NOVÉ ÚSTECKÉ PŘEHLEDY

Jseš návštěvník     

Pravidelné rubriky
OSOBITÉ NEOSOBNÍ OSOBNOSTI
Nepravidelné rubriky
a a

úvodník
program - obsah
linka veřejné důvěry
pozvánka do kina
bylo, je či bude...
primátoři
hvězdné okénko
náš tip na výlet
zoo
káráme & chválíme
ústecké hospody
státní vědecká knihovna
činoherní studio
demo recenze

profily ústeckých kapel
naše soutěž
vaříme s jirkou
kontakty
odkazy

OSOBITÉ NEOSOBNÍ OSOBNOSTI Královského města Ústí n. L.

    (Něco co jste nevěděli a báli jste se zeptat, jelikož jste to netušili)
    V listopadovém čísle NÚP jsem Vám představil nejmladšího šéfa opery Městského divadla v ÚL a v historii českých divadel vůbec, Norberta Baxu. I tentokrát mám pro Vás připravený rozhovor z výjimečného prostředí našeho divadla. VĚRA PÁCHALOVÁ - zpívající učitelka.
    Jak se člověk, který vystudoval Filosofickou fakultu, dostane k opernímu zpěvu? V podstatě náhodou. Přišla jsem do Ústí po ukončení FF v Olomouci a začala jsem pracovat jako profesorka na gymnáziu v Jateční ulici, kde jsem vyučovala hudební výchovu a německý jazyk. Při hodinách jsem se svým hlasem špatně nakládala a málem jsem o něj přišla. Nezbývalo mi tedy nic jiného, než abych vyhledala odbornou pomoc. Naštěstí na Základní umělecké škole učila zpěv paní učitelka Švábová, na kterou jsem se obrátila a začala jsem u ní brát hodiny hlasové výchovy, abych věděla, jak mám vůbec s hlasem zacházet. Tak jsem se tedy dostala ke zpěvu. Myslela jsem si ale, že budu dál normálně učit. Korepetitor divadla mě však přemluvil, abych pracovala pouze v divadle, že budu mít více času na své děti, které v té době chodily do školky. Domnívala jsem se, že v divadle budu pouze po dobu předškolního věku dětí, ale zůstala jsem dosud. Do ústeckého divadla jste nastoupila v roce 1980, vaše první sólové vystoupení? Mým prvním sólo vystoupením byl duet 'Vy snoubenci věrní' z 'Figarovy svatby', který jsem zpívala s Kačenkou Chladovou. Působíte pouze v našem divadle? Trvalé angažmá mám v ústeckém divadle, kde se cítím velice dobře. Je to moje domovská scéna. Nikdy mi tady nikdo neublížil, nikdo mi neházel klacky pod nohy. Sestava lidí je tady pohodová a i když jsme oblastní divadlo, tak se tu dělá dobrý kumšt. Co se týká hostování, dlouhé roky jsem působila ve Státní opeře, několikrát v Národním divadle, spolupracovala jsem s libereckou a olomouckou operou. Je ojedinělý případ, kdy nemá operní pěvec konzervatoř či AMU a přesto může být tak úspěšným? Takových lidí je daleko více, jenom z našeho ansámblu je to např. Mirka Kalašová, Jarka Mrkusová, Jindra Nečesaný, Michal Klamo atd. A z dob dřívějších je to nyní již v důchodu doc. Jaromír Vavruška. Setkala jste se při své práci s jinými populárními osobnostmi? Například s Danielem Hůlkou, když přišel do našeho divadla jako konzervatorista. Byl to vždycky výborný kamarád, parťák, skromný kluk. Při práci na Hoffmanových povídkách ve Státní opeře jsem se setkala s dnes populárním Štefanem Margitou. Ale i s Karlem Gottem, při přípravě a realizaci operety Netopýr ve Státní opeře. Poznala jsem ho jako pracovitého a milého člověka, velmi dochvilného a soustředěného na svou práci. Měla jste velkou trému, když jste měla zpívat vedle tak známé osobnosti? Trému jsem necítila, spíš úctu a pokoru. Zatím jsem se nepotkala s nikým, před kým bych si měla sednout na zadek. Trému nebo respekt mám před věcmi, kterým nerozumím a nedokážu je sama zvládnout, např. elektrický proud je pro mne do dneška záhadou. Co si myslíte o repertoáru MD? Že je velice pestrý, přes operu, operetu až po balet. Naše představení jsou momentálně na vysoké úrovni, nemáme žádné, které by bylo problémové. Pokud tu někdo hostuje, jde o vysoce profesionální, kvalitní umělce. Dramaturgický plán je velmi rozmanitý a chystají se zajímavé tituly, např. Rusalka, kde si zahraju Ježibabu. Co pro Vás vedle úporné práce divadlo znamená? Pro mě osobně realizování svého koníčka. Velice mě baví a uspokojuje. Kdyby tomu tak nebylo, vrátila bych se k původní profesi. Znamená pro mne i báječnou relaxaci, odreagování od všedních starostí. Za člověkem se v této historické budově zavřou dveře a je ve svém světě a ten okolní nevnímá. Člověku se málokdy stává, aby ze všedních starostí mohl naprosto vypnout. Jsem tomu ráda a mohu zodpovědně prohlásit, že by mi bylo líto, kdybych tuto práci nemohla vykonávat, ale v žádném případě bych se z toho nezhroutila.
    Děkuji Vám za tento příjemný rozhovor a nashledanou v divadle.
    Závěrem jsem předal slovíčko našemu divadelnímu mládí N. Baxovi, aby Vám, milí čtenáři, něco prozradil o připravované premiéře a naší malé soutěžičce: 'V únoru chystáme premiéru opery Hry o Marii. Myslím si, že je to jeden z největších projektů našeho MD. A vzhledem k náročnosti inscenace na výpravu (scéna, kostýmy), počtu osob na jevišti, jsme se domluvili na koprodukci s AMU v Praze. Toto dílo budeme i společně uvádět. Budete mít možnost shlédnout scény, kdy na jevišti bude až 60 lidí, což je opravdu výjimečná příležitost. Chtěl bych upozornit návštěvníky divadla, že Hru nebudeme hrát pravidelně. Nenechejte si jí ují!'
    Teď k naší malé soutěži: Kdo zodpoví první naši otázku, získá dvě vstupenky na tuto ojedinělou premiéru. Otázka zní: Kdo je autorem opery 'Hry o Marii'? (Maličká nápověda - Od tohoto autora zde byla uváděna i jiná menší díla, např. Ženitba.) Správnou odpověď napište, zavolejte (047/560 20 81), či namailujte (ukp@hippoware.cz) do redakce NÚP.
    Tímto se s Vámi loučím, naviděnou v divadle - Váš Johnny Kokos

TV KOUTEK - TV KOUTEK
RÁDIO DRBY PRDY DUDY
NOVÁ BYSTŘÍLNA
FREEDOM chystá oslavu
OSOBITÉ NEOSOBNÍ OSOBNOSTI
Úplné zatmění měsíce
ZÁKONÍK PRÁCE
Nevyjasněná úmrtí
Zajíček opět ve své jamce
ANDĚL EXIT
Nabídka pro neziskové org.
Rozhovor s ing. a s Pražákem

Archiv:

 



Copyright © 2001 KK & UKP'98