úvodník
program - obsah
bylo, je či bude...
kino
primátoři
komunitní nadace UL
hvězdné okénko
nad dopisy čtenářů
náš tip na výlet
zoo
chválíme & káráme
ústecké hospody
rozhovor
státní vědecká knihovna
demo recenze
profily ústeckých kapel
naše soutěž
vaříme s jirkou
různé
kontakty
odkazy

 

S VLTAVOU O HABRÁKU, BOZÍCH A SENILITĚ

   'Jdete si koupit desku?' přivítal nás v šatně umělců restaurace Doma po úspěšném koncertu VLTAVY její lídr Robert Nebřenský. V zápětí odmítl rozhovor, ačkoli právě jeli turné k nové jarní desce 'Když bozi zestárnou' (Sony Music Bonton) a dohodli jsme se na pokecu po internetu. Tady je…
    Od kdy počítáte historii Vltavy? Vzpomínáte na své začátky s nostalgií, nebo vůbec? Skupinu jsme založili v létě, roku 1986. Vzpomínky na tu dobu myslím neprobouzejí nostalgii u nikoho z nás. Pokud někdy zavzpomínáme, tak na konkrétní příhody, jak paměť dovolí. Vaše vystupování a vyjadřování na pódiu často vyznívá až do parodie. Do jaké míry sám svou muziku a texty berete vážně a do jaké míry jde o humor? Všechno je nějak propojené. Texty jsou smutné a lidé se jim smějí. V podstatě myslím skoro všechno vážně, ale odstup musí být, jinak by se člověk ze sebe zbláznil. Prasátko je opravdu o prasátku, nebo tu jde i o druhý plán či jinotaj? Je to spíš o jakémsi panu Prasátku. O smutném, osamělém muži, který sní svůj marný sen o lásce a žal zajídá až do pláče. Předloni jste v Ústí hráli na festivalu Habrák '98. Dost tehdy pršelo, lidi pak pod pódiem tancovali v blátě a byla to docela dobrá zábava. Jak jste to vnímali vy od mikrofonů? Když publikum křepčí v bahně nebo prachu, nedokážu jeho euforii sdílet. Pokud jde o to konkrétní vystoupení, tam jsme měli svých starostí dost jako kapela. Pódium se nacházelo pod bazénem vody nashromážděné v igelitové střeše a pořadatelé vodu vytlačovali zespoda tyčemi tak, že se přelívala přes okraje na aparaturu a do elektriky. Stojíte prostě ve vodě, všude je 220V a ještě vám lijí vodu za krk. Přiznám se, že jsem si přál, aby už byl konec a živí jsme jeli domů. V čem je pro vás vaše nová deska jiná (a lepší?) než ta předchozí? Máte ji právě teď radši? Poslední deska je nejdál na cestě za jakýmsi osobním vyslovením. Je hlubší než cokoli dosud. Současně je přímočará a komunikativní a některé její obsahy jsou dokonce masově dostupné. Jsem rád, že je tomu tak. Co právě teď hrajete se Sklepem? Pokoušel jste se někdy tomuto divadlu "prodat" nějaké své písničky a jak to dopadlo? Sklepu nelze nic prodat ani od něj něco koupit. Tím přirozenější bylo, že v rámci účinkování v Besídce se hrála také moje píseň. Poslední dva nebo tři roky Besídku nestíhám kvůli kapele, tak hraju jenom dvě představení - Mlýny a Mazaného Filipa. Kdysi jste složil muziku k později zakázanému představení ústeckého Činoherního studia My tě tu písničku naučíme. Byla to vaše první (a poslední?) hudební spolupráce s divadlem? Byla to první spolupráce Vltavy s divadlem. Těsně po revoluci jsme vyzkoušeli stát se přímo součástí ansámblu, ale nebylo to pro nás to pravé. Později jsem dělal písničky ještě ke třem představením různých divadel. S albem Marx Engels Beatles Vltava změnila hudební vydavatelství. Byl to s Monitorem dramatický rozchod? Šlo o poklidný rozchod partnerů, kteří si nerozumějí. Přestali jste hrát titulní melodii z mjr. Zemana až poté, co seriál začala uvádět ČT? Nějakou dobu jsme znělku dále hráli. Teď ji nehrajeme a někdy ji zase třeba budeme hrát. Naše dramaturgie nepodléhá televiznímu programu. Kdo přišel do ČT s nápadem natočit Dolejte řediteli? Jak dlouho před tím jste projev Vladimíra Železného studoval? A kdo přišel s nápadem zakrytí robertka "vlněním"? Myšlenka na vznik takového pořadu vznikla u nejmenovaného kamaráda dramaturga a mně ji přednesl David Vávra. Dostal jsem asi 5 videokazet s Železného pořadem. Ty jsem si pustil a "za jízdy" si psal zajímavé obraty a formulace. Z tohoto materiálu jsem si pak napsal svůj pořad. Bylo to pětadvacet minut povídání. Premiéra byla na Silvestra, ještě bez "vlnění", ale při reprízách už došlo k překrytí tím digitálním proužkem. To je krásné. Prostě jsou věci, které nemáte vidět. V originální verzi se ukazuje pouze gumový falus, ale takto byl vytvořen dojem že je tam předváděn skutečný orgán. Tím došlo ještě k posílení výsledného absurdního efektu a za to patří televizi dík. Zdá se, že jste se při natáčení reklamy na povinné ručení dobře bavil. Nemáte tušení, jestli byl ten šot v TV úspěšný? A zajímá vás to vůbec? Zajímá mě to z mnoha důvodů. Ptal jsem se a vím, že spot byl úspěšný. To znamená, že se líbil lidem. Šlo také o první případ mého účinkování v reklamě, kdy neměl nikdo potřebu mě za to kritizovat. Líbil se dokonce i mým velmi přísným kamarádům. Nikdo ale nespočítá, kolik motoristů právě tento spot nasměroval k přepážkám České pojišťovny. Koho u nás považujete za svou hudební konkurenci a koho si tu rád poslechnete? Na to, kdo je vlastně konkurence, nemám jasný názor. Do jisté míry je konkurencí každý, kdo také natáčí a prodává desky s hudbou a každý, kdo koncertuje. Z jiné strany zase opravdovou, přímou konkurenci vůbec nemáme. Hrajeme pro všechny, ale byl bych potěšen, kdyby si naše desky pořizovali všichni fanoušci skupiny Buty nebo Wanastových Vjecí. Neurazil bych se ani, kdyby si naše desky kupovali všichni fanoušci Karla Gotta. Protože se bavíme o konkurenci, nechtějte po mně abych dělal reklamu těm, kteří ji potřebují. "A jenom kvůli tomu si kupovali tak dobrou mašinu?" ptal se kamarád na koncertě Doma poté, co uslyšel písničku Orloj viděl chlapec. Co vy na to? My jsme nic nového nekupovali. V písničce Orloj viděl chlapec používáme část hudebního základu ze studia, kterou František Svačina spouští klávesami svého Kurzweila (klávesový nástroj s paměťovým modulem). Proč od vás odešel Petr Venkrbec? Dnes už by na obalu předchozí desky byl "správný počet olympijských kruhů"… Šlo o normální rozdělení životních cest. Petr se stal zemědělcem a učitelem. Život aktivního hudebníka má svoje časové i jiné nároky a on už asi potřeboval prožívat odlišné věci než bylo možné s kapelou. Jen málo českých hudebníků si může dovolit osobního sekretáře a žádný z nich zatím, pokud víme, ještě jeho tvář neumístil na obal své desky. Jako by vás ten gesicht pronásledoval i ve snech a takto jste se té noční můry pokoušel zbavit… (Mimochodem, vyšlo to?) Nedomnívám se, že by si koupi mého sekretáře nemohli kolegové dovolit. Jedná se o kus staršího nábytku, pořízený před několika lety v bazaru asi za 1.600,- Kč. Kresba v dýze na dvířkách tohoto je na obalu desky "Když bozi zestárnou". proto, že byla jedním z hlavních inspiračních zdrojů při psaní textů. Jedná se hlavně o inspiraci pro titulní skladbu. Obličej, který dřevokresba připomíná, mně připadal jako tvář nějakého zemřelého nebo hodně zestárlého bůžka. Nejde tedy o nějakou noční můru, ale o uvolnění představivosti. Uvažujete o remixech kousků z alba Když bozi zestárnou? Ano. Krásný remix písně "Bezvadnej chlap"je už hotov a další, podobné věci chystáme. Autorem je Honza Muchow. Chcete-li písničku slyšet, zavolejte si do rádia, ať vám ji pustí. Můžete zkusit třeba rádio Impuls, telefon 02/201 554 45. A když bozi zestárnou - zesenilní? Jde-li o bohy z písničky "Když bozi zestárnou", tak tam už jde o rozpad a rozklad a o pouhé senilitě by bylo pozdě hovořit. Adresa internetových stránek VLTAVY: www.vltava-beat.cz Radek Strnad a Ondřej Těšínský

 
Foto z Habráku '98 Radek Strnad

 

WCI

   "Chcem tady bejt nejlepší a zůstat u muziky co jen to půjde," tvrdí WALK-CHOC-ICE
    Málokterá skupina se může pochlubit předskakováním takovým veličinám jako jsou Led Zeppelin, David Bowie, Faith No More, Rage Against The Machine, nebo šnůrou s Ivanem Králem. Walk-Choc-Ice, neboli "Chodící nanuk" ano. Kapela také není na hudebním poli žádným nováčkem, vznikla začátkem roku 1993, prošla několika personálními změnami, až se nakonec ustálila v H.Křížeksoučasné sestavě: Honza Křížek - zpěv, Luboš Moravec - kytara, Láďa Zotov - kytara, Ondřej Žatečka - bicí a Tomáš Kopecký - basa. Účast v celostátní soutěži New Rock Generation 1994, kde se utkalo 664 kapel, jim zajistila vítězství a přitáhla pozornost hudební a posluchačské obce. Za sebou mají kluci z východních Čech dvě desky, "Keep Smiling" (95, producent David Koller) a "Walk Choc Ice" (98, producent Ivan Král), třetí už je hotová a je krátce před vydáním. Zde je rozhovor s kapelou, resp. Lubošem a Honzou (datum a místo pořízení: 25-5-00, KD Corso - Ústí nad Labem), která styl svý muziky označuje stylem "Walk-Choc-Ice", aneb od Johnyho Cashe, přes Jamese Browna až po Slayer...
    V Ústí jste hráli naposledy před asi 5ti lety jako předkapela Lucie. Jak se díváte na ty koncerty "včera a dnes"? Luboš: Od té doby proběhly v kapele nějaké personální změny. V současné sestavě hrajeme asi rok a půl a myslím si, že jsme se konečně našli, ještě nikdy to nefungovalo takhle. Honza: Hodně rozdílů, za 1) jiná kapela 2) počet publika, kterého tam Lucie měla až až. Jinak pro mě osobně to dneska bylo lepší. Sice tady bylo míň lidí, ale bylo to víc našlápnutější, energičtější atd. Čili dneska už máte jasnou vizi, jak byste chtěli pokračovat a čeho dosáhnout? Honza: Důkazem toho bude ta deska v návaznosti, protože s tim, s čim jsme vykročili - nahrajeme desku, položíme základ pro to, abychom mohli natočit druhou a abychom o sobě dali vědět - to se povedlo. Neuhejbáme tedy stylem nikam, jakože bysme za sebou pálili mosty, jenom rozvíjíme to, co sme nastolili. Po prázdninách vám vyjde třetí deska. Co od ní posluchači můžou čekat? Luboš: Pro spoustu lidí to bude hodně překvapení a řekl bych, že tam bude co poslouchat od začátku do konce. Bude stát za to, si jí koupit, protože už jenom té práce a energie, co sme do toho vložili... Také se na desku vybralo asi z 50 věcí, které jsme posbírali za poslední rok a půl. To se na tom zákonitě musí odrazit. Zatím každý, kdo jí slyšel, z toho byl nadšený a hodně to chválil. I na koncertech sledujeme, že ty nový písničky maj úspěch. Většinou to u kapel bejvá tak, že když začnou hrát nový věci, tak to v tu chvíli zmrzne. Chystáte k desce klip? Kdo ho bude točit? Luboš: Ano, k písničce "Co uděláš", která bude druhým singlem desky. Točí to úplně nový kluk z FAMU, Jakub Kohák a budou se na tom podílet samý nový neznámý lidi z FAMU. Honza: Skladba pojednává o tom, co se děje na louce, když čmelák sosá pestík (kytku). Celkově půjde o třetí klip. Předchozí dva byli takovým prvním českým klipovým seriálem; oba, "Jsou stejný" (černobílej klip za 10 papírů natočenej, kde hráli známé osobnosti - J. Korn, B. Basiková, K. Střihavka, D. Bárta, myšlenka - černoši a běloši jsou stejný, rasa nehraje roli) a "Rejdit" natočený v tom stejném záběru a barvě. Hráli jste jako předkapela mnoha slavných jmen např: David Bowie, Led Zeppelin, Rage A. T. Machine, Faith No More... Nabyli jste z toho nějakou zkušenost, jaký to vůbec bylo? Luboš: Kromě R.A.T.M. a Led Zeppelin jsme se s nikým nesešli osobně. Jinak většina z nich je natolik v pohodě, že jsou to jenom lidi. Myslím si, že člověk musí mít ještě něco navíc, co je mezi nebem a zemí a potom ještě kousek štěstí, aby se dostal na ten vrchol. Můžete dát k dobru nějakou tu "veselou historku z natáčení"? Honza: Pro mě je to nápor jako svině, když jsou nějaký legendy, kapely kterých si vážíš a potom najednou nějaký lidi zamakaj a souhrou okolností ty jseš před nima. Luboš: V případě "Zeppelínů", kdy se vůbec nevědělo, že bude nějaká předkapela, za náma před koncertem přišel osobně Jimi Page a řekl nám: "hodně čestí". Pak sme vylezli nahoru, rozsvítili se světla a všichni mysleli, že přišli "Zeppelíni". Dvacet, nebo patnáct tisíc lidí začalo řvát strašným způsobem a to mě málem porazilo. Honza: A my musíme těma pár písničkama lidi přesvědčovat, že maj ten čas s náma strávit a ne nás vypískat. A nevypískali, každý hraní před kapelou dopadlo dobře. Třeba před Mucky Pupp jsme přidávali, při R. A. T. M. se pak napsalo, že sme je převálcovali, protože oni byli ospalí a my sme do toho šli jak svině. Je důležitý ty lidi přesvědčit, aby tam s tebou přečkali na ty svý bohy. Jeli ste také šnůru s Ivanem Králem. To je dost známá osoba nejen na český scéně, ale jakej je vůbec Ivan Král jako člověk? Honza: Úplně normální, hodnej, skromnej člověk, kterej ví, co je to bejt nahoře a bejt dole. Spadla nám brada když jsme třeba viděli, jak si tahá svoje bedny. Zažil jsem, že mu na jednom koncertě vypliv Marshall a já si řikal: "Ty va, Ivan Král, to se každej posere, bude tam mít aspoň čtyři". Ne, on vzal telefon, musel si obvolat známý po Praze, zajistit auto, aby mu to tam dovezli... Pak vidíš, že je to úplně obyčejnej muzikant a já si ho vážim, že je takovej jakej je a pomohl tady kapelám. Uživí vás vůbec muzika? Co jinak děláte? Honza: Ne, někdy to dá na blány, struny, či paličky. Já třeba prodávám v pekárně rohlíky, Luboš gumičky do vlasů, Láďa je elektrikář (následuje názorná ukázka píchaček ve fabrice - pozn. aut.), Tomáš grafický návrhář... Takhle: Dneska sme tady, že hrajem kapelu a věřím v to, že se s ní budem živit. Nechtěl bych ale hrát po muzikálech a barech, abych se uživil, ale prostě až budu před tím, že kapela nebude a já budu muset jít do fabriky, tak samozřejmě radši půjdu do toho muzikálu. Tady neexistuje, že prostě vydáš desku, vezme tě producent, udělaj ti skvělý fotky a zejtra máš na kontě milión, když to teda řeknu zkráceně. Čím si třeba vysvětlujete v poslední době takzvaný "trend klesající návštěvnosti"? A není to jenom tady v Ústí nad Labem... Honza: Jednoduchý - třeba benzín už stojí 35 korun. Já nemám na to, abych si kupoval cédéčka, šel na koncert Pearl Jam, Public Enemy, Tiny Turner, nebyl sem ani na Depešákách, Stingovi. Proto si lidi vyberou, že půjdou na koncert ty svý nejoblíbenější kapely a příští měsíc na další. Proto musí bejt ta kapela nejlepší, aby to ty lidi utratili za ní. Blíží se festivalová sezóna, ukážete se někde? Honza: Byli jsme na "Mezi ploty", čeká nás "Malá skála", "Králíky"... Letos se nás tedy netýkaj ty Trutnovy a Český Brody. Mezi to máme o prázdninách hodně hraní o víkendech. Ambice typu prorazit do zahraničí? Honza: Prorazit s českým bigbítem, českýma textama do světa je taková kravina... Luboš: Dá se prorazit na Slovensko a když bude dobrá konstelace, tak do Polska, či Maďarska.
    Za rozhovor klukům poděkoval a taky "emilem" rozdal fanynkám pár podpisů

 


Copyright © 2000 KK & UKP'98