¨ ZEN
a GLORY DAYS hlásí: POKŘTĚNO!
- Hezky nám to v Ústí s tim novym járem
začíná; dvě kapely hlásí pokřtěno a další na sebe jistě nenechaj
dlouho čekat. V Doma zavedli takovou novinku: Za účelem svého
koncertu může dramaturga, Honzu Vrbu, oslovil kterákoliv,
řekněme alespoň trochu 'zdatná', kapela - k dispozici dostane
sál, za nějž neplatí žádný pronájem, hradí 'pouze' zvukaře
a osvětlovače. Výše vstupného a další náležitosti sou v její
réžii. V úterý 5. únorce této nabídky využili grunge-rock-popíci
ZEN (www.minimax.cz/zen), aby 'šáněm' polili novinku 'Zenith'.
Jakýmis kmotry se stali tito pánové (zleva): zvuk-mistr CD
jakož i koncertu Láďa Veselý, Míra Vaňkát a Kája Kalousek
(obrábětelé bookletu), Pan Klobouk neboli všem i z NOVA zpráv
dobře známý p. Roman, za 'všudybyli&hodně pomohli' Johny
Kokos a Fred a ještě možná někdo…. Taxe to postříkalo, něco
se řeklo/popřálo do mikrofonu a hrálo se dál. Z novinky, předchozího
dema 'Eye-Catching' (obě k dostání i na www.nemadema.cz, nebo
CD Bazaru OD Labe), čerstvě nazkoušených věcí atd. Zmínit
třeba také 3 special guests (Kolenatý-Nepivoda-Strnad) - Schwarze
Aussig, kteří vybrnkli 8 věcí + ňákou Placebo. Sic by si na
ně čék spíš zdřímnul, než rozhejbal končetiny, snažili se
a to se cení. Lid dorazil v příjemném počtu cca 150 hlav,
podobně tak, resp. o něco víc, i na za týden křtící Glory
Days... Emilio, foto: Honza Hrad
¨ DĚTEM
pro ZÁBAVU a POUČENÍ…
Na pultech ústeckých knihkupectví i v muzeu se nedávno objevilo
zajímavé vydání známé hry pexeso, tentokrát věnované městu
Teplice a okolí. Určitě si ale pamatujete i na pexeso, zaměřené
na Ústí a jeho okolí. V každé z těchto her je třicet barevných
fotografií - hracích kartiček, samozřejmě s vysvětlením příslušných
míst. PEXESO je hra zábavná, to víme, ale nyní přistupuje
i poučení o místech v Ústí a okolí, totéž platí o Teplicích.
Určitě si rádi s dětmi zahrají i dospělí. Pro menší děti vyšly
i OMALOVÁNKY - opět věnované oběma zmíněným městům. Na devíti
jednoduchých kresbách se děti také seznámí s některými místy
v našem městě i v Teplicích. Je to výborný nápad, s kterým
přišlo Vydavatelství Ikona, autorem fotografií je Vladimír
Páťal a kreseb Michal Novák. Mgr. Marie Peterková
¨ SK
FIGHT SPORT přivezl 7 medailí!
16. 2. 02 se v Klatovech konal Národní pohár kickboxingu.
Sportovní klub Fight Sport Domu Haber z Ústí n. L., který
se této soutěže účastnil poprvé, reprezentovalo 14 kickboxerů,
kteří domů celkem přivezli sedm medailí. V light kontaktu
1. místo a zlato získal Ivan Makula (67 kg), 2. místo a stříbro
si vybojovali Vadim Černý (71 kg) a Eva Dvonková (60 kg).
Další čtyři borci byli třetí a získali bronzové medaile. Z
nich si ceníme především výkonu Táni Vlčkové (55 kg), která
po třech zápasech v semifinále těsně na body prohrála s medailistkou
loňského Mistrovství světa. Závody v Klatovech byla zahájena
Liga amatérského kickboxingu, kterou tvoří šest bodovaných
turnajů. Celkové vyhodnocení bude uveřejněno na konci roku
02. Za SK Marcel Goméz
¨ DIVADLO
V NĚMECKÉM JAZYCE
- 8. ledna byl kinosál v Biografu u Františka na Severní
Terase svědkem nikoli každodenní události. Na jevišti stáli
studentky a studenti katedry germanistiky Pedagogické fakulty
Univerzity J. E. Purkyně. V jejich provedení mohli diváci
v originále zhlédnout ukázky z děl rakouských a německých
autorů Petra Handkeho, Karla Valentina, Ernsta Jandla a Kurta
Schwitterse. Studenti jmenované autory a jejich díla sice
dobře znali z výuky, přesto se tentokrát pohybovali na zcela
nové půdě: Texty museli přednést na jevišti a navíc prokázat
své herecké nadání. Pro mnohé z nich to byla opravdová premiéra.
V hledišti seděli především pedagogové a studenti katedry
germanistiky, což nervozitu účinkujících ještě zvyšovalo.
Za choreografii převzali odpovědnost tři lektoři z Německa
a Rakouska, kteří v současné době na katedře germanistiky
působí. Myšlenka uspořádat divadelní představení se zrodila
v rámci výběrového kurzu, do kterého se studenti katedry dobrovolně
přihlásili. Na úvod diváci zhlédli ukázku z dramatu Petra
Handkeho s názvem 'Spílání publiku', po něm následovala veselá
scénka 'V lékárně' od Karla Valentina. Po 'Dramatické scéně'
Kurta Schwitterse, jejímž tématem je násilí v milostných vztazích,
předvedli studenti ukázku z dramatu 'Humanisté' Ensta Jandla,
který se proslavil svými filozoficky laděnými jazykovými hrátkami.
Poté následovaly dramatické ukázky z děl Kurta Schwitterse
'Žalostná hra' a 'Pastýřská hra'. Závěr diváky symbolicky
navrátil na začátek, znovu vyslechli a zhlédli 'Spílání publiku'
Petra Handkeho - tentokrát ovšem pozpátku. Nadšený potlesk
svědčil o tom, že se jednalo o představení vskutku zdařilé.
Tváře pedagogů, kteří po celou dobu kriticky sledovali jazykové
a herecké schopnosti studentů, vyjadřovaly uznání a radost.
Herci si konečně mohli oddechnout! Jejich úsilí přineslo po
několika měsících zkoušek kýžený úspěch. Po představení se
diváci i 'herci' sešli v kavárně biografu a u sklenky piva
nebo vína se podělili o radost z pěkného večera. (P. S. Biograf
u Františka nehostil kreativní akci tohoto druhu poprvé. Chtěli
bychom touto cestou poděkovat jeho provozovateli za dobrou
spolupráci a vstřícnost.)
Jana Riedel - německá lektorka katedry germanistiky PF UJEP
¨ Host
TV ABECEDY ředitel DĚČÍNSKÉHO DIVADLA
- Tak mi opět, už v pátek 1. února
udělala radost regionální TV Lyra (viz programová část NÚP),
tentokrát novým 'třítýdenním' pořadem Abeceda. Hostem moderátorky
Jany Víchové byl a písmena-témata si tahal ředitel děčínského
divadla Rudolf Felzmann 'Každé ráno mám radost když se proberu,
vstanu z postele a podaří se mi vzpomenout, co jsem ten den
chtěl udělat.' prozradil mj. ředitel 'bezsouborové' scény
města s 50ti tisíci obyvateli. 'Minulý týden' mu prý třeba
udělalo radost, že nařezal dříví a ruce i nohy má celé. Na
'M' jako Marnivost uvedl, že jsme hodně marniví, a že řada
rozhodnutí v našem státě vychází z marnivosti těch, kteří
o nás rozhodují. Marnivost na úkor někoho - a navíc zaplacená
z našich daní - je prý daleko horší, než taková ta milá marnivost
lidí ověšujících se spoustou šperků. Řeč byla též o Shakespearovi,
o jménech a slovech na Q, o říďových cestách lesem do práce
a samozřejmě nezapomněl na 'svou' scénu. Bavil jsem se celý,
snad půlhodinový pořad, Abecedu (u nás) vysílanou na TV Prima
vřele doporučuji. Zvlášť, bude-li Lyra - jíž tímto i chválím
- i nadále do svého (a teď už vlastně i našeho) pořadu zvát
lidi inteligentní, erudované, zábavné a znalé. (eks)
¨ SOBOTA
16. 2., JAZZ CLUB PIANO - TEPLICE - ORIENT VEČER
- Dalším z úspěšných
pořadů, tentokrát pod názvem Orient večer navázala Poradna
pro integraci - KC Ústí n. L. na předchozí etnické večery.
Program začínal v 18.00, prostory restaurace byly velice rychle
zaplněny hosty - jak z řad klientů PPI a ostatních cizinců,
tak i široké veřejnosti. Odstartováno bylo promítáním diapozitivů
z Jordánska a Sýrie, k čemuž doplnil zajímavý komentář pan
Tišer z teplického DDM. O hudbu se postaral nejdříve pan Arfet
z Lybie, na kterého výborně navázal pan Khalil ze Sýrie. Vzduch
byl provoněn vůní jablečného tabáku z vodní dýmky, pan Mahmud
z Íránu nabídl každému zájemci silný čaj z pravého samovaru.
Všichni pak byli spokojeni. Ochutnávky, které připravila paní
Wahedi z Afghánistánu, přišly k chuti všem zúčastněným gurmánům.
Ke zdárnému průběhu celého večera přispěli značným dílem pan
Yari, pan Khan a pan Wahedi. O příští akci dáme včas vědět.
zddr
¨ ŠESTÝ
PLES RNM (s Bílou, třešničkou na dortu)
- Ústecké Radio North Music narozky
slavívá plesem v KD chemiků, a ani 2. únor '02 nebyl výjimkou.
U vstupu hostesky nabízely štamprličky s červenou i zelenou
a foyer měl pro každého cos: pivo-limo-víno-párky, chlebíčky
i bramboráky, nápoje míchané, chuťovky a šunku (jen syrečky
ne). Slavnostní zahájení ve Velkém sále po osmé začalo předtančením
a la karnevalové Rio - s ohni a laserovými efekty. Konferovali
Petr Beran a Pavel Hájek, místo Miro Žbirky přijel z Teplic
exmetalista, dnes popík Milan Daim. Chabá náhrada, ale Nepovím
stůj zabralo. A jak to bylo s hity jiných? YoYo Band jel do
Afriky přes Karvinou a Rybitví, No Name museli přidávat a
Fonotest cestoval hitparádami; všechny ale převálcovala Lucie
Bílá. Láska zas byla kýč a noc jako satén (při té dala 'pro
jedny cigoška a Marlén Diettrich taky' taneček s panem ředitelem
RNM M. Haškem, legendárním to bigbíťákem a DJ) a Hvězdy jako
hvězdy. Lucy k sežrání byla, vtipná, drzá i milá, jakoby ji
svatba Kratochvíla s Babůrkovou neranila. Následoval přípitek
sponzorů a (všech tří) ředitelů rádia, Kotvald dal Dej nám
sex i Emiliův oblíbený Mumuland, střídal jej Dědek Mládek
Illegal band a při Fonotestu už jsme spaly. Doma. Mnozí ale
ještě trsali i v bývalé knihovně na disco/dance party. Co
měl kdo na sobě? Pánové ušli a ženy odhadly róby dobře, jen
pár se jich evidentně zapomnělo mrknout do zrcadla (a na váhu)
aby zjistily, že už na to nemaj. Dojala i rozesmála nás kamarádka
slovy 'Jé, ta vypadá jak zestárlá a ztloustlá víla Amálka!'
Byl by to pěkně blbej večerníček! (lea/ada)
¨ OBRAZY
A KRESBY: Jan Řezáč
- Dne 30. ledna se ve výstavní síni Emila Filly konala
vernisáž výstavy třicetiletého ústeckého autora Jana Řezáče
nazvané jednoduše 'Obrazy a kresby'. Tento název postihuje
prostředky, jimiž se Řezáč vyjádřil: jsou to olej a tužka.
V hlavní části expozice vidíme abstraktní ornamenty. Od středu,
který je východiskem každé z prací, se rozbíhají linie tužky
do spirál, jejichž základem je idea kružnice. Jako protiklad
k 'šedým nervózním čarám' potom působí rozjasněné monotónní
plošky, které z oněch čar vycházejí a zároveň je ohraničují.
Zbyněk Sedláček, výtvarný kritik, teoretik a pedagog, jenž
výstavu Řezáčovi uvedl, tyto ornamenty vhodně přirovnal k
zdobným motivům barokním, mandalám, architektonickým půdorysům
a jako přirovnání dokonce použil háčkované výšivky, tyto typicky
ženské výtvory. V části nazvané 'České středohoří' nám autor
představuje známou krajinu netypicky oproštěnou od všech tvarů,
barev a stínů: Sledujeme pouze geometrickou idealizaci, tužkou
nakreslené kopce, jež se spíše než v očích pozorovatele odráží
v jeho intelektu. Většina vystavených děl je zcela nová nebo
rok stará, výjimku tvoří část "Merkur", kde autor
jako šablon pro své výtvarné konstrukce užil dílky dětské
stavebnice. (jaro)
¨ 'MANKY
BYZNYS - zaručeně spolehlivá sauna do vašeho domu!'
- Jen co sme
29. 1. s partou 'nájemných' brigádníků složili a sešili poslední
číslo únorových Přehledů, razil sem z Předlic směr Doma na
koncert Monkey Business. Sál narvanej k prasknutí, lid stojící
na židlích, vedro k padnutí..., to vše mi ihned připomnělo
přistání MIG 21 (13. 11. 01 tamtéž). Zdá se, že funky v Ústí
táhne - a Johny Kokos (Glory Days) dobře ví, co má našinci
servírovat... Než začnu MB's chválit, v čemž vyniká spíše
kolega EKS, pokárám je za - podle všeho - stále dokola se
opakující jednu a tu samou show, kterou sou prý schopni prezentovat
v Ústí stejně jako třeba Brně, pouze s občasnými změnami v
dramaturgii. Nalistujte NÚP 07+08/01 str. 36, ať TO nevopakuju.
Prostě: improvizace na M. Jacksona, E. Johna i Doors, (jako)
sranda hlášky mezi členama kapely, Ruppertovo sexistické 'honění
trubky' z níž pak vytryskly barevné lístečky ('ohňostroj'?),
modrá hlava Tonyi Graves, 'květák' na kebuli R. Holého, rozeplá
košile O. Brouska... 'Why be IN when you could be OUT', ptá
se na své loni Akademií pop. hudby oceněné desce kapela, ale
oni IN přece sou - vždyť chechtáky se jen sypou. A tak 'Zachraňte
roboty', i oni sou teď v kurzu. ...Jo, padly všechny ty velký
pecky 'znáte z rádia' a samolitr novinky z loňské novinky
'Save The Robots' / jasně, že to bylo dobrý a lidi si to sakra
užívali / fakt, hráli za to nemalý vstupný docela dlouho /
jo, sou to fakt slušný muzikanti / to víš, že příště zas nesmim
chybět... Money, money, money, makes Monkey Business funny...
But not me, honey!? Emilio, foto: eks
¨ Vážení
hudební příznivci - žíznivci,
spousty uživatelů internetu propadlo přesvědčení,
že po 'úmrtí' NAPSTERU je podobným 'hrátkám' s autorskými
právy konec. Není tomu tak. Existuje velice šikovný program
na stahování hudby, filmů, textových dokumentů, obrázků i
softwaru. Jmenuje se KAZAA a najdete ho na www.kazaa.com.
Přejeme spoustu kvalitních hudebních zážitků. MAJSEDUM
¨ Luboš
Růžička přestal na chvíli blbnout
s rozličnejma parties a uvedl zase jednou
v Božáku v Teplicích něco pořádnýho. V sobotu 9. 2. tu skoro
dvě hodiny hlomozil místní Mikesh Band, který se, řekl bych,
poslední dobou vyhrál téměř do naprosté dokonalosti. Začátek
po půl desáté obstarala americká hymna - copyright Jimi Hendrix,
s přechodem do Hey Joe. Pak ale celou první půli dřeli až
na výjimky vlastní repertoár. Naproti tomu druhá půlka byla
kompletně složena z coverů a já jsem si toho večera kapelu
překřtil na Chameleon All Stars Revival, což platí zejména
pro kapelníka, coby zpěváka (Pavel Miko - poz. red. - viz
foto) Ten je schopen třeba ve Slunečním hrobu halekat mišíkovskou
(ne)technikou 'přímo od jater', nebo zas v párplovinách to
tahat gillanovským klepákem, Born To Be Wild zas motorkářsky
vosolit 'narovno', prostě dát tomu kterému kousku, co jeho
jest. Že je to opičení a že tyhle revivaly vám můžou? Dobře,
ale kolikrát za život budete moci vidět pravý Deep Purple?
Mně se to povedlo jednou - a to je mi už pár stovek let. Ostatně
ty starý už zas neexistujou a zdá se, že tentokrát definitivně.
A ať si je to pajcunk jakej chce, kumšt to je. Zkuste si to
doma v koupelně - ale ať není nikdo v baráku doma. Jediným
stinným bodem bylo zařazení Stairway To Heaven, v kterémžto
skvostu trochu samozvaně zahostoval zpěvák Big Water - jak
se jen jmenuje? (Milan Renč - přispěchává napomoc mladý šéfredaktor).
Že přeskočil asi sedm slok, bych mu nezazlíval, swahilštinu
taky ne - holt je to dlouhej text, ale prostě celkově technický
provedení bylo e-e… Ale je snad ostuda přiznat si, že takováhle
pecka je nad něčí síly? Jinak těžká pohoda. Ti Párplové převažovali,
je to prostě pánů nejsilnější parketka. Škoda, že chyběl klávesák,
třeba v Highway Star by se hodil dost, ale i tak, ve třech
lidech, je zjevně možno vytvořit charakteristický, hluboce
purpurový zvuk. No a v jednu v noci z kopce domů a v uších
furt 'nobody's gonna hit my girl, tudu duddů dudu důdu…' Růžičko,
pokračuj v týhle lajně. Zaslechl jsem něco o čuďáku Mišík-Hrubý-Olin
někdy na jaro. Snad se podaří. Jarda Pichlík, foto: Emilio
¨ Taky
v Nároďáku v Ústí se
zjevil hudební duch sám, a sice 22. ledna. Jan Sahara Hedl
se svou skupinou, jejichž deska Matka Zebra dopadla v hlasování
odborníků jako třetí za loňský rok. V partě se tč. nachází
další stará páka: ten obrovitý skin za bicími není nikdo jiný,
než Ivan Kadaňka (v minulosti byl mimo jiné 2x členem sestavy
ETC…), kytaru třímá Standa Jelínek, bez něhož se neobejde
pomalu žádný významnější session, zvl. je-li Na Kloboučku.
A basa - Martin Schneider. V hledišti lidí ani ne dvacka.
No, chyba těch ostatních. Hráli ze všech tří desek s důrazem
na tu poslední jmenovanou a byla by pohoda, kdyby v ní byl
taky zvuk. Ovšem sál, kde byly problémy vždycky, co pamatuju,
i když už ne TAK katastrofický, přece jen se podepsal. Seděli
jsme vepředu i vzadu, stáli u zvukaře a bokem - všechno egál.
Nástroje ještě jakž takž, ale Saharovi bylo nakonec nejlíp
rozumět zeza rohu, tj. z barové předsíně sálu. Žeby barmanův
komerčně motivovaný trik? Kluci na pódiu se díky umu zvukařově
slyšeli skvěle - ale to je pro diváky skoro vždycky špatnej
signál. Tu 'Zebru' si ale sežeňte! Jarda Pichlík
¨ 35.
STŘEKOVSKÁ KAMERA měla ÚROVEŇ!
Proč zapírat - na soutěž amatérských
videopořadů Střekovská kamera jsem v sobotu 16. 2. 02 do Corsa
dorazil pozdě (a tak mi bohužel soutěžní snímky utekly). Filmaři
právě probírali, co kdo dělá špatně, a předseda hodnotící
komise Václav Šimek (z pražského Technického muzea) na ně
byl dost tvrdý: vytýkal jim, že kvůli nepoužívání třetího
světla chybí filmům hloubka, nebyl spokojen s výběrem hudby
('Letos zase dvakrát panova flétna! Copak u nás nemáme dost
kvalitní hudby?' zlobil se) a připomněl, že autoři neumějí
používat nůžky. 'Méně - a zejména u amatérského filmu - bývá
více', pravil, a jako příklad uvedl právě letošní - krátký
a úderný vítězný ústecký film 'Pepa'. Amatéry navíc 'sjel'
i za odbyté komentáře, nicméně festiválek pochválil za hezkou
znělku, která jej zahajovala a ukončovala, a ocenil i celkovou
vysokou úroveň jednotlivých příspěvků. 'Původně jsme měli
vybráno 2x více filmů k ocenění, než bylo cen samotných',
přiznal, a dodal: 'Úroveň filmů jde stále nahoru hlavně proto,
že už se lidi začali sžívat s videem jako novým médiem. Na
druhou stranu je dnes ale materiál velmi levný, což některé
filmaře svádí k natáčení nekriticky dlouhých filmů. Někdy
říkám, že tak diváky okrádají o drahocenný čas, a hazardují
s jejich důvěrou.' A co pana Šimka na našem amatérském filmu
mrzí? Určitě prý nezájem televize. Podle ředitele Corsa ing.
Petra Špáse prý ale televize pořad zaměřený na náš amatérský
film připravuje, takže se snad je na co těšit! A že půjde
o trošku horší kvalitu snímků, než na jakou jsme z TV zvyklí
(což je i důvod 'vytrvalého' odmítání televizemi)? 'Když na
to diváky dopředu připravíte, myslím že to vezmou. A navíc
právě takové zúročení práce našich amatérských filmařů určitě
podpoří i zájem ostatních o natáčení filmů', uzavřel Václav
Šimek. Jak vše letos dopadlo se dočtete na webu Střekovské
kamery (www.volny.cz/strekajzna), a nebo u nás: 1. místo -
Zlatá Střekovská kamera (SK): 'Pepa' (Ivo de la Renotiére,
Ústí n. L.), 2. místo - Stříbrná SK: 'Mé vzpomínky z vojny'
(Karel Pokorný, Nová Paka), 3. místo - Bronzová SK: 'Kámoška'
(Zdeňka Vašíčková, Kutná Hora), Cena poroty za kameru: 'Spolek
přátel aviatiky' (Zdeněk Vošický, Světlá n. S.), Cena poroty
za režii: 'Ivana Koubek' (Oskar Siebert, Regensburg), Cena
poroty za scénář: 'Mach a Máj' (Bohumil Kheil, Praha), Čestná
uznání: 'Z boleti krása' (Jan Kučera, Přerov), 'O Hanýskovi'
(PhDr. Eduard Mocke, Frýdek-Místek), 'Pán a čert' (Jaroslav
Bouše, Kladno), Cena diváka 'Likvidátor' (Jiří Nebos, Unčín)
(eks)
¨ CD
NÁLOŽ Z M.A.B. RECORDS IV - (A)
- Po delším vyhládnutí si zas ukovem několik
promo CéDes u nás distribuovaných stájí M.A.B. Records (www.mab-records.cz,
735 34 Stonava, čp. 367): 1) ANCIENT - 'Proxima Centauri':
92 - původně atmosféricky temný black metalový projekt kytaristy&zpěváka
Aphazela. 2001 = 5členná sebranka z Norska s Deadly Kristin
u mikrofonu místy připomíná horší kopii Cradle Of Filth s
vlivy heavy&trashe. Kytara+klávesy = Jesus Christ! - www.ancientband.com.
2) BRAINSTORM - 'Metus Mortis': Nic novýho na poli kovovym.
Podobně zní xy jiných kapel a všechno co Němci (vznik 89)
předváděj už tu jednou bylo. Výhodou je, že maj v pažích a
šlape jim to. Letos jedou turné s G. Digger, taxi je někde
odchyťte - http://truemetal.org/brainstorm. 3) CARNAL FORGE
- 'Please... Die!': 'žádný sraní s mladou paní,' napadá mi
známá hláška při poslechu 3 fošny švédské věrně trash metalové
pětky s přesahem do deathu. Vzpomeňte starší Slayer a vemte
zavděk Carnal Forge! - www.carnalforge.com. 4) DEREK SHERINIAN
- 'Inertia': Tak tenhle kalifornský panáček klávesoval na
deskách A. Coopera, Kiss, či D. Theater. Na svojí sólovku
si pozval třeba Z. Wyldea (Ozzy), nebo Simona Phillipse (The
Who, J. Beck, J. Priest). Vzniklo tak 10 učebnicových instrumentálek,
které snesou srovnání s tvorbou J. Satrianiho, S. Vaie, nebo
Y. J. Malmsteena - www.dereksherinian.com. 5) NOVEMBRE - 'Novembrine
Waltz': Povinnost pro milovníky gotiky/doomu, jmen typu Moonspell,
Anathema, popř. elektro-popové bohyně Kate Bush. Nedivte se,
zrovna její 'Cloudbusting' si 3 vlasatí Italové na 4 desku
podali. Jedno z nej prosincové kolekce! - www.novembre.nu
Emilio
¨ Triumf
GLORY DAYS aneb Kokos se s jazzmany a Kytičkou našel:-)
Ponechme
stranou, že Kokosova jazz/funky/soul/beatová banda v úterý
12. 2. Doma křtila neexistující album. Použil na to ale fajn
fórek - ukázal půl CD, jako že víc nestihli - a album to pak
šampáněm zlilo mj. zdravé jádro ústecké sekce Přehledů: punk
Fret, heavy Fandaska a Iá. Ještě před tím hráli Smíšené pocity
(TP), jejichž moderní popík jsem prošvih'. Též jsem byl zvědav
na nový ústecký all star jazz funk pig band Funky Town (mj.
lidi z Mladých, neškodných, Jazzbandy a Městského divadla),
kapely prý slibné, dechy silně obsazené. Bylo jich tuším 12
až 14, pěli Katka z MN a Johnny, znělo to občas fajn, ale
měli i slabších míst. Hlavně když jeli instrumentálky, zněli
jak jazzrock 70. let a byla trošku nuda. Věru není prča, aby
se tolik lidí - byť skvělých hudebníků - slušně sehrálo! Leč
šlo o 2. koncert, příště už si to zas určitě víc 'sedne'.
A pak už naběhla Kokos Company. Prvním překvapením pro mne
byla hérečka Kytička u mikrofonu. Byla smyslná, vtipná i elegantní,
s ní to mělo větší šmrnc, než když jsem GD prvně potkal Pod
střechou. A pan frontman? Kokos je živel a běs, svou hippie
orientaci (o jiné nic nevím, byť v Batmanovi pěl 'Sem teplej',
a Ona mu přitakávala!) podtrhuje květovanou vestou s nezbytnou
kravatou i bizarními převleky včetně klobouku-ostnáče. Mezi
ním a Kytičkou v černých šatech pěkně na tělo (černá zeštíhluje!)
to až eroticky jiskřilo, nicméně v pohodě si držela Johnnyho
od těla. Většinou. Jo jo, i to bylo divadýlko, řek bych. Hudba
GD (s některými muzikanty z FT) byla o poznání střídmější
než Towni, ale zas víc šlapala. Bylo to zas hodně o jazzu,
páč hlavně guitarman Míšek a kolega saxík (oba Páni muzikanti)
v tom sou až po (d)uši. Jen se bohužel sólovalo až moc, takže
hlavně ke konci show ztrácela švih, spíš uspávala. Johnny
si bude muset své lidi víc kočírovat (leč je asi pohodlné
sedět v šatně, ať makaj' jiný. Sorry…). Ovšem když třeba po
křtu zpíval o tom nešťastným New Yorku, i v tom byla spousta
klídku, krásný patos a melodie, za níž by se na albu nemuseli
stydět ani Monkey Business. A hráli i klasiku plus nášupy
Kudy kam či Dědeček, prý reggae Afrika a do Jungle Girl Marcelka
recitovala, ale na Puškinův památník to fakt nebylo. Přes
vše negativní v řádcích předchozích třeba říci, že je s Glory
Days zábava až neskutečná. Škoda jen, že jsou Johnnyho anglické
texty o ničem. Ještě tak o nich zapřemýšlet, a hurá do světa!
Vzal bych to přes Prahu, dámo a pánové! PS: A nemyslete si,
že jste to tím vtípkem s křtem zazdili! 'Kdy že bude to album?'
ptá se… Radek Strnad
¨ PÁR
ČERSTVÝCH PLKŮ Z 'DÍLNY' A OKOLÍ... ?
PLAYER (SLAYER revival): http://player.czechcore.cz.
? Mostecká skupina ŽEREM PSA shání člověka na post basového
hráče: tippp@telecom.cz. ? Děkuji všem za nezištnou pomoc
při hledání LP Evy Olmerové. Teď bych rád požádal o knihu
EXCENTRICI V PŘÍZEMÍ (Panton, edice Impuls)... ? NAPALMED
přispěje svými zvuky na několik mezinárodních kompilací. Kromě
toho bylo rozesláno velké množství promo kazet s očekáváním
různě-kritických názorů. ? Novinkou budiž účast na 4hodinové
video-kompilaci ZYKLONEN TAPES AGAINST NORMALITY (Zyklonen
Tapes; Toni Mastropaolo; Emil Von Behring str. 13; 25524 Itzehoe;
Německo). Všechny skupiny (AGATHOCLES, CRIPPLE BASTARDS, SCURVY,
PSYCHONEUROSIS, BIZARRE X, STRICHNIN, MENTAL SIEGE, NAPALMED,
HERMIT, HERMIT+MASTIKATOR) dodaly záznamy ze svých koncertů.
Kazetu doplňuje A5 booklet. ? CD kompilace ANOMALOUS SILENCER
(Prapodivný Tlumič) po svém pátém pokračování nabírá na obrátkách
a vbrzku se dá očekávat další díl. Zájem projevili umělci
z předchozích dílů, ale zejména řádka neznámých nováčků (CD
je k mání také na www.nemadema.cz - pozn. red.). RadeK.K.
(napalmed@volny.cz)
¨ DAVID
MURPHY BAND vs. READY KIRKEN (na lidi 2:1)
- Je to stále stejné: buď se
nic neděje, nebo se koncerty kryjí! Ve čtvrtek 14. 2. do Corsa
na Ready Kirken a Zen dorazilo cca 60 lidí, v Nároďáku na
DMB jich mohl být dvojnásobek. Ti první, poučeni ostrovní
kytarovou scénou i její tvrdší US sestřenicí hráli jako o
život možná i proto, že už je dnes bigbít živí (a na podzim
vydají 2. album). Tančilo se i na Zen, ale RK dámy spolehlivě
'dotáhli' na parket až svým hitem. 'Zejtra mám svůj den',
neslo se sálem OKD a mě napadlo, jak by to asi znělo od dívky?
A pak, kvůli zpoždění show, jsme už dali jen dvě - tři písničky
z CD Vlny (hrálo jim to fakt skvěle!) a pak prchli na DMB.
'Hrajou už poslední věc!' lehce škodolibě nás v roztančeném
a rozjuchaném sále přivítal pan ředitel Dostál, zatímco osma
smažila klasiku I Feel Good. Pak sice byl konec, ale v rámci
přídavků došlo snad na osm dalších kousků. Znělo blues i rokenrol,
soul a vímjácoještě, band hrál s nasazením a ta dámička vedle
Amíka Davida M. u mikrofonu byla celkem fajn, leč celá show
mi stejně přišla krapet chladná (nebo hraná?). Sdělit to ale
na fleku některému z trsajících, hned by mě vyvedli (minimálně
z omylu). Snad tedy i já někdy Murphyho šou protančím - a
pak teprve docením. A že se do Ústí i vrátí, tak na to vemte
jed! (eks)
¨ STAŘÍ
BOZI PROTI NOVÝM - KDO VYHRAJE?
Tentokrát bych rád upozornil na knihu milou, drsnou, dobrodružnou
a chytrou zároveň, na román 'Američtí bohové' nikoli neznámého
amerického spisovatele Neila Gaimana, autora dvou u nás vydaných
(a po svém dokonalých) knih-bestsellerů 'Nikdykde' a 'Hvězdný
prach'. Děj Bohů se odehrává snad někdy teď ve Státech a je
založen na jednoduchém, leč geniálním nápadu: Jak tak po staletí
do Ameriky přicházeli další a další přistěhovalci z celého
světa, chtě nechtě se s nimi do země zaslíbené stěhovala i
božstva. Jejich síla ale postupně slábla, víry v ně, obětí
a darů bylo čím dál méně, až někteří 'nesmrtelní' upadli v
zapomnění téměř úplně (a začali se protloukat jak se dá).
Sám jsem zhruba v polovině 439tistránkové knihy, jíž autor
dopsal před rokem, a tak jsem teprve svědkem příprav ke konečnému
střetnutí mezi starými slovanskými, keltskými, egyptskými
a dalšími bohy proti bohům novým - televizi, internetu, supermarketů
a Bůh ví čeho ještě. Hlavní hrdina, člověk jménem Stín je
najat jako pomocník šéfa spiklenců, starého mocného boha občanským
jménem Středa, a takto k němu jedné noci hovoří hrdinka TV
seriálu z obrazovky: 'Podívej se na to takhle, Stíne. My jsme
to, co bude. My jsme hypermarkety - tví přátelé jsou omšelé
pouliční atrakce. Do háje, my jsme nakupování on-line, zatímco
tví kamarádi sedí v příkopu u silnice a prodávají mrkev ze
svých zahrádek. Ne - oni nejsou ani zelináři. Trhovci s károu.
Opraváři korzetů z velrybích kostí. My jsme dnešek i zítřek.
Tví přátelé už nejsou ani včerejšek.' Nicméně, nic není tak
špatný, jak se zdá… a tak jsem sám zvědav, jak vše dopadne.
Tu knížku si ale trochu šetřím. Je to horror a la King i pohádka
i poesie i nářez - bylo by škoda, narychlo to zhltnout a zas
odložit. Sakra, jak jen to dopadne?! (eks)
¨ CD
NÁLOŽ Z M.A.B. RECORDS IV
- (B) - Pokračujem dalšími zářezy: 6) PINK CREAM
69 - 'Endangered': Germány vždy přirovnávali ke služebně stejně
starým Helloween. Průsečíkem obou budiž, krom podobného stylu
i jméno zpěváka A. Derise, který od P.C. 69 odešel v 94. Prý
'jedna z nejlepších a nejkreativnějších evropských hard rockových
kapel'. Upřímně: dobří sou, ale…? Plus + za cover klasiky
The Who 'Pinball Wizard' - www.pinkcream69.com. 7) POWERGOD
- 'Bleed For The Gods - That's Metal Lesson I': Metalová lekce
poprvé, aneb 16 tributních šleh např. od Manowar (Kill With
Power), Anthrax (Madhouse), Warlock (Burning The Witches),
Y. Malmsteena (I'm a Viking). Věrné podání, 100% nasazení
- nic než prvotřídně vyčištěná kopírka - www.powergodonline.de.
8) SINERGY - 'Suicide By My Side': Finská moderně heavy metalová
úderka v čele se zpěvačkou Kimberly (D. Borgir) a nabroušeným
kytaristou A. Laihou, frontmanem Children Of Bodom (sou v
Sinergy hodně cejtit, stejně jako spříznění In Flames). R.
99 debut 'Beware The Heavens', 2 'To Hell And Back' a 14.
01. 02 vyšla tato novinka! Zní to rozumně, ale o nic převratnýho
se, bohužel, nejedná - www.sinergy.org. 9) STORMWIND - 'Reflections':
- Parta založená r. 96 kytaristou T. Wolfem (švédský karate
šampion a sparring-partner D. Lundgrena!) těží z odkazu nejznámějších
hard'n'heavy metalových velikánů co se dá a jaksi, při vší
brilantnosti, zapomíná na svůj vlastní otisk xichtu. Snad
příště - www.massacre-records.com. Emilio
¨ LETEM
ÚSTECKÝM HOSPODEM
- V Přehledech poměrně často kritizovanou restauraci
klikejte na www.pivovarskasenkovna.cz a Budvarku, kde v sobotu
neotvíraj vůbec, přes http://mujweb.cz/www/budvarka/. Na Rychtě
si oblíbený pokrm, či tekutinu vyberte z papírových 'dobových
novin' např. s fotkou V. Buriana. Menu Billiardového jukeboxu
nabízí mj. i Pletánkem smíchanou směs ústeckých kapel (např.
Jazz-Tau-Race). Skladbu (-y) z CD UL sk. Origo zas volte U
Beránka. Na Nádraží prej tůhle přišel bosej chlapík a zřejmě
poplašnými náboji začal střílet do stropu - šlo o humor. Wokno
záchodku obou Nádražních hospod dosud nikdo nezasklil. Při
pochůzce na WC Irské hospody lze zabrousit také na tribunu
zdejšího Zimního stadionu. Na baru Chaloupky dochází čas od
času k akustickým hudebním produkcím a hladoví s průvanem
v peněžence objednávají Vietnamskou polívku za 10,- Kč. Na
pánské toaletě v Krčku si pánové museli delší dobu vystačit
potmě, teď už žárovka funguje. U Kroupů furt stejnej pajzl
(i hajzl). U kdysi vyhořelé Zlaté medaile přes týden zhusta
plno. Kladívko přešlo z Gambrinusu zpátky na Zlaťák a Březňák.
V Kulturáku vše při starým, vč. personálu a WC. Na balkón
Bia U Libušky se i v zimním období chodí takřka pravidelně
'ohřát' několik otužilců. Lucky bar pod Doma sice malinko
změnil vizáž, nicméně klientela zůstala +- stejná. Bar restaurace
Etro se už delší dobu nalézá na protější straně než býval.
Sklep si o w-endu hraje (zřejmě díky pódiu, CD produkcím a
přenosům na plátno) na jakýsi music club a vybíraj tu vstupné
20,- Kč. V Prostoru, ostatně jako dalších jiných hospodách,
somrujte WC klíč u pípy. Zippich do uzávěrky t. čísla stále
nezprovozněn. Hernu Joker na Sev. Terase tu a tam ovládne
zábavová kapela. 'Železárna' hnedle vedle kasíruje za pivo
furt cca 10,- Kč (?!). V Cartelu o patro vejš se dá s klidem
schrupnout, aniž by vás někdo (třeba Jelen) výrazně prudil.
Hospůdka Bia U Františka (viz foto) otvírá pouze ve dnech
filmových a jiných představení. Nově se dá nakoupit také v
Bar-Bu-Še (kdysi Tukan/Zeppelin, teď Singl). ...ať vám chutná,
když šrajtofle nic nenamítá... Emilio + foto
¨ RAVELIN
7 s THEMA 11: 'Řvi, ať se s tebou počítá!'
- Minule jsem chválil svitavské
Střílek Records za zasílání novinek, a za split 'Ravelin 7/Thema
Eleven' (CD reedice s bonusy a remixy!) nemohu jinak. U Ravelin
7 (ravelin7@czechcore.com) cítím vliv hardcore, ale ta hudba
je pomalejší, tvrdě valivá a hned zas melodičtější, klidnější,
emotivnější; střídání poloh tvoří skvělé napětí a dělá muziku
4ky z Litvínova zajímavou. Na hlasitost je tu spíš zpěvák,
jen mu je (s výjimkou nekompromisní Nekončící noci, nebo 4%
odcizení) málo rozumět. Texty ale mají v bookletu, u Střílka
(www.strilek.net) i na webu (ravelin7.czechcore.cz). Strana
barikády R 7 je jasná: obránci práv zvířat, anarchisté, ekologičtí
aktivisté… To platí i u rychlejších, anglicky zpívajících
Thema 11 (thema11.czechcore.cz, marek.haltuf@uhk.cz) z Hradce.
Jejich 'Usualities' (Obvyklosti) zní. 'Jeden člověk seděl
a přemýšlel s podepřenou hlavou a kalným pohledem / Mlčel
a tupě zíral do zdi upřeně sledoval svůj stín a počítal skvrny
od mýdla na oprýskaném umyvadle. / Za oknem v ulici pršelo
a štěkali psi když kamelot křičel, že vypukla válka.' Obě
kapely spolu zkrátka souzní a není divu, že jsou na jednom
CD a že spolu i hrají. Aktuálně 1. 3. v Chemnitz, den poté
v Berlíně. A dobře tak - ať i tam vědí jak to tu šlape! Však
nebýt té přesvědčivosti, intenzity a výpovědi, obě party by
zůstaly sedět doma. (eks)
¨ Zamilovaný(á)
jednou za rok, vždy ve stejný den!
- Tak se ten večer (14. února 02) nějak seběhl a skončil jsem
Doma u stolu s Emiliem a jen nevěřícně kroutil hlavou. Pozorujíce
kýčovitou výzdobu (je samozřejmě chvályhodné, že se v restauraci
Doma snažili vyjít vstříc zamilovaným, ale podle mě to trochu
'přepískli') jsme usoudili, že o tomto šílenství zvaném svátek
sv. Valentýna by se hodilo něco napsat. Nejsem žádný starý
mládenec, ale již přes dva roky zadaný a stále hluboce zamilovaný
a má averze vůči tomuto svátku tedy nepramení z případné zapšklosti
či zhrzenosti. Proč mi tedy tak vadí. Je to importovaný svátek,
na kterém nejvíce vydělávají obchodníci a hlavně nám říká:
'Tak lidi, zrovna dneska se mějte rádi a dávejte si to dostatečně
najevo'. Vzpomínáte si jak jsme všichni z rozkazu 'vyšší moci'
museli slavit MDŽ? Nic proti oslavě ženství. Osobně se domnívám,
že ženy bychom měli oslavovat daleko více a častěji než jediný
den v roce, který kdosi ráčil určit. A právě proto mi takovéto
'povinné' svátky vadí. Myslím si, že opravdu zamilovaní lidé
takovýto svátek prožívají každý den, kdy mohou být spolu.
Proč kupovat dívce květinu zrovna 14. února. Koupím ji vždy,
když ji opravdu chci koupit (a když na ni mám zrovna peníze),
třeba i jen jednu růžičku. Schválně pánové, kdy jste naposled
(vyjma Valentýna a narozenin) koupili své drahé polovičce
květinu? Ptal jsem se ten den několika lidí (známých i neznámých,
chlapců i dívek) jak na svátek sv. Valentýna nahlížejí oni.
Chtěl bych se nyní omluvit všem, které jsem svými otázkami
a svou neodbytností trochu zaskočil, vylekal a přivedl do
rozpaků. Mile mě překvapilo, kolik lidí mělo podobný názor
jako já. Jedna dívka s květinou dokonce řekla: 'Kdykoliv jindy
bych z ní měla opravdu velkou radost. Ta dnešní ale není upřímná,
je "povinná"!' Pravdu také je, že někteří muži nemají
tento svátek rádi z lakotnosti ('Jééé, už zas musím něco kupovat').
A kolik vztahů dokáže takový svátek 'nahlodat': 'Tys na to
zapomněl(a)', 'Čekal(a) jsem něco lepšího', jeden slavit chce
a druhý ne atd. Nepřímo jsem se jedné valentýnské hádky zúčastnil
a stálo to opravdu za to. Valentýnské šílenství naštěstí přijde
zase až za rok. Prosím mějte se do té doby rádi a dávejte
si to, pokud možno, stále najevo. Jinak se vám taky může stát,
že za ten rok už o to nikdo nebude stát. Pozňa
¨ RADOST
AŽ NA KOST?
- 'K Radosti nelze nic říkat, ta se prostě musí slyšet a vidět!'
- Za 15 let (nebo 'spíš 13') se v životě muzikanta může ledacos
přihodit. Někteří zapomínají i to, kde hráli včera, natož
krátce po vzniku, jiní říkají: 'S hraním jsme spokojení furt
stejně, neděláme si z toho drama a je to pro nás hlavně tou
radostí. Co si dělat nerváky ještě ze svýho koníčka...'. To
je i případ teplické formace Radost, která 7. března vystoupí
v rámci IV. narozenin Nových ústeckých přehledů v klubu Kladívko
(ÚL). Charakteristickou figurkou pro Radost je trumpetista
a zpěvák, místy vypravěč a kdysi tanečník Pepa Pondělík. Sice
band - vzniknuvší na ústeckém pajďáku - přímo nezakládal,
ale právě on je tím 'logem', tou ikonou, jež ro zdává
fanouškům podpisy a směje se na děti (i jejich maminky)….
V souč. době jeho 'doprovodný' ansámbl tvoří: nejčerstvěji
basák Věkoslav Hales, cirka 10 let zrající bicák Blahoslav
Zvolský a +-7 let kytarista a taky-zpěvák Zdeněk D. D. Rusín
(takto redakční kolega & autor Manželské poradny). Zdeňku,
co vlastně hrajete za styl? 'Zatim se nám to nepovedlo charakterizovat.
Nejblíž asi máme k lidové tvorbě, čerpáme ze Sušilovy sbírky
a necháváme se volně inspirovat.' Čili? 'K Radosti nelze nic
říkat, ta se prostě musí slyšet a vidět!' Dosud jedinou nahrávkou
je v r. 97 ve vlastní réžii pořízená 'Radost' obsahující ('já-bych-řek-tak',
- ZDDR) 12 věcí - mj. i velké rádiové hitovky Pejsek, Slunečník,
Chlupatý bonbóny ad. Další demo se chystá ('Kdy? To nevíme...')
- její prac. název by měl znít 'Radost dětem'. S texty se
většinou vyřádí Pepa. ZDDR doplňuje: 'Nikomu nechcem vnucovat
ty své deprese. Kdo pozorně
poslouchá, tak jich tam dole může najít hodně...' Stávající
repertoár Radosti zahrnuje +-20 songů, celkový pak +-35 skladeb
(neptejte se muzikanta na přesný cifry, málokterý vám odpoví
přesně). 'Název tak vyplynul, není potřeba za ním nic hledat
- je to čistě o Radosti,' přiznává odborník. Když se zeptám
na jejich vztah k Teplicím, odpoví: 'Hrajem tu hodně málo,
abysme neotravovali publikum těma samejma písničkama. Jinak
jsme samozřejmě tepličtí patrioti.' Když teda nerozdávaj Radost
v Teplicích, zajedou si třeba do Ústí (naposled Fillovka),
Chomutova, Loun, Třeboně, Frýdlantu a občas i Prahy. 'Ale
kdyby se nám chtělo, můžem hrát každý víkend, třeba i 2x.
Takhle vyjíždíme 1x, max 2x za 14 dní.' Shrnuto: 'S hraním
se teďka roztrh pytel...' A jak vás berou lidi? 'Stejně dobře
zapadnem na akci alternativních kapel,
s nimiž se ostatně kamarádíme nejvíc, jako mezi metalíkama,
nebo punkáčema - je to úplně jedno.' Zdeněk, když chce, tak
má docela slušnou vyřídilku a člověk vůbec nemá potřebu mu
ty pěkně formulovaný 'Chlupatý bonbóny' vytrhávat z pusy,
jako je spíš citovat. K otázce budoucnosti kapely pak dodává:
'Jestli budem všichni zdraví, tak tu budem ještě ňákej ten
rok hrát…' Nezbývá, než jim popřát to nejpevnější zdraví,
ať můžou Radóóst až na kóóst! rozdávat ještě hezky dlouho!
Kontakt (pro případ, že byste je chtěli někam pozvat, nebo
se na něco zeptat): zddr@volny.cz (WWW stránky se chystaj).
Emilio
¨ GUIDO
BOGGIANI, FOTOGRAF
(1861-1901) - Od počátku, kdy byla vynalezena, tvořila
fotografická kamera a vše, co k ní náleželo, součást vybavení
mnohých odvážlivců, které lákala bílá místa na mapě světa.
Obtíže, které musel překonávat cestovatel-fotograf před sto
lety v divočině, si ovšem dnes umíme už jen stěží představit.
Aparát byl objemný a nepohodlný, skleněné desky těžké a křehké.
Součástí výbavy musely být i chemikálie, protože exponované
negativy se často musely zpracovat přímo na místě, ve vodě
plné mikroorganismů, v horku a vlhku, které nejen narušuje
citlivou emulzi desek, ale škodí i dřevu fotopřístroje. Dalším
nebezpečím jsou termiti, kteří sežerou, na co přijdou, včetně
měchového zařízení kamery. Samostatnou kapitolu tvoří přístup
domorodců k fotografování. S nepohotovým velkoformátovým aparátem,
málo citlivými skleněnými negativy ve výměnných kazetách,
kdy je komponování a zaostřování vzhůru nohama obráceného
obrazu na matnici možné jen v šeru pod černou plachetkou,
trvá pořízení jediného záběru dlouhé minuty. Portrétovaní
vůbec nechápou, proč by měli takovou dobu bez pohnutí a se
stejným výrazem v tváři stát na jednom místě, dokud běloch
nezmáčkne 'provázek' přivázaný k té záhadné věci na třech
nohách, nebo z ní nesmekne klobouk. Dalším podezřelým procesem
je noční vyvolávání negativů a podivný je i samotný dvourozměrný
papírový pozitiv se zmenšenými podobiznami lidí. Počáteční
zvědavost a veselost nad podivínstvím bílého muže se mění
ve strach a tíseň z nebezpečných kouzel. Animismus, víra přírodních
národů v duše, způsobila již mnoha fotografům mnoho nesnází.
Současní autoři mají sice k dispozici to nejmodernější fotografické
i cestovatelské vybavení, ale přicházejí leckdy k 'divochům'
pouze jako povrchní lovci atraktivního materiálu pro titulní
stránky komerčních žurnálů. Málokterý reportér se odhodlá
na dlouhé měsíce, nebo dokonce roky vzdát se civilizačních
požitků, aby uprostřed života v drsné přírodě usiloval o pochopení
životního způsobu domorodců, tak jako to udělal na sklonku
19. století italský malíř Guido Boggiani. Avšak nejen z tohoto
pohledu je sto let staré Boggianiho fotografické dílo obdivuhodné
a unikátní. Jeho snímky byly dosud publikovány pouze jako
cenný ikonografický materiál pro účely etnologické nebo antropologické
vědy. Boggiani, který se v souvislosti se svými jihoamerickými
pobyty v letech 1887 - 93 a 1896 - 1901 stal jako samouk v
těchto i dalších oborech (např. etnolingvistika geografie)
předním odborníkem, měl samozřejmě vědecké potřeby na zřeteli:
'Pokud snímky vyjdou, což si přeji a v což doufám', zapsal
si například v roce 1897 do cestovního deníku, když vyvolával
svou největší kolekci negativů, pořízených u brazilského kmene
Kaďuveo, 'bude to jeden z největších úspěchů, jakých bylo
v etnografii kdy dosaženo: Nejen proto, že uchovám pro budoucnost
antropologický typ příslušníků jednoho z nejzajímavějších
kmenů, který je předurčen k zániku, ale také jako dokument
jejich výjimečných uměleckých schopností v dekorativním umění,
které je odlišuje od všech ostatních kmenů na stejné vývojové
úrovni v celosvětovém měřítku'. K nelibosti odborníků pro
něj však byly nepřijatelné perfekcionalistické požadavky pro
antropologickou fotodokumentaci. Byl totiž především profesí
i citem malíř, akademicky školený výtvarník, který si záhy
po seznámení s technikou fotografie uvědomil, jak významně
rozšiřuje jeho umělecké výrazové prostředky a jaké nové možnosti
přináší do jeho tvorby. Fotoaparát a základní znalosti o něm
si přivezl do Ameriky z rodné Itálie v roce 1896. Daleko od
civilizace a kolegů, s nimiž by mohl své fotografické experimenty
konzultovat, využíval pouze vlastní intuici a zkušenost. K
fotografické technice přistupoval na svou dobu s překvapivou
samozřejmostí: i v improvizovaných přírodních podmínkách dokázal
například pracovat s tvůrčím směrovaným světlem, využíval
odrazných desek, zástěn pozadí apod. Samozřejmostí každého
záběru je promyšlená kompozice, úhel pohledu, umělecky funkční
hloubka ostrosti i určité aranžování modelů: jeho kultivovaný
umělecký cit ho však spolehlivě vyvaroval jakékoliv samoúčelné
artistní stylizace. O jeho záměru publikovat fotografie pro
širší veřejnost jako umělecká díla svědčí i sofistikovaný
přístup k nahotě, kterou decentně zakrývá aranžovanými postoji
a s velikým vkusem zahaluje do stále stejných vlastních textilií.
Dalo by se očekávat, že těžištěm jeho fotografického díla
bude krajinářská tvorba, v níž vynikal jako malíř, mistrně
pracující se světlem a náladou okamžiku. Uvážlivý výběr atmosférických
podmínek, scenérie a kompozice však na řadě snímků nemůže
nahradit barevný účinek a strukturu jeho olejomalby, pro kterou
některé záběry sloužily jako skici. Pravý význam a síla Boggianiho
fotografií spočívá v jeho portrétní tvorbě, která proto tvoří
největší podíl této výstavy. Vynikající kvalita těchto portrétů
dokazuje, že je pořizoval s plným vědomím i souhlasem svých
modelů, a dokládá mimoděk také kvalitu jeho osobních vztahů
s indiány. Přes obtížný kontakt s přírodními lidmi s tolik
odlišným myšlením a žebříčkem hodnot, na něž dosud nedopadl
stín zániku vlastní kultury, se mu tak podařilo zachytit realitu
v její lidské dimenzi. S úžasem shledáváme, že se díváme na
obyčejné a přirozené každodenní příběhy, které přinášejí radost
i utrpení a které tak důvěrně známe, ačkoli patříme do jiného
světa a do jiného století. 'Duše' dávno mrtvých indiánských
válečníků, záhadných šamanů, koketních krásek i jejich dětí
k nám přicházejí, pokud jim chceme naslouchat, nejen jako
archetypální ozvěna z nám všem společného prapůvodního bytí,
ale především jako poselství konkrétních neidealizovaných
lidí, zbavených exotiky, našich bližních. Právě schopnost
nadčasové symbolické výpovědi a bezbariérového porozumění
je znakem pravého umění. Tato výstava, která dorazila po předchozích
jednadvaceti v České republice, ve Finsku, Rakousku, Portugalsku
a Itálii do Muzea města Ústí n. L., byla koncipována podle
jediného kritéria: představit nevídaně celistvý autorský soubor,
vytvořený během pouhých pěti let (1895 - 1901), tentokrát
nikoliv jako cenný a zajímavý vědecký dokument, nýbrž jako
nepřehlédnutelnou perlu v historii umělecké fotografie coby
svébytného odvětví výtvarného umění, jakým byla fotografie
s konečnou platností uznána až mnoho let po Boggianiho tragické
smrti. PhDr. Yvonna Fričová
|