úvodník
program - obsah
linka veřejné důvěry
pozvánka do kina
bylo, je či bude...
primátoři
hvězdné okénko
náš tip na výlet
zoo
káráme & chválíme
ústecké hospody
státní vědecká knihovna
činoherní studio
demo recenze
profily ústeckých kapel
naše soutěž
vaříme s jirkou
kontakty
odkazy

|
OSOBITÉ
NEOSOBNÍ OSOBNOSTI Královského města Ústí n. L.
(Něco
co jste nevěděli a báli jste se zeptat, jelikož jste to netušili)
V listopadovém čísle NÚP jsem Vám představil nejmladšího
šéfa opery Městského divadla v ÚL a v historii českých divadel vůbec,
Norberta Baxu. I tentokrát mám pro Vás připravený rozhovor z výjimečného
prostředí našeho divadla. VĚRA PÁCHALOVÁ - zpívající učitelka.
Jak se člověk, který vystudoval Filosofickou fakultu,
dostane k opernímu zpěvu? V podstatě náhodou. Přišla jsem do Ústí
po ukončení FF v Olomouci a začala jsem pracovat jako profesorka na gymnáziu
v Jateční ulici, kde jsem vyučovala hudební výchovu a německý jazyk. Při
hodinách jsem se svým hlasem špatně nakládala a málem jsem o něj přišla.
Nezbývalo mi tedy nic jiného, než abych vyhledala odbornou pomoc. Naštěstí
na Základní umělecké škole učila zpěv paní učitelka Švábová, na
kterou jsem se obrátila a začala jsem u ní brát hodiny hlasové výchovy,
abych věděla, jak mám vůbec s hlasem zacházet. Tak jsem se tedy dostala
ke zpěvu. Myslela jsem si ale, že budu dál normálně učit. Korepetitor
divadla mě však přemluvil, abych pracovala pouze v divadle, že budu mít
více času na své děti, které v té době chodily do školky. Domnívala jsem
se, že v divadle budu pouze po dobu předškolního věku dětí, ale zůstala
jsem dosud. Do ústeckého divadla jste nastoupila v roce 1980, vaše
první sólové vystoupení? Mým prvním sólo vystoupením byl duet
'Vy snoubenci věrní' z 'Figarovy svatby', který jsem zpívala s Kačenkou
Chladovou. Působíte pouze v našem divadle? Trvalé angažmá
mám v ústeckém divadle, kde se cítím velice dobře. Je to moje domovská
scéna. Nikdy mi tady nikdo neublížil, nikdo mi neházel klacky pod nohy.
Sestava lidí je tady pohodová a i když jsme oblastní divadlo, tak se tu
dělá dobrý kumšt. Co se týká hostování, dlouhé roky jsem působila ve Státní
opeře, několikrát v Národním divadle, spolupracovala jsem
s libereckou a olomouckou operou. Je ojedinělý případ, kdy nemá
operní pěvec konzervatoř či AMU a přesto může být tak úspěšným?
Takových lidí je daleko více, jenom z našeho ansámblu je to např. Mirka
Kalašová, Jarka Mrkusová, Jindra Nečesaný, Michal
Klamo atd. A z dob dřívějších je to nyní již v důchodu doc. Jaromír
Vavruška. Setkala jste se při své práci s jinými populárními
osobnostmi? Například s Danielem Hůlkou, když přišel do
našeho divadla jako konzervatorista. Byl to vždycky výborný kamarád, parťák,
skromný kluk. Při práci na Hoffmanových povídkách ve Státní opeře jsem
se setkala s dnes populárním Štefanem Margitou. Ale i s Karlem
Gottem, při přípravě a realizaci operety Netopýr ve Státní opeře.
Poznala jsem ho jako pracovitého a milého člověka, velmi dochvilného a
soustředěného na svou práci. Měla jste velkou trému, když jste
měla zpívat vedle tak známé osobnosti? Trému jsem necítila, spíš
úctu a pokoru. Zatím jsem se nepotkala s nikým, před kým bych si měla
sednout na zadek. Trému nebo respekt mám před věcmi, kterým nerozumím
a nedokážu je sama zvládnout, např. elektrický proud je pro mne do dneška
záhadou. Co si myslíte o repertoáru MD? Že je velice pestrý,
přes operu, operetu až po balet. Naše představení jsou momentálně na vysoké
úrovni, nemáme žádné, které by bylo problémové. Pokud tu někdo hostuje,
jde o vysoce profesionální, kvalitní umělce. Dramaturgický plán je velmi
rozmanitý a chystají se zajímavé tituly, např. Rusalka, kde si zahraju
Ježibabu. Co pro Vás vedle úporné práce divadlo znamená? Pro
mě osobně realizování svého koníčka. Velice mě baví a uspokojuje. Kdyby
tomu tak nebylo, vrátila bych se k původní profesi. Znamená pro mne i
báječnou relaxaci, odreagování od všedních starostí. Za člověkem se v
této historické budově zavřou dveře a je ve svém světě a ten okolní nevnímá.
Člověku se málokdy stává, aby ze všedních starostí mohl naprosto vypnout.
Jsem tomu ráda a mohu zodpovědně prohlásit, že by mi bylo líto, kdybych
tuto práci nemohla vykonávat, ale v žádném případě bych se z toho nezhroutila.
Děkuji Vám za tento příjemný rozhovor a nashledanou
v divadle.
Závěrem jsem předal slovíčko našemu divadelnímu mládí
N. Baxovi, aby Vám, milí čtenáři, něco prozradil o připravované premiéře
a naší malé soutěžičce: 'V únoru chystáme premiéru opery Hry
o Marii. Myslím si, že je to jeden z největších projektů našeho
MD. A vzhledem k náročnosti inscenace na výpravu (scéna, kostýmy), počtu
osob na jevišti, jsme se domluvili na koprodukci s AMU v Praze. Toto dílo
budeme i společně uvádět. Budete mít možnost shlédnout scény, kdy na jevišti
bude až 60 lidí, což je opravdu výjimečná příležitost. Chtěl bych upozornit
návštěvníky divadla, že Hru nebudeme hrát pravidelně. Nenechejte si jí
ují!'
Teď k naší malé soutěži: Kdo zodpoví první naši otázku,
získá dvě vstupenky na tuto ojedinělou premiéru. Otázka zní: Kdo je
autorem opery 'Hry o Marii'? (Maličká nápověda - Od tohoto
autora zde byla uváděna i jiná menší díla, např. Ženitba.) Správnou odpověď
napište, zavolejte (047/560 20 81), či namailujte (ukp@hippoware.cz)
do redakce NÚP.
Tímto se s Vámi loučím, naviděnou v divadle - Váš Johnny
Kokos
|
TV
KOUTEK - TV KOUTEK
RÁDIO DRBY PRDY DUDY
NOVÁ BYSTŘÍLNA
FREEDOM chystá oslavu
OSOBITÉ NEOSOBNÍ OSOBNOSTI
Úplné zatmění měsíce
ZÁKONÍK PRÁCE
Nevyjasněná úmrtí
Zajíček opět ve své jamce
ANDĚL EXIT
Nabídka pro neziskové org.
Rozhovor s ing. a s Pražákem

|