ale není podstatné.
Jen jsem se chtěla omluvit kapele, že jsem ji považovala za
nechvalně proslulou Vyžvejklou Bambuli, zatímco ona má poetický
název Sen noci svatojanské, ač se skřítky a vílami mají pramálo
společného. Jejich velkým vzorem je J. Vejvoda, navazují na
tradici undergroundové skupiny Revival Band. Hrají především
dechovku prokládanou i jinými žánry a s oblibou falešně. Je
nutno je pochopit, nebo se o to aspoň snažit. V každém případě
německá a kanadská smetánka bude mít na co vzpomínat. A naše
skupina dostala punc 'zámecké kapely'. Helena Borská
¨ÚSTECKÉ
HVĚZDY A ÚSTEČTÍ SLAVÍCI
- 30. 5. se v Národním domě uskutečnilo
finále soutěže Rozjezdy pro ústecké hvězdy a zároveň vyhlášení
výsledků ankety o nejpopulárnější hudební těleso okresu Ústí
n. L. Ústecký slavík. Jednalo se o show srovnatelnou snad
jen s českou či americkou Gramy či Grammy. Vždy vtipný moderátor
Ivan Dolejší z Českého rozhlasu předčil svou výmluvností všechny
Ebeny a Dušky. Z napínavého střetnutí pěvkyň, které se předvedly
přímo na jevišti, vyšla vítězně Tereza Ulrychová, okouzlivší
publikum výtečnou interpretací písně z populárního muzikálu
Johanka z Arku. Ústeckým slavíkem se po právu stala hvězda
folkového nebe - drsně kovbojská squadra Kliďánko (viz foto
a www.volny.cz/klidanko), která své kytary nosí proklatě nízko.
Do pomyslné síně slávy kromě manželů Kobrlových, potažmo Ústeckého
dětského sboru a šéfa skupiny Formani vstoupil i sám moderátor
večera Dolejší za obětavou a namáhavou práci pro ústeckou
hudbu. Bylo to pro něj takové překvapení, že - podle svých
slov- ztratil nit. O skandál se postarala heavy metalová kapela
Stará škola, která odmítla převzít ocenění třetího místa,
neboť se jí akce zdála příliš oficiální. Slavnostní průběh
show kazil snad jen okruh punkové skupiny Houba, který ojíněn
alkoholem pískal, výskal a tleskal v nevhodných okamžicích
a moc nahlas a k celé akci zaujal nepřiměřeně výsměšný postoj.
(léto)
¨ Onanie
a poezie II - Tento příběh vypráví o cestě teplického
básnického souboru vystupujícího
pod názvem 'Psáno hůlkovým písmem' do jihomoravské metropole.
Cestu tito moderní umělci vážili zánovním vozem pana básníka
Romana Krajíce známého pod pseudonymem Radim Husák (majitel
internetové kavárny). Poté, co svůj program předvedli nejprve
umělci moravští, dozrál čas pro seveřany. První část společné
recitace byla zahájena předříkáváním společných textů, a jako
jediná byla všemi téměř bezvýhradně přijata. Vše na videozáznam
zachytil známý moravský bankéř Tomáš Graffe, několik snímků
pořídil i renomovaný fotograf Milan Bruchter. Ten také jako
jediný nalezl v sobě dostatek odvahy prohlásit, že celé dílo
seveřanů je geniální. Básníci Linhart s Krajícem, hudebně
doprovázení Chroustem Votickým přednášeli za střídavých ovací
svou vytříbenou poezii, korunu všemu však nasadil rozporuplný
hRvN. Plytké veršíky na úrovni komunistických textů z padesátých
let, plné oplzlých vulgarismů, nemající nic společného s jakoukoli
kulturou rozladily brněnské občany natolik, že v sále zbylo
pouhých osm posluchačů - Krajíc, Linhart, Votický, Krajíček,
Krajíčková, Bruchter, Graffe a sám hRvN. Poté umělci vystoupili
jakožto Jan a František Revival Band, což bylo poměrně vtipné,
i když se se zmíněnými bratry - co se týče intelektuálního
náboje - rovnati nemohli, avšak v mnohém - ne-li ve všem -
je dramaticky převyšovali. Závěrečné fiasko však z velké míry
zavinila technika (jež selhala) a pořadatel - jinak milý člověk,
Ivan D'Krajíček, - jenž k nápravě technických handicapů nejevil
dost ochoty. Každopádně tepličtí umělci - s výjimkou hRvN
- dokázali, že sever umí být něžný i drsný zároveň. (21.3)
¨ ÚTULEK
FEST 2002
- Sdružení nEMAdEMA (neboli partička snažící se prosadit regionální
hudební scénu + on line CD shop - www.nemadema.cz) spolu s
Novými ústeckými přehledy a samozřejmě i dalšími sponzory
připravilo parádní hudební charitativní akci. Výtěžek z minifestiválku
šel na podporu ústeckého psího útulku (nákup žrádla), což
jest akce více než chvályhodná. Spousta lidí si totiž pořídí
psa, protože je to IN a pak ho jaksi odloží, protože starat
se o něj je pro tato hovada OUT. Za vším tím pořadatelstvím
je ale nutno hledat člověka a tady by se dal najít jeden.
Emilio jest tím tvorem co převzal vše na svá bedra. A podařilo
se mu to výtečně. Tudíž velmi chválím, protože organizovat
rockový koncert v Ústí je obtížnější a hlavně nejistější než
takto činit např. v Kábulské mešitě. A tak mohl ústecký gympl
přivítat do deštivého odpoledne osm rocko-punko-metalových
partiček. Zahráli si Incognito, Zen, UDG (ti přivolali déšť
a vytvořili tak zajímavou woodstockovskou atmosféru), Houba,
Glory Days, slovenští Plus Mínus, Mewa a Metallica Revival
Praha. Není vůbec důležité, jak kdo hrál. Všichni hráli dobře,
protože hráli pro dobrou věc. A diváci v tom Emília nenechali,
přišli v hojném počtu i přes to deštivé počasí. Chybička se
teda vlastně vloudila i pořadateli Emíliovi a jeho teamu,
protože nedokázali poručit větru dešti. Ale lidem (převážně
mladým - opět jsem byl společně s Pumpou, Fredem a gymnaziálním
školníkem jedním z nejstarších) to nevadilo a bavili se. A
to je to oč tu kráčí, že. Pívo taky bylo, i buřty, skončilo
se dle plánu v 10,30 takže i zahrádkáři byli klidní, prostě
pěkná vydařená akce. Takže díky Emílio, díky kapely, co jste
tam hrály, a díky lidi, že jste přišli. Psi Vám všem děkují.
Dan
¨ MINI-PROFIL
ÚSTECKÉ KAPELY WYRM
- Rychlý, melodický black metal. Kolik takových v Ústí najdete?
Žádnou, nepočítaje v to trochu odlišněji znějící Unclean.
Hodně příležitostí je vidět jste ale zatim mít nemohli, další
si rozhodně ujít nenechte. Proč? To bylo tak... Zač. listopadu
97 se dala do kupy první sestava Wyrmu ve složení Milan 'Mormo'
Adámek na kytaru (tenkrát brousící basu v tenkrát Hydrargyrum),
Ondřej 'Doli' Doležal u mikrofénu (rovněž vypomáhá u Unclean)
a Ondra Kůs za škopky. V sestavě již s Pavlem 'Balisem' Baláčkem
(který přišel v dubnu jako basák - dříve Unclean, Shitlovers,
Closing) si také odbyli 1. koncert na Chabařovické 'Noci vzkříšení'.
Rok zkoušeli naproti Delvitě na Sev. Terase. O 4 měsíce později
obsazuje Bális Kůsovo místo, který se odchází věnovat převážně
jazzem nasáklým aktivitám; zkušební rachot se ozývá z místa
nad hospodou U Kroupů, později pak od prostor pod 28. ZŠ u
Dřeváku. Koncem 98 tvrdí muziku Zbyněk Haase (Hydrarrgyrum),
aby si po cirka 1/2 roce prohodil nástroj z Mormem. Po vykradení
zkušebny se hoši stěhují do výměníkovky na Sev. Terase pod
Biografem U Františka, odkud se - můžu potvrdit - kdysi ozýval
kravál, že psy na ulicích štěkali jak pominutý a já měl z
balkónu aspoň slušnej poslech. Následuje koncert v Žatci v
dubnu 99 na akci s názvem In The Name Of Satan a poté v listopadu
99 v K. Varech na sešlosti s názvem Night Of Cold Darkness.
Leden 2000 = poslední koncert ve staré sestavě (tj. ještě
se Z. Haasem u kytary) na Kuřetově axelovským dostaveníčku
pod názvem Miniwoodstock (není od věci podotknout, že WYRM
zde, vzhledem ke svému žánrovému zaměření na většinu lidí
působil asi jak rána řemdichem do hlavy…). Krátce poté co
odešel Zbyněk bylo po jedné spíše soukromé Metal Night dohodnuto
zastoupení postu kytary Davidem Balákem. Od tý doby se pilně
dřelo a na světlo pekelný vylezlo až 17. 5. t. roku na akci
Kafileria Party v Axelu č. II, o čemž se lze dočíst v jiné
části těchto NÚP. 'Proč Wyrm? Podle jedný starý mytologie,
de fakto i hry. Prostě se nám to líbilo,' osvětluje název
bandu Doli. Textově čerpají jak z mytologie Wyrmu, tak i z
Necronomiconu a nyní hlavně pohansky laděných témat. Angličtinu
by měl doplnit i jeden česky a výhledově také německy zpívaný
song. Těch 5 let existence hoši začali mapovat na konci loňského
roku; s Jirkou Beránkem roztočili demíčko, které snad koncem
tohoto r. budou mít hotové. Čekejte 6 kousků vč. 'Voice of
Pagan Blood' a 'The Astral Throne' + klávesové intro a outro
by Mormo. Hotovo je již také 5 písní na další placku. A co
Wyrm a blízká budoucnost? 'Chcem víc koncertovat, dotočit
tohle demo a vydat další CD', drží se při zemi Doli, aby vzápětí
přitvrdil: 'Taky plánujeme svržení zaběhlých a nastolení nových
morálních i kulturních hodnot...'.
Tak to zní fakt rozumně... Kontakt: 0605-772 982 (Doli). Emilio
+ foto
¨ VYPSANÁ
FIXA + DOMA -
Myslela jsem si, že tyto dva pojmy se navzájem vylučují, ale
ouha chyba lávky. Fixa to v Domově 4. 6. parádně rozjela.
Sice to chvilku trvalo, ale ta třičtvrtě (nebo ňák tak) hodinová
sekera záhy upadla v zapomnění. Takže to začala kapelka Daenesh
Baan, se kterou máme tu čest viděti se na letním ROCK for
PEOPLE, ale stejně všichni prahli po oné Vypsané fixe, jež
tedy zahrála něco ze svého repertoARU. Inu lidičků nepřišlo
zrovna přehršel, ale nebylo to na škodu (abychom se tam přeci
neušlapali). Á shrňme to: za stováka dobrá akce, neníliž?
Marfushka
¨ MOROVÁ
RÁNA V ÚSTÍ, ANEB ČECHOMOR TOUR 2002
- Tytam jsou časy, kdy
morové rány decimovaly tisíce obyvatel, celá města, ba národy,
potažmo etnika. Ale Čechomor není rána, ani mor ani morbidní
seskupení potměšilých sadistů, i když každé takovéhle seskupení
(ve věku mezi 40 - 50 lety?) je vždycky podezřelé, že si před
důchodem chce vylepšit finanční situaci či konto. Tak tedy
přehlédnu nedůstojné shromáždění davu 1. května před halou
SKP, kde ani po hodině čekání nebyl nikdo z pořadatelů schopen
oznámit, proč to zpoždění. Jako za starých časů. Jenže před
lety mě tolik nebolely nohy a můj náhled na svět nebyl tak
pesimistický jako dnes. Když začaly skupinky i jednotlivci
vracet peníze, byl dav konečně vpuštěn. Asi polovina uchvátila
místa k sezení, ostatní pohodlně stáli, nebo leželi na podlaze
mezi batůžky a pivními poháry. Za dalších zhruba 20 minut
se v zoufale neútulné hale SKP započalo to, na co jsme všichni
čekali. Pohasla světla a zaduněla úvodní orchestrálka z platinového
alba 'Proměny'. Působivá a jediná zvukově vyrovnaná skladba
večera. A pak už nenápadný nástup Morů a jedna skladba za
druhou. Muziky bylo tolik, že by se dala vidlemi přehazovat.
A nyní posluchači vezmi hudební šejkr a vkládej jednotlivé
ingredience. Trochu starých Bukanýrů, trochu Muziky Bohemiky,
trochu Hradišťanu a pár Kukulínů s jejich keltským rockem,
řádně protřepat a navrch přidat trochu morbidních a lechtivých
textů, pořádnou dupárnu a máš, cos chtěl - ČECHOMOR. A to
vše řádně nahlas, aby si mládež pod pódiem užila a nepletly
se jí nohy při přešaltovávání z rocku na moravský folk-rock.
Mnohý jistě pozdě zjistil, že místo kroků ryze moderních tančí
horňáckého šlapáka, či skáče odzemek. Než se mu mohlo okolí
začít smát, pokračoval raději pouze tleskáním na obvyklou
českou první dobu. S nostalgií jsem vzpomněl, kolik hitů mohl
mít Jaroslav Krček s Musicou Bohemikou v 60. letech (Cožpak
těm Zálinskejm, Stojí hruška v širém poli), jen trochu přitvrdit.
Ale jsou jiné časy. Jen jedna věc je tady jistá, ta ohromná
show má tu výhodu, že vám řádně pročistí mozek a po koncertu
odcházíš bohatší o řadu zážitků folklorních i hudebních. Pohříchu
jsem nevěděl, že 'šimbolice' je děva lehčích mravů, a doteď
nevím, pobijou-li se 'dwa górale cupagami'.Tak díky Čechomorové,
neumořili jste mě, ani folklór, ani ty, kdož Vám radí při
výběru atraktivního repertoáru. Tak jen houšť, mořte dál!
S pozdravem 'Mor ho!' Váš příznivec Karel Herzog
¨ AKADEMIE
DĚČÍNSKÉHO GYMNÁZIA
- 4. a 5. dubna 02 se v děčínském Městském divadle konala
Akademie zdejšího gymnázia, kterou si připravili maturanti
jako své rozloučení se školou. O přestávce jsme se od dotazovaných
dozvěděli, že Akademie má již nejméně třicetiletou tradici.
Na zakladatele ani na přesný rok vzniku si nikdo nevzpomněl.
Vyučující češtiny nám sdělila, že představení byla původně
ve stylu 'lidušky' - tanec, recitace, zpěv. V 90. letech se
uvolnila pravidla vystoupení. Fantazii studentů byl dán větší
prostor. Studenti měli při přípravě podporu učitelů i vedení
školy. Přestože je Akademie záležitostí hlavně maturujících
ročníků, zúčastnily se přípravy tříhodinového programu téměř
všechny třídy. Vydařené byly rozhodně scénky, kdy se po pódiu
plazila studentka coby píďalka, skutečně létající Superman
- bojovník se zápachem, či namátkou také ještě šílený plastický
chirurg se svým brutálním odsáváním tuku. Mně se představení
líbilo a zhodnotila bych ho jako velice vydařené. Škoda, že
takové akce jsou na našich středních školách spíše ojedinělým
úkazem.
Elanor, foto: Bruto (TlachaPost)
|