Jste
návštěvník



regionální internetový magazín
navštivte - www.predprodeje.cz

novinky z kultury na severu Čech

hokej v Ústí nad Labem

aktuální zpravodajství a předpověď počasí (službu poskytuje ČHMÚ UL)

Předpověď pro ČR zítra Předpověď pro ČR pozítří

  BYLO, JE či BUDE... to TAK I.

u SKVĚLEJ KONCERT HONZY SPÁLENÝHO & ASPM v JAZZclubu v T (www.jazzteplice.cz) - pátek 14. XII. 07 - Narváno! Samý starý věci, z letošní desky jen 2, ale nevadilo. Pan šéf ansámblu v lepší kondici, než kdy byl v posledním roce. Navíc se skvěle trefil do datumu - na den! Bylo to takový naše rodinný hóóódně kulatý výročí. Takže sváteční koncert po všech stránkách. Jenom škoda, že klávesy byly slyšet, jenom když hrál sólo. Čili ne často. Což samozřejmě nebyla jeho chyba. Promluvy mezi skladbami - ještě víc smrdící člověčinou, než obvykle. K tomu jeho synek Filip, basovej + tubovej mág. Krampl = vibrafonovej čelověk-mašína. Gera je bůh. Pan jazzmanobluesman Spálený má tu vlastnost pravejch bluesmanů, že tvoří tím líp, čím blbějc mu je. A dělá to tak, že publikum si žádnýho handicapu nevšimne. A mimochodem: víte, co má píseň Ray Charlese ‘Mary-Ann’ společnýho se Spáleného rodinou? Yarda Pichlík (jpichlik@centrum.cz)

u STUDENTKA UJEP LUCIE ZBOŘILOVÁ MISTRYNÍ SVĚTA V KARATE 2007 - Ve dnech 22. - 24. 6. 07 proběhlo 6. Mistrovství světa WKC v karate v italském Bergamu. Šampionátu se zúčastnila výprava reprezentace ČR, vč. reprezentantů z Ústí n. L. (Lucie Zbořilová, Tomáš Pavlíček, Vojtěch Jež, Karel Hung). Nominaci a účast na turnaji si zajistili výkony a úspěchy na MČR karate Shikon Budokai 2007. Pořadatelství se ujala světová instituce WKC, která na přivítala silné teamy např. z USA, Ruska, Anglie, Jižní Afriky, Srbska, Azerjbajdžánu, Španělska, Dánska, Švédska, Itálie, Německa, Polska, Slovenska. Organizace, časový harmonogram a vše s tím spojené bylo zvládnuto na jedničku. Pořadatelská země se opravdu vyznamenala po všech stránkách vč. klimatizované sportovní haly, jež měla pro soutěž připraveno 5 tatami. L. Zbořilová: ‘Několikaměsíční příprava na MS byla opravdu fyzicky náročná, zvlášť v kombinaci se studiem na Pedagogické fakultě UJEP v Ústí n. L. Nesnadná příprava nejen na tréninku, ale i ve škole, mi k cestě na "nejvyšší příčku" určitě pomohla. Porazila jsem 4 soupeřky v kategorii žen do 55 kg. V 1. kole jsem jasně přemohla Rumunku Kasaskiu 6:0, která mi takticky velmi vyhovovala. Následovalo kolo 2. se srbskou reprezentantkou. Utkáni už mělo vyšší úroveň, než předešlé, ale i tak výsledek vyzněl 4:1 v můj prospěch. Zřejmě nejtěžší zápas jsem svedla v semifinále. Utkáni mělo "spád" a každá bodovaná technika byla velmi vyrovnaná. Po nucené roční pauze (zranění palce a nevyhnutelná operace), jsem nastupovala s určitými obavami . Díky fyzické připravenosti, která je i součástí studijní přípravy, jsem nakonec Rusku Ivanovovou v prodloužení zdolala těsně 3:2 útokem na střední pásmo. Po vyčerpávajících 3 minutách v každém zápase mě čekalo finále se srbskou závodnicí, zahajovalo se až ve večerním bloku. Byla jsem si vědoma, že pomyslný "poslední krok" k mistrovskému zlatu bude ještě náročnější - konečných 3:1 v můj prospěch a titul mistryně světa.’ Titul mistryně světa je v karate nejvyšší metou, které lze v tomto sportovním odvětví dosáhnout, neboť není sportem olympijským. PaedDr. Marcel Žák (zak@pf.ujep.cz) - garant sportovní reprezentace UJEP

u 51. CELOSTÁTNÍ FESTIVAL POEZIE WOLKRŮV PROSTĚJOV (16. - 20. 6. 08) pořádá z pověření Ministerstva kultury Národní informační a poradenské středisko pro kulturu Praha - útvar ARTAMA a Kulturní klub DUHA Prostějov ve spolupr. s městem Prostějov a Městským divadlem v Prostějově. Je přehlídkou nejlepších sólových recitátorů, recitačních kolektivů a divadel poezie v ČR a příležitostí k setkání interpretů krásného slova, k poznání tvůrčích výsledků a postupů, ke vzájemné inspiraci, výměně názorů a zkušeností. Sóloví recitátoři jsou nominováni z krajských přehlídek, z těchto jsou pak soubory doporučeny, o jejich zařazení do programu rozhoduje Programová rada. Tu tvoří členové OR UP NIPOS ARTAMA a přizvaní odborníci. FESTIVAL MÁ 2 ZÁKLADNÍ ČÁSTI: A)Celostátní přehlídka sólových recitátorů - Probíhá v Městském divadle v Prostějově. Účastníci se představí ve 2 vystoupeních, pro která si připraví texty z poezie nebo prózy české či světové literatury. Nedoporučujeme divadelní texty! Z literárního textu je možný úryvek, montáž, publicistický útvar ap., jehož přednes nepřesáhne 8 min. Recitátor sám v evidenčním listu určí, který z připravených textů bude interpretovat v prvním a který ve druhém kole. Rozborový seminář k jednotlivým vystoupením se koná po 2. přehlídkovém dni. Zájemci, kteří ukončili 9. tř. ZŠ, nebo odpovídající tř. víceletého gymnázia, se mohou přihlásit ve škole, nejbližším kulturním zařízení, nebo - pouze pokud v oboru není uspořádáno spádové kolo - přímo u pořadatele krajského kola. Pořadatelé jednotlivých postupových kol určí termín odevzdání přihlášek dle doporučeného následujícího kalendáře: školní či místní kola - leden 2008; spádová kola - do 29. 2. 08; krajská kola - do 28. 3. 08; uzávěrka postupů - 4. 4. 08. Do čitelně vyplněného evidenčního listu (ve všech kolonkách) vložte 6 kopií obou textů. Pokud je zvolený text krácen, musí být dodán celý s vyznačením škrtů. Texty odevzdávejte psané na stroji, nebo počítači. Kopie z knih doplňte o jméno autora, příp. překladatele a název textu. Všechny kopie musí být čitelné, v pravém horním rohu podepsané interpretem a ozn. číslem kategorie. Na celostátní festival lektoři krajských přehlídek nominují max. 2 nejlepší recitátory z každé kategorie, která byla na přehlídce zastoupena. Nominace musí být písemně zdůvodněna vysokou interpretační úrovní obou textů. Postupová místa mezi kategoriemi nelze převádět! Po nominaci recitátorů z krajských kol není možné text měnit! Přímý postup mají možnost využít laureáti předešlého ročníku, kteří účast nahlásí pořadateli krajského kola do 23. 2. 08. Sóloví recitátoři jsou rozděleni do 3 věkových kategorií: I. - do 17 let, od ukončení 9. tř. ZŠ nebo odpovídající tř. víceletého gymnázia do dovršení 17 let až po 1. 2. 08 vč.; II. - do 20 let, recitátoři, kteří do 1. 2. 08 dovrší 17 let; III. - 20 - 35 let, recitátoři, kteří do 1. 2. 08 dovrší 20 let. Pro přesné zařazení do kategorie uvádějte v evidenčním listu celé datum narození. Krajskou přehlídku doporučujeme uspořádat 2kolově (zákl. kolo + finále) s rozborovým seminářem prezentovaných textů, vedeným lektory. Bezprostředně po skončení přehlídky nechejte postupující vyplnit evidenční listy, vyberte texty a kontakty na recitátory Upozornění: Na WP recitují všichni účastníci oba texty. Informace uvnitř postupových listů jsou určeny účastníkům (sólistům a souborům). Použitím předepsaných formulářů usnadníte práci pořadatelům. Použijete-li postupový list z počítače, vytiskněte ho ve velikosti A3 jako obálku, do níž vložíte texty. Pořadatelé krajských přehlídek zašlou kompletní nominace (vyplněné evidenční listy s texty, hodnocením postupujících a výsledkovou listinu s celkovým hodnocením krajské přehlídky na adr.: NIPOS - ARTAMA, Blanická 4, 120 21 Praha 2, k rukám Jany Štefánkové bezprostředně po skončení krajské přehlídky, nejpozději do 4. 4. 08. * B) Celostátní přehlídka divadel poezie a souborů uměleckého přednesu - 1.Divadlo poezie je jevištní podoba literárního textu - Soubory se mohou přihlásit u poř. krajských kol do termínu, který tito stanoví, nejpozději však do pol. února 2008. Členem lektorském sboru každé přehlídky bude nejméně 1 odborník, který se v posledních 3 letech alespoň jednou zúčastnil celostátního festivalu. Seznam odborníků sestavil NIPOS spolu s OR UP a je pro krajské pořadatele k dispozici v NIPOS ARTAMA. Lektorský sbor může k postupu doručit 1 soubor, přičemž hlavním kritériem musí být kvalita vystoupení. Do programu budou soubory zařazeny rozhodnutím Programové rady do konce dubna 2008. Souboru, navrženému k postupu, doporučujeme: před vyplňováním postupového listu si detailně prostudujte nabídku prostějovských prostor a jejich technické možnosti. Veškeré informace najdete uvnitř každého postupového listu. Do tohoto evidenčního listu vložte scénář v 6 kopiích. S pečlivě vyplněnou přední stranou ho odevzdejte pořadateli krajského kola, který vše (spolu s postupovými listy a texty sólových recitátorů) zašle do NIPOS - ARTAMA v Praze. Požadované údaje vyplňujte čitelně, především ne-obvyklé názvy souborů či představení. 2.Mimořádně kvalitní poetická představení z jiných přehlídek, nebo ta, která se v dané sezóně objeví mimo přehlídky a byla by inspirací pro DP na WP, mohou doporučit odborníci znající požadavky kladené na soubory v posledním ročníku festivalu. Takové inscenace můžete navrhnout J. Štefánkové v NIPOS - ARTAMA nejpozději do 28. 3. 08. Titul laureáta WP mohou získat 2 nejlepší recitátoři z každé kategorie v sólové přehlídce. Čestné uznání získává maximálně 5 sólových recitátorů v kategorii např. za 1 zdařilý výkon ze 2. Cenu poroty získává nejinspirativnější inscenace. Čestné uznání je dalším oceněním podnětné inscenace. Cena diváka je udělována na základě ankety. Porota má právo na základě odborného uvážení nominovat nebo doporučit soubor na mezidruhovou divadelní přehlídku Jiráskův Hronov (2. - 9. 8. 2008). Ekonomické podmínky: Celostátní festival může být proti uvažovanému záměru z ekonomických důvodů podstatně krácen. Rozpočet nepokryje všechny náklady účastníků. Proto byl stanoven účastnický poplatek ve výši 300,- Kč, který po příjezdu na festival uhradí každý sólový recitátor, pedagogický doprovod i člen souboru. Pořadatelé uvedeným účastníkům hradí ubytování po celou dobu festivalu. ÚSTECKÝ KRAJ (14. 3. 08) - poř. Kulturní středisko města Ústí n. L. (V. Hradební 33/619), Ivana Horká - tel. 475 220 202, 731-456 815, 777-801 045, e-mail: albis@vol.cz. Jana Štefánková (stefankova@nipos-mk.cz)

u V OSTRAVĚ SHAKESPEARA UMĚJÍ! O tom se diváci mohli přesvědčit v úterý 6. 11. 07 od sedmi v Činoherním studiu. Divadelní společnost Petra Bezruče nám v rámci projektu Nová osa do Ústí přivezla své moderní zpracování Macbetha v režii Martina Františáka. Každý, komu se při slovním spojení ‘moderní zpracování klasiky’ objeví na obličeji několik nových vrásek, mohl zůstat v klidu. Překlad Jiřího Joska dal sice prostor dynamičtějšímu jazyku, ten však nepřesáhl mantinely jisté verbální ušlechtilosti, jež dělá klasika klasikem. Co tedy zpracování vydobylo přídomek moderní? Rozhodně hudba, kterou zkomponoval David Smečka, a která i při použití nevelkého počtu nástrojů vzbuzovala dojem okázalé dramatičnosti. Elektrická kytara kvílející mezi obrazy spolu s rytmickými žesti nejenže skvěle podporovala dusivou atmosféru, ale i bravurně vystihovala duševní posun Macbetha od váhání a výčitek směrem k vraždícímu mlýnku na maso, jehož kličku a psychopatický rytmus drží paní Macbethová. Další činitel posouvající inscenaci směrem dále od klasického převyprávění byly také kostýmy Marka Cpina a zejm. pak scéna Jana Štěpánka, která svou záměrnou jednoduchostí nestrhávala pozornost na sebe a dávala hereckým kreacím skvělý prostor. V ústeckém představení měl na bedrech tíhu hlavní postavy Martin Siničák. Ten si poradil na jednu stranu profesionálně, avšak jeho standardní poloha nabídla spíše více potenciálu, než aktivní herecké hmoty. Siničákův Macbeth se tak v několika momentech sice dokázal vymanit z popruhů průměrnosti, ale dokázal se do nich také místy pořádně zamotat. Jestli někdo Macbetha dokázal s přehledem přehrát, byla to jeho choť, resp. Tereza Chytilová, střihla si Lady Macbeth až se zarážející uvěřitelností. Nestál před ní sice úkol přerodu postavy jako před Siničákem (Macbethová je prostě mrcha hned od své první scény a hotovo!), zato si polohu měla šanci otesat až na samé jádro dokonalosti, což se jí rozhodně povedlo. Další herci se uměli projevit natolik, aby ústřední dvojici neodsunuli na vedlejší kolej a zároveň předvedli ve svých postavách kus poctivého hereckého řemesla. I když několik sebekarikaturizujících prvků si odpustit mohli. Stojí za to zmínit Norberta Lichého ve dvojroli Krále Malcolma a lékaře a v neposlední řadě Lukáše Melníka v úloze Macbethova přítele Banqua. Ten se v postavě sice nedožil ani druhé půle představení, ale stopa jeho projevu se táhla inscenací jako nenápadná nit. A právě s L. Melníkem (*1981 Šumperk) jsem se po představení sešel v činoherním baru. Veselý mladík si dopřál chobotničky, pivo a když si zapálil, uvědomil jsem si jak na jevišti vypadá starší.

Víš, že na jevišti vypadáš starší?Jo? To asi to sako starýho střihu a vlasy sčesaný dozadu.A taky se z tebe hezky práší!To je dětskej pudr.Když jsi skončil JAMU, šel jsi rovnou do Bezručova Divadla?Během školy jsem hostoval v různých brněnských divadlech, ale u Bezruče je mé první stálé angažmá.V rámci projektu Nová osa hrajete v Činoherním studiu. Vnímáš nějaký rozdíl mezi ostravským a ústeckým publikem?Vyloženě v přijetí žádný rozdíl nevidím, ale u Bezručů jsem teprve krátce, tak to nemůžu tak posoudit. Snad jen, že v Ostravě chodí na divadlo více lidí, ale to se mi možná jenom zdá. Také máme na domácí scéně o hodně nižší věkový průměr publika, což nám při tomhle moderním pojetí Macbeta dost pomáhá.Kolik času jsi měl na nastudování role?Měl jsem jenom dvě zkoušky. Sice jsem měl k dispozici text a dývýdýčko se záznamem 2 měsíce předem, ale z toho člověk celou postavu neuchopí. Navíc záznam byl nekvalitní a aby toho nebylo málo, psal jsem diplomku. Na první zkoušce jsem tak byl dost nervózní.A jak si se sžil se Shakespearem? Respektive s překladem J. Joska?Úplně v klidu. Během studií jsem se setkal se třemi Shakespearovými texty. Král Lear, Hamlet a Komedie omylů. V Macbethovi přede mnou tak nestál takový problém jako před hercem, který Shakespeara musí uchopit po delším čase.Měl jsi čas projít si Ústí? Jak na Tebe působí?Příjezd sem byl trochu šok! (smích) Bylo to přes tu strašnou průmyslovou zónu a já si řekl jenom: ‘Ježíši!’ Ale dík kamarádovi Ondrovi Šťastnému, souputníkovi z JAMU, který mě tu provedl a ukázal mi z města to hezčí, se mi tu vážně líbí. Dokonce tak, že bych se rád někdy vrátil!Nebudu tě už zdržovat, ještě poslední otázka. Tu dávám vždy zásadně dementního rázu, tak se připrav!No to jsem zvědav!Jaký je tvůj herecký vzor? (smích, pak chvilka zamyšlení) Asi Karel Roden. Už jen tím co dokázal. Ale spíše než vzor ho vnímám jako herce, který na mě dobře zapůsobil. Nechci být Karlem Rodenem. Chci být Lukáš Melník.Díky za rozhovor! Člověče, to v tý plechovce vypadá opravdu zvláštně! Můžu to ochutnat?Jasně! To jsou chobotničky. Vem si tuhle velkou. Počkej, to bude také v tom rozhovoru?Kdepak! Nikoho by nezajímalo, čím se krmíš po představení. Nejsme žádný bulvár!To je dobře, v dnešní době…Daniel Binko (dbinko@seznam.cz)

u JAK SEM VSTOUPIL DO SCHENGENSKÉHO PROSTORU - V pátek 21. 12. 07 v 18:44 mi přišla SMSka: Jses dom. a co delas tx zaschlej starej zxrxe NEMOCNEJ ale NAS. Psal Pepa Kadeřábek. Seděl sem doma barák plnej dcer, zeťáků a vnoučat, ale přesto kontruju zpětnym telefonátem: Vstupuju do Šengénu a jedu to vyzkoušet do Německa do první hospody za hranice, jedeš taky? Jel! Na Skype mně to ještě schválil Dóma, jinak mě všichni z připojenejch fakli. Po dálnici na první vodbočce za dnes už neegzistující čárou do leva a 10 km nach Lauenstein. Cestou sem se stavěl u Koudelky ve Vinošce, jestli nemá Eura, neměl a Pepa, že by si dal u Hřiba doutníček a Café pikolo - to měl, ale Eura taky né. Dominik měl asi 4.80 € já 40 Kč a Pepa: ‘Český mám a serte na to, to nějak dopadne.’ Tak jsme jeli. V Lauenstenu to mám rád, takový pohledný přichcíplej saský městys s nešikmějším náměstím ve Východním Německu. Dóma fotil, Pepa si lehnul v zámeckym parku do sněhu a zapánkoval ‘Píseň o vstupu do toho Šéngenu’ a pak sme šli na pivo a čaj. Ve 22.30 hod sem byl hodně vodpočinutej doma v pižamu. Trocha fota, jak se říká: lidi to maj rádi! Milan, Pekky, Míla, Tlustej, Bouška (pekky@dbdent.cz) na usti.blog.cz

u NEKOMERČNÍ LADYFEST LEIPZIG - 24. 08. 2007 - Lipsko (Německo) - (24. 8. pá - 25. 8. so) - kapely: VICIOUS IRENE (S) - HC, ALLROH (Berlin), BELLA FICA (CZ), PTV (CZ), STILLKNOX (CZ), SUICIDAL BIRDS (NL), PRESS EJECT (Sydney) - electropop, AUFS MAUL (CH) - hip hop, COMBUSTION (Stockholm) - elektothrash + promítání, přednášky... Tak to nám takhle jednou přišel mail od jedné Slovenky… po přečtení jména se mi okamžitě vybavil obrázek Darinky Rolinsové, protože je fakt, že se jménem Dara se málokdy setkám. Vynechám dopisování vč. zasílání informací ohledně tohoto ‘feministického’ festivalu (info o myšlence, vzniku ap.) a přejdu rovnou k odjezdu. Vyrazili jsme v hojné sestavě dodávkou a na hranicích trochu museli řešit německo-české počítání… bylo nás 8, ale německá celnice tvrdila, že jen 7… holt první, kdo to schytal, jsem byla já, že ze svačinek už zas nevim (hi), ale druhý byl na řadě Hřebík s lahváčem v ruce… ale vše se vysvětlilo, když nás odstavili a Martíček odlepil přilepený občanský průkaz našeho bubeníka Marťase od ostatních…(a propos dodneška nevim, od čeho mu tolik lepil:o)))) hi. Cesta jako každá jiná, pokud neřídíte nebo neděláte jiné blbosti, utíká celkem nudně, ale zas je fakt, že dálnice v Německu jsou prostě skvělý s neomezenou rychlostí… Najít squat, kde se festival konal, nebyl zas až takový problém. Po seznámení se s Darou, která je asi nejhodnější a nejmilejší Slovenka, kterou jsem kdy za život potkala, jsem usoudila, že s D. Rolinsovou má pramálo společného:o))) Sice jsme jako kapela vystupovali v zahraničí poprvé, ale z pár akcí, kde hráli Houbaři, jsem zjistila, že zvukové zkoušky jsou absolutně na nic… Či-li Dara se stala naší prostřednicí v komunikaci a organizaci, a i když jsme s lahváčema Braníku a demižonu bílého vína v ruce komentovali, že zvukovku nepotřebujeme, tak jsme trochu pochopili, že pro tuto akci je prostě nezbytností. Navíc v Německu festivaly nebo i koncerty skoro pokaždé začínají velmi pozdě, např. až ve 22.00 a my před sebou měli spoustu času, tak jsme usoudili, že pro obě strany bude lepší, soundcheck dát:o) Zvouček byl skvělý, protože jsme vezli basový aparát zapůjčený od Houbařů, za což i velké díky, a který jsme chtěli zapůjčit i ostatním kapelkám. První hrály 2 holanďanky - ‘Suicidal Birds’, takový rock’n’roll se samplama, což bylo i důvodem, proč si nechtěly aparát půjčit. Během jejich hraní začínalo přicházet už celkem dost lidiček… no lidiček… bylo to velmi zvláštní, protože jsem se poprvé na koncertě cítila, tak nějak jinak… zkrátka, když přišla bandička, o které jste si mysleli, že jde o holky a kluky, tak jste za chvíli pochopili, že tomu tak není, a že i ti, co vypadali jako chlapíci, jsou prostě ženy bez podprsenky… A potkala jsem tam i ženu s fousama :o) Pak jsme zahráli my a jak jsem na začátku psala, že zvukovky jsou na nic, tak teď se to potvrdilo, protože i když byla supr, tak celý koncert byla slyšet jen Míšina kytara, ale ven to prý šlo v pohodě… Po nás zahrály metalový Polandy ‘Killset’, se kterýma jsme trochu pokecali ‘papolsky’. A po nich přišly na řadu 2 hip-hop Američanky. No upřímně, myslela jsem, že to byla blonďatá roštěnka s týpkem v kšiltovce, ale ráno jsem zjistila, že se jedná o mužatku. Hip-hop s prvky dance music byl na mne už trochu moc popový, a tak jsem se chystala na kutě, i když se na ně nejvíc pařilo:o) Po nich nastoupila ještě DJka ‘Bella Kita’ :o))) Dara šla spát někdy kolem 7. hodiny ranní: o) V poledne jsme se probudili, rozloučili se a vyrazili zpět směr Ústí. Skvělá akcička… Stejně je feminismus strašně zvláštní, nerozumím tomu, proč chtějí feministky vypadat jak chlapi (a že jich tam bylo)? Přeci feminismus není o lesbických vztazích… asi mám málo načteno, takže mi tady nepřísluší tento životní styl kritizovat. Feministka nejsem a asi jí nikdy nebudu… je mi sympatický pouze v rovnoprávnosti mezi muži a ženami, ale pokud ženy chtějí rovnoprávnost, tak se vším všudy, ne jen s tím, co se ženám zrovna hodí. Jak mi jednou řekla babička, když děda umřel: ‘S muži žít je těžké, ale bez nich je to ještě těžší…Marky (punkeroi@email.cz)



 

Copyright © 2001 KK & UKP'98

Archiv:







MAŠURKOVSKÉ PODZEMNÉ - UNDERGROUNDOVÝ MAGAZÍN NEJEN O KONOPÍ - ČASOPIS PRO DĚTI NAD TŘICET - UMĚLECKÝ NEKULTURNÍ OBČASNÍK - ČASOPIS O PODHOUBÍ PODZEMÍ

Virtuální špetka regionálně-lokálního zeměpisu