úvodník
program
- obsah
linka
veřejné důvěry
bylo, je či bude...
kino
primátoři
komunitní
nadace UL
hvězdné okénko
nad dopisy čtenářů
náš tip na výlet
zoo
chválíme & káráme
ústecké hospody
rozhovor
státní vědecká knihovna
činoherní
studio
naše soutěž
vaříme s jirkou
různé
kontakty
odkazy

|
Bavíme
se s Davidem Czesanym
Jsi
spokojený s 'českou sezónou' (V sezóně 99/00 uvádělo ČS v premiérách
pouze původní hry současných českých autorů. Pozn. red.)? Spokojený.
I když ještě úplně neskončila. Spokojený proto, že diváci chodí daleko
víc, než jsem myslel, že budou chodit. Bylo to třeba i riskantní, ale
důležité je, že se obzvlášť některé tituly chytily. Podle ankety, kterou
teď mezi diváky pořádáme, jsou spíš spokojení. Je to pro ně něco nového
a po klasice se jim až tak nestýská. Takže z tohoto pohledu je "česká
sezóna" spíš pozitivní. Co se týče kritiky - je překvapivě málo vnímaná.
Pro soubor to cítím taky spíš pozitivně a k jednotlivým titulům se nechci
vyjadřovat. Ještě je důležité říct, že jsem spokojený proto, že je takové
sezóny nějaké divadlo schopné a že jsme to zrovna my. Lze divadlo
tímto směrem dál rozvíjet? Přestože tuhle sezónu inzerujeme jako
českou, stalo se, že - kromě 'Tristana a Isoldy' - se jedná o hry členů
souboru, což vzniklo prostě proto, že jsme nenašli jiné současné hry,
které bychom chtěli dělat. Ale musím říct, že ty texty nemají vlastně
tolik společného, jsou svoje, soběstačné jako dramata. Nesouvisí spolu
tak úzce, aby se dalo říct, že ČS má tady ty autory a tímto směrem se
ubírá. Není to autorské divadlo, aspoň v tom smyslu, co já si pod tím
představuji. Nevytváří to jednotnou poetiku. Jiřího lze zařadit do světového
trendu tzv. drsné školy, Markéta je poetičtější a ty - to je myslím
takový realistický minimalismus. Takže tahle cesta to není. Ale to,
co je v těch textech obsažené, a co to přineslo pro soubor - pro nějaké
vnímání divadla, pro určitý typ herectví - tak to si myslím, že cesta
je. Ale může se naplňovat přes jiné české hry, přes jiné současné zahraniční
hry a možná i přes klasiku. Vytváří možnosti dalšího směřování, které
je širší. Když se bavíme o příštích sezónách, občas cítím něco
jako povinnost, kterou jsme si sami nastavili. Někam jsme vykročili
a není kam se vracet. Nemyslím, že je to nějaká povinnost pro
dramaturgii, spíš povinnost pro určitý způsob komunikace. Já jsem o
tom nikdy nepřemýšlel. Spíš bych řekl, že cítím zodpovědnost z té zodpovědnosti.
To, co nese ta zodpovědnost, tak to je chvílemi radost a chvílemi hodně
ne. Nemám zatím potřebu to nějak zásadně řešit. Nemíváš někdy
chuť utéct? Ale jasně, že jo. Jo, mívám. Jak se srovnáváš
se sebou jako s režisérem? Nebo jako režisér... Se sebou? Globálně
těžce. Mám samozřejmě problémy jestli jsem navenek takový ten režisér,
jak si to lidi představují a cítím určitou nespokojenost se mnou jako
s režisérem. Takže jsi sám se sebou nespokojený? Takhle
to říct nechci. Nejasně formuluješ. Relativizuji. Je mi
to vlastní. Relativizovat v podstatě pořád všechno. Ale nechtěl bych
říct, že jsem se sebou - jako s režisérem - nespokojený, protože mám
ty věci, pod kterými jsem podepsaný, rád. Takže jsi spokojený.
Ne. To vůbec nechci říct. Ale na druhé straně nejsem tak úplně nespokojený.
Není chvílemi obtížné vzdát se vlastních ambicí a vytvářet podmínky
pro druhé? Je to obtížné, jenom když má člověk vlastní problémy.
Když se necítím sám sebou je obtížné cokoli. Být jakkoli pravdivý. Jsem
se sebou spokojený, když se mi daří dělat podmínky pro realizaci druhých.
Co všechno jsi v divadle dělal? Říká se, že dobře svítíš. Svítil
jsem v Rubínu. Tam dobře svítil Ondra Pavelka, něco jsem pochytil.
V Rubínu jsi strávil podstatnou část… Čtrnáct let. Ne - třináct.
Kolik ti bylo, když jsi tam přišel? Sedmnáct. V sedmnácti
jsme s Michalem Dočekalem a Martinem Dostálem dělali konkurs s povídkou
Ivana Vyskočila, který asi nebyl v té době v Rubínu moc oblíbený, ale
přesto nás vzali. Tehdy A studio vedl Ondra Pavelka a Eva Salzmannová.
Nějakou dobu fungovalo amatérsky. Později vznikla tendence se profesionalizovat,
což já jsem nechtěl - nechtěl jsem se podvolit nějakému režimu, který
by to znamenalo - takže jsem na nějakou dobu odešel. Mezitím jsem vlastně
vedl amatérské divadlo Protoč a potom se vrátil zpátky do A studia.
Nějaký čas jsem se snažil obě věci skloubit. Pak se nějak rozpadla profesionální
část A studia, kde jsem v té době ani moc nehrál, ani jsem tam nerežíroval,
hlavně jsem svítil a zvučil. Vzniklo nové A studio, které jsem vedl
s Viktorkou Čermákovou a s kterým se spojil Protoč. Po revoluci se -
zase díky Ondrovi Pavelkovi - stalo, že jsme měli Rubín čtyři roky jen
pro sebe, což znamenalo spoustu radosti i starostí a hodně života na
doraz. Petr Novák, Honza Lepšík, Jitka Prosperi a Marta Chmelová Vítů
to všechno prošli. Nějakým způsobem jsi tím prošla i ty, Jiří a Markéta,
samozřejmě Michal Lang… Vy jste vlastně taková úspěšná parta.
Michal Dočekal je šéfem v Divadle Komedie, Janoš Krist v HaDivadle…
Snad je to dobře. Já nevím. Vždycky tě přistihnu v kanceláři
nebo na baru v divadle. Někdy mám pocit, že z divadla vůbec nevycházíš.
Leda když tě vytáhnu na pracovní oběd. No - chodím do samoobsluhy,
chodím i na procházky, třeba i sám. Jsem úplně normální, zdravím a tak.
Občas se stane, že jsem zalezlý doma v Praze a tam odpočívám od intenzivnějšího
divadelního života. Trávíš život v malých, studiových divadlech.
Neláká tě někdy něco jiného? To mě neláká vůbec. Po dalším kroku
netoužím a zároveň jsem si vědom toho, že já se zaprvé věkově a energeticky
v tomhle prostředí někdy vypotřebuji - kdoví, jestli se to už nestalo
- a za druhé, že můžu mít normálně jenom strach z neznámého. A je taky
možné, že to, co já považuji za repertoárové divadlo, se mnou nemá vůbec
nic společného. Jak vidíš budoucnost ČS? Považuji za ideální
divadlo, ve kterém všichni lidi nějakým způsobem věří tomu, co dělají,
a to znamená, že si zároveň vyhovují a pomáhají a zároveň si naslouchají.
Nevěřím na typ úplně režisérského divadla. Přijde mi ideální, když jsou
všichni schopni navzájem ze sebe těžit a zároveň se v tom prostředí
realizovat. Je to obecnější ideál, ale myslím, že se toho zčásti dotýkáme.
Připadá mi to nejdůležitější, nejvíc tvůrčí a myslím, že je možné v
tom nějakou dobu vydržet. Samozřejmě, že se to opotřebuje, jako asi
jakékoliv partnerství. Takže nečekám, že budeme nejslavnější divadlo
na celém světě, ale že tady lidi prožijí léta, kdy se mohli realizovat,
kdy dělali věci rádi a cítili nějaký smysl existence. A doufám, že tohle
je možné předávat i divákům. A je mi jasné, že časem se ten soubor začne
obměňovat.
Tak teď jsem chtěla říct, jak jsi to hezky zakončil,
ale s tím obměňováním je to zase… Relativizované.
Bilanční rozhovor na konci sezóny o relativní spokojenosti
s cz vedla lh.
|