Jste
návštěvník



regionální internetový magazín
navštivte - www.predprodeje.cz

novinky z kultury na severu Čech

hokej v Ústí nad Labem

aktuální zpravodajství a předpověď počasí (službu poskytuje ČHMÚ UL)

Předpověď pro ČR zítra Předpověď pro ČR pozítří

  BYLO, JE či BUDE... to TAK I.

u NEJVĚTŠÍ ÚSTECKÁ VÝSTAVA - 105 let od nejslavnější hospodářské a kulturní výstavy v Ústí n. L. - Allgemeine deutsche Ausstellung Gewerbeindustrie und Landwirtschaft Aussig 1903 - připomene expozice ‘ Obrázky z hospodářské výstavy z r. 1903 ’, kterou Muzeum města pořádá v pobočce Komerční banky v Ústí n. L. (Bílinská 175/2). Patří do skupiny aktivit kolem projektu Ústecká NEJ (www.nej.muzeumusti.cz). Právě zde byl poprvé v českých zemích k vidění nejen pravý ‘americký bar’, ale také první parní turbína nebo proběhl první veřejný pokus s bezdrátovou telegrafií. Vernisáž proběhla ve čtvrtek 31. 1. 08 od 18.00. Je přístupná během otevírací doby pobočky od pátku 1. 2. 08. V Děčíně ovšem pak pořádáme výstavu o osudech německých antifašistů v Československu ve 30. a 40. letech 20. stol.: Zapomenutí hrdinové (www.zapomenutihrdinove.cz). Je přístupná od čtvrtka 7. 2. 08 v Oblastním muzeu v Děčíně. Václav Houfek (houfek@cbox.cz) - Muzeum města Ústí n. L. (www.muzeumusti.cz)

u V R. 1903 SE V ÚSTÍ N. L. KONALA VELKÁ VÝSTAVA , která návštěvníky seznamovala se současným stavem průmyslové, řemeslné a zemědělské výroby, představila činnost rozmanitých institucí a organizací, přinesla poměrně rozsáhlou přehlídku výtvarného umění a stala se vyhledávaným místem zábavy a odpočinku. Branami prošly stovky tisíc návštěvníků zdaleka nejen z Ústí a hostitelské město se načas stalo středem zájmu německých periodik z celých Čech. V mnoha směrech totiž překonávala vše, co se do té doby v německých oblastech Čech na poli výstavnictví odehrálo. Pořadatelem byl místní Živnostenský spolek, který zde již před začátkem 20. stol. uspořádal 3 živnostenské a průmyslové výstavy, ta z r. 1903 ovšem všechny dřívější výrazně předčila. Zatímco předchozí se odbývaly ve skromných prostorách restaurace či budově školy s přilehlým prostranstvím, tentokrát bylo zbudováno velkorysé výstaviště s mnoha pavilony ad. stavbami. Bylo vyhlédnuto rozsáhlé nezastavěné prostranství v místě dnešních Městských sadů, kudy protékal z velké části ještě nezakrytý Klíšský potok . Terén byl značně svažitý a musel být zarovnán. Po skončení byl prostor proměněn v park, nachází se tu dodnes, ačkoli mezitím prošel značnými úpravami. K nejvýraznějším stavbám patřila průmyslová hala, jejíž konstrukce o rok dříve sloužila na velké průmyslové výstavě v Düsseldorfu. Rozsáhlé, víceméně tematicky vyhraněné expozice se dále nacházely v dopravní, živnostenské a strojírenských halách. Kromě toho si tu mnozí vystavovatelé postavili pavilony vlastní. Zúčastnili se vystavovatelé nejen z Čech, ale ve velké míře např. i rakouských alpských zemí a Německa. Vlastním pavilonem se prezentovalo i město Ústí, vystavovalo exponáty z oblasti školství, zdravotnictví a městské hygieny, menší expozice připravila česká lázeňská města a Liberec. K vidění dále byly výstavky různých spolků, např. vídeňského Plamen (Flamme) prosazujícího tehdy v monarchii nepřípustnou kremaci. Pozoruhodným byl též pavilon pro bezdrátovou telegrafii, kde bylo před širokou veřejností navázáno telegrafické spojení mezi Ústím a Teplicemi, což byl zřejmě vůbec první úspěšný pokus tohoto druhu v Čechách. Součástí byla i poměrně velká expozice výtvarného umění, uspořádal jí Spolek německých výtvarných umělců v Čechách. Prezentována byla díla Franze Rumplera , Gabriela Maxe , Emanuela Hegenbartha , Karla Krattnera , Emila Orlika , Josefa Zasche ad. Pro Ústí, které tehdy žádnou stálou výstavní síní nedisponovalo, byla jedinečnou příležitostí seznámit se ve větším celku se soudobým výtvarným uměním. Aby se mohla stát vyhledávaným místem odpočinku a zábavy, byl na slavnostním prostranství před průmyslovou halou zbudován hudební pavilon, kde se pravidelně konaly koncerty a nacházely 2 velké restaurace, 1 patřící pivovaru V. Březno a druhá pivovaru Kr. Březno, z nichž každá dokázala pojmout několik stověk hostů. I v nich se návštěvníci mohli potěšit živou hudbou. Skutečným centrem bylo ovšem ‘ Staré Ústí ’, v životní velikosti zhotovená rekonstrukce ústeckého Marktplatzu (dnešní Mírové nám.), jak mělo vypadat zač. 17. stol. Takové historické soubory byly tehdy velmi oblíbené, v rámci severních Čech šlo však o počin ojedinělý. V přízemí domů ‘Starého Ústí’ se nacházelo množství obchodů s lahůdkami, suvenýry atd., především ale mnoho restaurací, pivnic a vináren, kde opět hrála živá hudba. Výstavy tohoto druhu se těšily velkému zájmu široké veřejnosti a nejinak tomu bylo i v případě ústecké. Celkem ji zhlédlo téměř 600.000 návštěvníků a v tisku jí byly věnovány obsáhlé články. Zavítaly sem také některé významné osobnosti, např. arcivévoda Ferdinand Karel , jenž byl jejím protektorem, dále český místodržící hrabě Coudenhove nebo poslanci Německé pokrokové strany. Profilovala se jako jednoznačně německá, s českými vystavovateli se příliš nepočítalo a byli zastoupeni skutečně jen velice skromně. Někdy byla, jako tehdy poměrně často, využívána i k politickým projevům, na nichž zaznívaly i ostré protičeské výpady, ale samotní pořadatelé byli v tomto ohledu dosti umírnění. V celkovém duchu politický moment nepřevažoval. Do té doby byla vůbec největší německou výstavou v Čechách. Výrazně překročila regionální charakter, ať už jde o původ vystavovatelů či o ohlas, který vyvolávala daleko za hranicemi severních Čech. Velkorysost odpovídala charakteru velmi dynamického města, jakým Ústí bylo. Zároveň pozorujeme uměřenost v nacionální otázce, což rovněž korespondovalo s charakterem města, v němž, narozdíl od některých jiných severočeských, německý radikální nacionalismus rozhodující slovo neměl. Tomáš Okurka

u ANDĚL ZÁPADNÍHO OKNA - výstava v galerii Suterén (21. 1. po - 14. 3. ) - Vojtěch Jirásko (*1976) je měditepec (www.meditepec.open-art.cz), kreslíř a grafik. V současné době pracuje převážně s mědí, a to jak na předmětech užitkových (stínidla, svícny…), tak na tzv. ‘volné tvorbě’. Učitelkou a dobrodinkyní v oblasti měditepectví mu byla p. Eva Kollerová, svérázná osoba mnoha zájmů a samouk. Setkal se s ní v době svého studia na AVU, kde v grafickém ateliéru podstupoval kreslířsko-mentální výcvik pod vedením Vladimíra Kokolii. V jeho pracích převládá zobrazivý až popisný přístup. Není tedy náhoda, že jeho sporé výlety do oblasti dvourozměrných forem jsou inspirovány literaturou. Inspiračním zdrojem jsou mu báchorky, mytologie či ne-lidské formy živočišné říše. Kniha Gustava Meyrinka (*19. 1. 1868 Vídeň - †4. 12. 1932 Starnberg), okultní ‘rodokaps’ nejvyšší úrovně (Anděl západního okna), skýtá takovému vyhýbači denní reality nejedno lákavé a šťavnaté sousto. Vystavené akvarely snad ponouknou příp. diváky k jejímu přečtení. vojtech.jirasko@seznam.cz

u 41. STŘEKOVSKÁ KAMERA - celostátní soutěž amatérské videotvorby s mezinárodní účastí - 22. 2. pá 16.00 - 23. 2. so 9.00 v Domě techniky, Veleslavínova 14, Ústí n. L. - Skřivánek, tel: 736-679 238 (www.dtkladno.cz) - Historie Střekovské kamery začala v Odborovém domě kultury pracujících v centru města v r. 1967. Za svoji 40tiletou historii se konala i na dalších místech, ale vždy v Ústí n. L. Pátou desítku načínáme v ústeckém Domě techniky na Skřivánku. Vstupujeme do ní s trochu pozměněnou koncepcí soutěže. Nově jsme zavedli soutěžní kategorie. Jsou 3: hraný film, dokument, animovaný a ostatní. Vždy přinášela zajímavý pohled na svět očima filmových amatérů. Díky digitální technice dosahují mnohé filmy pozoruhodných kvalit. Pokud se chcete přesvědčit na vlastní oči, zveme vás na veřejné projekce V pátek 22. 2. od 17.00 a v sobotu 23. 2. od 9.00 - poř. Kulturní středisko města Ústí n. L., Velká Hradební 33/619, 400 21 Ústí n. L. - info: www.strekajzna.wz.cz Mgr. Petr Špás (corso@volny.cz)

u eMEnTAL NIGHT II - 19/01/08 - CIRCUS - ...‘bejvalo to eném o’ CéDéčkách, ale naživo je naživo (lepší než namrtvo...), takže sme po letech zkusili udělat eMEnTAL NIGHT s kapelama a dost nás to v sobotu 10. 11. 07 bavilo... dost na to, bysme ob měsíc pokračovali s další náloží - tentokrát se v CIRCU poprvý (stejně jako minule) představily tyhle party (pořadí): LOS DESPERADOS (www.losdesperados.xf.cz) - kucí prej hrajou, jak mi poudali, ro/c/k (jinak samolitr metal), za kterej svojí produkci fuckt slušně vyhoblovali. Taky na ně přišel ranec lidí, mj. fanynky s trikama, rodiče, kámoši a další zvědavci... přišli a zahráli taky jejich učitelé - bráchové Haasikové (Zbyňda a Roman) s ‘power-crossoverovou’ grůpou SEDMÁ VLNA (sedmavlna.wz.cz) - Míra, zvukař, si je chválil nejvíc a ten už toho slyšel... Spokojenost se zvukem byla nadzvuková (stejně jako při min. akci), což se - dá rozum - vodráží taktéž na výkonu kapely. Stejně jako DESPERÁDI, i VLŇÁci chválili plagoš na akci - KOŘIS (www.bantha.cz), to patří tobě! ‘Metálovej večírek’ uzavřeli REQUIEM AETERNAM (www.requiem-aeternam.cz) - po delší době vUL před víc lidma, ale bohužel nikoliv ke spokojnosti samotnýho bandu. Flétnistka ‘Kačkherezáda’ se prej na pódiu neslyšela, ale já bych to zas tak neprožíval, bo ven to šlo podle všeho f pohodě. Taky mi řikal kapelník Miloš, že je tady (myšleno www.circus.cz) asi nikdo moc nezná a že dyž hrajou v Děčíne, zvukově i fanouškovsky to vypadá jinak (myšleno líp)... Já na to: ‘buďte v klidu a užívejte místa i času…’ A kdy bude další pařba? pište si: SOBOTA 29. BŘEZNA na stejnym fleku v +-stejnej čas (+-20h-??) s těmahle banda(ska)ma: VIDOCK (www.vidock.cz) - ‘metalovej bigboš’ jak má bejt v podání Toma ‘ex Ayerdall, Hydrarrgyrum a Soul Invention’ Eislera a jeho party. THE RAYS OF THE SUN (theraysofthesun.wz.cz) - pozitivně zaDOOManý paprsky slunce z Děčína a třetí kapelu zatím ladim-e… Díky všem (a že vás bylo!) za účast, díky ‘mýmu personálu’ za vybírání grošíků (‘jeden pro knížete a jeden pro... knížete...’): Alenka (‘mega-milovel a 21. 6. 08 se s tebou velmi rád voženě!’), Mychadlo a celá tá partička vokolo stola (Lukáš, Léňa, Pavla ad.) Díky kapelám, ‘denki pytcho bardzo’ bandaskám z www.marastjakcyp.com za ‘dýdžejing a dobrej matroš’, gracia klubu (Kořis, Marťa, Ghost a spol.) za pohoda přístup a podporu... díky i tobě a tobě, dá rozum, tobě taky... Foto-report: prehledy.multiply.com!Emilio (emiliod.multiply.com)

u KULTURNÍ STŘEDISKO MĚSTA ÚSTÍ N. L. PŘIPRAVUJE: 14. 3. pá 10.00 WOLKRŮV PROSTĚJOV - postupová přehlídka Ústeckého kraje recitačních kolektivů a divadel poezie (ve věkových kat. 15 - 35 let) na 51. roč. celostátního festivalu poezie ( červen 08 ) - Hudební a divadelní klub Circus UL (www.circus.cz) - info: 475 220 202, 731-456 815, albis@vol.cz (I. Horká) * 17. 3. po 18.00 JARNÍ KONCERT ÚSTECKÉHO PĚVECKÉHO SBORU A HOSTŮ - k životnímu jubileu šéfdirigenta - Prof. PhDr. Vlastimil Kobrle, CSc. (* 18. 3. 1928 Valdice na Jičínsku) - Severočeské divadlo opery a baletu UL (www.operabalet.cz) * 11. 4. pá - 13. 4. ne MEZINÁRODNÍ FESTIVAL SBOROVÉHO ZPĚVU 2008 - jubilejní 15. roč. (letos bude mít cca 350 účastníků) - Severočeské divadlo opery a baletu UL (www.operabalet.cz) - účastníci obdrží pamětní listy a plakety, inf. brožuru festivalu - v doprovodném programu navštíví hrad Střelkov, památníky bitev v Chlumci, zámek V. Březno a ústeckou ZOO - hlavní koncerty: 11. 4. pá 19.00 CVRČEK - přípravný sbor ÚDS (pouze na zahájení) + KOMORNÍ DÍVČÍ SBOR UJEP (Doc. PaedDr. Vladimír Kuželka) + CHLUMECKÝ PĚVECKÝ SBOR - 10. výročí (www.chds.cz) (Mgr. Josef Říha) + GEORGE WATSON'S COLLEGE BOYS' CHORUS - Edinburgh - Skotsko (www.gwc.org.uk) + CHOREA ACADEMICA (Prof. PhDr. Josef Říha); 12. 4. so 19.00 ST ANDREW’S CATHEDRAL SCHOOL - Sydney, Austrálie (www.sacs.nsw.edu.au) + ZOLTÁN KODÁLY CHILDREN’S CHLOR - Salgótarján, Maďarsko + ÚSTECKÝ DĚTSKÝ SBOR - na závěr festivalu společné vystoupení - ÚSTECKÝ DĚTSKÝ SBOR & ST ANDREW’S CATHEDRAL SCHOOL - Henry Purcelli (*1658 - † 1695) - Sound The Trumpet , 21.00 Slavnostní setkání sborů + výstava k 15. výročí festivalu - kavárna divadla. I. Horká (albis@hippoware.cz)

u JESTLI MÁTE V DOHLEDNU NAMÍŘENO DO PRAHY: PLASTICI mají už přes rok netypický rito. Otevírají a končí hru Toma Stopparda‘ROCK’N’ROLL v režii Ivana Rajmonta v Národním divadle. V sobotu 29. 12. 07 se hrálo dokonce 2krát v 1 dni. Je to opravdu zvláštní pohled na tuhle partu, jak do toho před Hynaisovou oponou mlátí. (Přitom zrovna tohle byla vlastně náhoda - Kabeš řekl ze srandy před premiérou, že bez Hynaise nehraje - a už to bylo.) Děj se odehrává zčásti v Čechách, z druhé v Anglii (nikoliv ve Francii, jak se domnívala ta důchodkyně za námi, zřejmě zasloužilá členka strany, celkově zdegustovaná a nakonec zvukem vyhnaná), začíná před srpnem 1968 a končí r. 1990. Gró tvoří debaty postav (‘staro’komunisti, 68tníci, cizinci i exulanti) na témata politiky a kultury. Je pravda, že se do nich promítá Stoppardova pohledem z Anglie poněkud naivisticky viděná nepřehledná česká situace, ale tak moc to zas nevadí - ty politický rozbory a prognózy u piva takový přece bývají a tehdy byly tuplem. Pro srovnání - asi ani ne pro kontrast - jsou střídány zapáleným mudrováním dámské části obsazení o staré řecké poezii, které je ve své pseudointelektuálnosti podobně směšné a zmatené… zvláštní paralela. Herectví Davida Prachaře , Aloise Švehlíka , Miluše Šplechtové , Jana Hartla nebo Petry Špalkové je známá jistota, a tak mě překvapila jen Lucie Žáčková, kterou jsem neznal. Scéna je účelně jednoduchá. Prokládání reprodukovanou dobovou hudbou má svůj algoritmus, do něhož když člověk vnikne, už pak na ty vstupy čeká. Nahoře vždycky nápis, kdo to hraje a jak se to jmenuje. Tady nastala jedna chybička - zněla už skladba Pink Floyd, ale nad pódiem stálo ‘Velvet Underground. Asi si počítač zdříml. Pak taky bylo legrační, když 1 z postav držela v r. 1970 v ruce desku Led Zep In Through The Out Door ’, která vyšla o 9 let později… No ale celkový dojem určitě příznivý. Hlavně by to měli vidět všichni, co tu dobu nezažili. I když je na konci - opět poněkud naivistickej - double-happyend. (Katarze v osobní rovině hlavních postav a Stouni na plátně přes celý jeviště - i když to v rozporu s režijním záměrem dle designu nemohli být ti ze Strahova 1990.) Klidně bych šel znova, určitě to nebyly ztracené 3 hodiny a 1/4. Ovšem nejlepší byli stejně Plastici. Yarda Pichlík (jpichlik@centrum.cz)

u ZAJÍMAVÉ MAPY VELKÉHO BŘEZNA A OKOLÍ - Ve často při vyučování zjišťuji, že ke získání vztahu k obci a jejímu okolí je potřeba poznat historii místa, kde žijeme. Možná pohled na 2 mapy Velkého Března a okolí překvapivě ukáže, jak je jeho historie bohatá a zajímavá a též jak hluboko do minulých století sahá. První mapa vznikla v r. 1716, autorem je vojenský císařský inženýr Jan Kryštof Müller (* 15. 3. 1673 Wöhrd - Norinberk - † 21. 6. 1721 Vídeň). Než mohla být vytištěna, musela být nejdříve vyryta do mědi. Mědirytina vznikala téměř 3 roky. Na obrázku vidíte jenom výřez. Protože vznikla pro vojenské účely, byla po určitou dobu pokládána za vojenské tajemství. Co je možno z mapy vyčíst? Tak např.: je již označeno Velké Březno (Gros Pri?en) a také Malé Březno (Klein Prisen). U Velkého Března je namalovaná značka, která označuje vesnici se zámkem a značky použité u Svádova (Schwaden), Valtířova (Waltirschen) a Zubrnic (Saubornitz) vyjadřují, že se jedná o vesnice s kostelem. V případě Svádova ještě i zámkem. Korunka u Ústí n. L. (Aussig) zase znamená označení královského hrazeného města. Při pozornějším zkoumání zjistíte, že u Svádova je použita značka přívozu a u V. Března tuto značku nenajdeme. Dnešní realita je přesně opačná. Na svou dobu byla velice podrobná a odborníci tvrdí, že může celkem úspěšně konkurovat i současným turistickým v měřítku 1 : 50 000. Jako důkaz poslouží, že jsou zaznamenány i osady, které v době jejího vzniku měly a dodnes mají pouze několik stavení (Varta - Wart, Velichov - Welchen, Babiny - Babihna). Za pozornost dále stojí značka označující pěstování vinné révy. Pro někoho může být překvapující, že se v minulosti pěstovala v lokalitách pod Mariánskou skálou, hradem Střekov či Kozím vrchem. Ve V. Březně z celkového množství obdělávané půdy činily panské vinice 4,2 %. Víno vyrobené z této oblasti dosáhlo takové proslulosti, až se to dnes nechce věřit. Citát z díla Bohuslava Balbína (* 3. 12. 1621 Hradec Králové - † 27. 11. 1688 Praha - Staré Město), učeného jezuity, historickou skutečnost potvrdí: ‘S vínem zvaným Podskalské (roste totiž pod skalami za městem Ústím) nemůže v Čechách závodit ani jediné, dokonce ani mělnické se mu nevyrovná. Dováží se do Rakous, kde úspěšně soupeří s prvořadými víny i exotickými a zámořskými.’ (Krásy a bohatství české země, Praha 1987)

u Druhá mapa vznikla v r. 1947, autorem je první poválečný ředitel české školy ve V. Březně Václav Brůha. Označuje ze kterých obcí žáci do tehdejší velkobřezenské měšťanské školy dojížděli. Z náčrtku vyplývá několik zajímavostí. Jistě si umíte představit, že cesta žáků z dnes již zaniklé vesničky Vitína, musela být v zimě opravdu velkým dobrodružstvím a jistě často připomínala film Krakonoš a lyžníci. Také cestou z Lužce a Mašovic musely děti překonávat řeku Labe, jistě nebyla vždy jednoduchá. Dá se i předpokládat, že autobusová doprava krátce po válce nebyla dokonalá, a tak se poutě za vzděláním z Proboštova, Zálezlů nebo Háslic leckdy měnily ve větší či menší turistické výlety. PaedDr. Jan Darsa (skola.vb@ustipost.cz) - ZŠ V. Březno (ustipost.cz/skola-velkebrezno)

u FAST FOOD ORCHESTRA + SPZ0605 - Ve čtvrtek 17. 1. 08 dorazila do ústeckého nejen hudebního klubíku Circus známá skáčková kapelka jménem FAST FOOD ORCHESTRA. Nebudu nic zdržovat a rovnou se pustím do hodnocení večera. Ještě než zahráli Fast Foodi, zahřáli pódium mladí punkáči ze Stříbra - SPZ0605. Trochu mi jak vizáží, tak muzikou připomínali americké neopunkové bandy. Musím říci, že na rozdíl od Fast Foodů jsem SPZ0605 zhlédl pěkně od začátku do konce. Bylo to hlavně z toho důvodu, že později jsem se jednoduše do sálu nevešel, ale o tom později. Mladí hoši ze Stříbra hráli jednu písničku za druhou a myslím, že byli v ten den těmi nejlepšími předskokany večera v Circuse. Než jsem se po prvním představení stačil vyčůrat a zahrát si jednu, či 2 hry fotbálku, už na to vlétli kýžení Fast Food Orchestra. Opravdu jsem nestačil valit oči (a to občas umím dobře, páč mi říkaj Vykoukles), ale najednou se Circus tak naplnil, že jsem se vážení ani nedostal na bar pro pívo. Kde se zčista jasna vzala taková spousta lidí, vám nedokážu vysvětlit. No nic. Naštěstí byla dole v Circu otevřená Ponorka (snad se tomu ještě tak říká), a tam byl klídek a pohodička, žádné dusno, pár lidí a hlavně žádná fronta… Fast Foodové hráli výborně. Snad někomu (i mně) mohlo přijít, že až moc dlouho, ale ta spousta lidí stejně většinou přišla na ně, a tak nelze nic vytknout, alespoň ne tímto směrem. Co ale vytýkám, je fakt, že už jsem FFO již párkrát slyšel a bohužel mi všechna představení přijdou na chlup stejná. Jinak musím tuto velice zdařilou akci pochválit.(Chválím:-) Bylo to fajn a přejme si více takových akcí. Mějte se hezky a ahoj . Vykoukles (jara.usti@centrum.cz)



 

Copyright © 2001 KK & UKP'98

Archiv:

MAŠURKOVSKÉ PODZEMNÉ - UNDERGROUNDOVÝ MAGAZÍN NEJEN O KONOPÍ - ČASOPIS PRO DĚTI NAD TŘICET - UMĚLECKÝ NEKULTURNÍ OBČASNÍK - ČASOPIS O PODHOUBÍ PODZEMÍ

Virtuální špetka regionálně-lokálního zeměpisu