Všichni
je dobře známe, i když někteří z nás jen z doslechu. Řeč není
teď o básnících, leč o penězích, o těch malých kulatých mrškách,
nebo o těch šustivých papírcích, které stály již nejednoho
člověka život, svobodu, zdravý rozum, poctivost (ženu), jinou
poctivost (člověka, který nebyl podvodníkem a stal se jím)
a zdraví (např.: kuřáka, jenž je při penězích a kupuje si
za ně cigarety). Na druhou stranu je nutno dodat, že nabízejí
neméně: dá se za ně koupit např. jídlo, tolik potřebné pro
život, cigarety, tolik potřebné pro život, někdy ovšem i pro
smrt, dá se za ně koupit poctivost (umělá panenská blána),
jiná poctivost (čistý trestní rejstřík), možno si za ně pořídit
dokonce i svobodu, ženy (event. muže), rychlé vozy, mnohopatrové
rezidence, politickou moc, vládu nad životem a smrtí spoluobčanů,
klokaní farmu, kostku másla apod. To, že většinu těchto věcí
obyčejný člověk vůbec nepotřebuje ještě neznamená, že nepotřebuje
dostatečné množství peněz, popřípadě surovin jako je zlato,
démanty, ropa či uran, kteréžto je možno za peníze směnit.
Někdy se ovšem setkáváme s lidmi tvrdícími: 'Mně na penězích
nezáleží'. Buďto jich mají tolik, že tomu může skutečně být
i tak, nebo se jedná o pouhé blbce-slavomany - lidi žijící
pózou a v sebeklamu věřící své nepostradatelné existenci.
Také se však vyskytne jiný typ - zvaný básníci, kteří se už
ze své podstaty všemožně snaží zvrátit zaběhnutý světa řád
a někdy i argumentují zbytečností peněz vlastnění, podobně
jako tím argumentovali představitelé jistého nejpokrokovějšího
řádu dějin, kteříž - jak je všeobecně známo - žili v téměř
příkladné askezi, jakožto privilegovaná třída žebráků, jimiž
jsme tehdy byli vlastně my všichni (dodnes se však najdou
jedinci či skupiny tvrdící, že tehdy bylo lépe). Bardové poezie
poukazují na vyšší a jiné hodnoty a přitom nekonkretizují,
jaképak tyto vlastně jsou. Jejich vlastností je peníze nemít
ze zásady, vytváří si tím image, která sice žízeň neuhasí,
ale také není k zahození (zde musím sebekriticky dodat, že
i já si mnohdy připadám spíše jako básník než magnát, i když
nikoli ze zásady). V takovémto případě se v básníkově životě
musí objevit sponzor či mecenáš. Ne každý básník však má toto
štěstí a proto se někdy musí na poezii vykašlat a vrhnout
se na zcela prozaickou výdělečnou činnost zvanou 'obyčejná
každodenní poctivá práce'. Mnohdy tím však dodá světu hodnoty
větší, než kdyby vydal své kompletní dílo. Za těchto okolností
je ale odsouzen k tomu, že nikdy nebude slavným - zcela určitě
ne za života a po jeho skončení maximálně na nepříliš dlouho.
Otázka zní: k čemu ovšem člověku je ona pomíjivá posmrtná
sláva? I když - naopak - jak tvrdí redakční kolega DDRusín
i pan Pondělík z Teplic: 'Teď bychom chtěli ty peníze, se
slávou se spokojíme po smrti!!' Básník bez sponzora je jako
popelář bez špíny, k ničemu. Může si - při zaměstnání - skládat
své slinty, ale to nepřináší žádnou nejistotu spjatou s jeho
osudem, a tudíž jeho poezie zůstane možná zajímavou, avšak
informativně bezcennou. Přestože se pseudodilema peněz a básnictví
přiklání spíše k penězům, neboť TY člověka skutečně osvobodí
(narozdíl od svobodomyslnosti, která je mu bez peněz k ničemu),
musím s potěšením konstatovat, že květy poezie raší i v naší
hnědouhelné kotlině. Dobrým příkladem budiž bývalý redakční
kolega J. B. Šerý, k přetiskování jehož poezie bohužel nemám
autorských práv, ale i např. pan Alúpán z Teplicka, který
složil obdivuhodný text pro Helenku Vondráčkovou a to dokonce
zadarmo: ...Tak projděte dům do všech koutů, najdete tam jen
starý stůl, na stole dvě číše vína a v každé číši jen vína
půl. Z jedné pil cigán Gynja, z té druhé snad ještě větší
vůl, jeho jméno zní libě včelám, jmenuje se Petr Úl… Rozmachu
poezie zcela nezištně také napomáhá i tvorba mladých básníků,
jakým je například mladičký R. H., jehož verše mám tu nemalou
čest v tomto čísle uvést. Honoráře se autor vzdal, neboť ví,
že 'ŽÁDNÉ HONORÁŘE' jsou v naší pěkné společnosti zvykem a
vše děláme jen z lásky ke kultuře.
Na shledanou příště se těší Váš hRvN
|