úvodník
program - obsah
bylo, je či bude...
kino
primátoři
komunitní nadace UL
hvězdné okénko
nad dopisy čtenářů
náš tip na výlet
zoo
chválíme & káráme
ústecké hospody
rozhovor
státní vědecká knihovna
demo recenze
profily ústeckých kapel
naše soutěž
vaříme s jirkou
různé
kontakty
odkazy

 

POZVÁNKA DO KINA

SAMOTÁŘI - Jsou mladí lidé, kteří se v novém česko-slovinském (po rozvázání "frojndšaftu" se Slovenskem točíme se Slovinskem) filmu režiséra Davida Ondříčka (Šeptej) a scénáristy Petra Zelenky (Mňága: Happy End?, Knoflíkáři) scházejí, rozcházejí, navzájem si ubližují, pak se zase sbližují a tak furt dokola. "Lidi tady málo hulej. Hulení prostě u nás nemá žádnou tradici," říká vypálenej Jakub (Jiří Macháček) a možná má pravdu. Generační filmeček nejen pro mladé pravděpodobně každého potěší a rozesměje, ale že bych si z něj zrovna "sed na prdel" říct nemůžu. A neni lehký se k tomu přiznat, když o Samotářích všichni okolo vás většinou jenom básněj. Za 1) si myslim, že to tak ve skutečnosti nefunguje (anebo sem dlouho nebyl v Praze a nemam páru vo tom, jak se tam žije), za 2) mi přijde, že se Zelenka (i přestože film nerežíruje) trochu opakuje a vkládá do snímku mnohé, co již bylo v Knoflíkářích (a mělo úspěch - postavu taxikáře zaměnil za stěhováka, Rádio 1 za Rádio 2001 atd.). Jinak se ale nenechte mými výtkami od návštěvy kina odradit, páč Samotáři za to určitě stojí.

MUSÍME SI POMÁHAT - Hmm, to musíme a za protektorátu to platilo dvojnásob. Proto Bolek Polívka ukryl do své spíže mladého ˇŽida (dříve souseda), aniž by tušil, jaký bič tím na sebe uplete. A Jaroslav Dušek je zas pěkná svině fašounská (Němec původem od Prachatic), která své oblíbené sousedy častuje návštěvami kdy se mu jen zlíbí. O tom Židovi ve spíži samozřejmě neví, i když něco tuší, ale co naplat: "Musíme si pomáhat". Tvůrci veleúspěšných Pelíšků, režisér Jan Hřebejk a scénárista Petr Jarchovský, se ve svém novém počinu vrátili zas o kousek dál do minulosti. Jejich tragikomický příběh vypráví nejen o českém národním charakteru nejen v dobách okupace a je především komický, tragický a častokrát i absurdně tragikomický. Hezky se na něj kouká, kolikrát nevíte jestli se máte smát, brečet nebo jen nevěřícně kroutit hlavou, ale... Ale zas se mi zdá, že tomu k té úplné dokonalosti něco chybí. Vemte si jenom, kolik filmů natočených za posledních pár let týkalo se 2. světové války (Všichni moji blízcí, Pramen života: Der Lebensborn, italský Život je krásný, und so weiter). Právě k Benigniho "Životu" má Musíme si pomáhat asi nejblíž. Ne snad, že by ho kopíroval, to v žádném případě. Spíš občas dost křečovitě, až skoro na hraně, hledá v těžce tragických situacích stále něco komického, zlehčujícího. Člověk by si přál, aby to tak tenkrát opravdu fungovalo, ale dobře ví, že to nebylo dost dobře možné a lidský charakter dostál v té době právě největších změn. Musíme si pomáhat je každopádně milým, vtipným, výborně herecky obsazeným (excelující J. Dušek) a řemeslně kvalitně natočeným snímkem, který ne, že musíte vidět, ale alespoň byste se o to měli pokusit.

OSPALÁ DÍRA - S Bezhlavým jezdcem, který ze všeho nejradši seká lidem hlavy, nikdy moc velká sranda nebyla. Na svou kůži to pozná i Johnny Depp coby inspektor Crane v lehce hororové parodii - pohádce režiséra Tima Burtona (Batman, Střihoruký Edward, Mars útočí!) Ospalá díra. Story nás zavede do stejnojmenného amerického městečka roku 1799 a sérii několika nevyřešených vražd, které má na starost zjevně nasratý Jezdec bezhlavý (Christopher Walken). Než se život v městečku vrátí do normálu, k zemi se skoulí pěkných pár mozečků a plátno pocáká pěkných pár litříků krve. Vy mezitím budete napnutí a vystrašení (jak kdo), ale hlavně se budete bavit a dost možná se i občas tvářit jak "nevěřícní Tomášové". Musíte k tomu ovšem přistupovat jako k nenucené zábavě a Burtonově "podařenému úletu", ne se zabývat věrohodností některých scén a žánrovému zařazení filmu. Pak by vám totiž Ospalá díra mohla klidně přijít jako "pěkná kravina" a to by byla docela škoda.

GLADIÁTOR - Neměl to vůbec lehký, ale nakonec dosáhl toho, po čem celou dobu toužil: po pomstě a návratu ke své rodině. Říkali mu Gladiátor a v aréně byl nejlepší ze všech. Nejlepší byl také na poli válečném, kde jako generál Maximus dovedl své vojáky ke kýženému vítězství nad nezkrotnými Barbary. Říše Římská se v roce 180 rozléhá na území "od nevidim po nevidim" a císař Marcus Aurelius je spokojen. Záhy po jeho zavraždění se císařování ujímá jeho nepovedený syn Commodus, aby dal Římu pěkně "pokouřit", zač je spratka loket. Z Maxima (Russel Crowe) se stává otrok a posléze cvičený gladiátor, k poslednímu vítězství ho ale čeká ještě dlouhá cesta... Režisér Ridley Scott (Vetřelec, Blade Runner, Thelma & Louise) po letech oprášil žánr historického velkofilmu a k Benu Hurovi a Spartakovi přidal dalšího hrdinu, Gladiátora. Tenhle "supr biják Made In USA" se alespoň pro mne stal skutečnou filmovou bombou (i když v Cinemě dostal pouhých 60%) roku 2000 a těch 165 minut jeho délky sem plátno lízal velmi rád. Gladiátor není jenom o krvavých soubojích v aréně (a to i přesto, že se o ně z velké části opírá), či pompéznosti s jakou jsou historické filmy točené, ale i o myšlence a celkovému vyznění filmu. Já to Scottovi prostě zbaštil i s navijákem, co vy?

 
 


Copyright © 2000 KK & UKP'98