¨ V
úterý 17. června 2003 se v Trmicích
uskutečnila v pořadí již čtvrtá etapa Národního festivalu
neprofesionálních komorních a symfonických těles pořádaného
IPOS-ARTAMA (www.ipos-mk.cz) z pověření Ministerstva kultury
ČR. Festivalový koncert se konal ve zcela zaplněném Kamenném
sále trmického zámku. Účinkovaly na něm tři špičkové soubory.
Jako první se představilo Bouškovo smyčcové kvinteto z Příbrami,
které uvedlo Kerllovu Sonátu a 5, Myslivečkovo Quintetto Es
dur a zakončilo populární, avšak technicky dosti náročnou
skladbou Scotta Joplina 'The Entertainer'. Pozoruhodný nebyl
jen jejich výkon, ale také to, že představují v současnosti
poměrně ojedinělou ukázku rodinného muzicírování, protože
zde vedle sebe hrají matka (viola), otec (kontrabas) a tři
synové (dvoje housle a viola). Pokračovalo Dechové trio Symfonického
orchestru Hodonín (Ladislav Svoboda a Marek Smetka - klarinety,
Vít Dvořák - fagot). Posluchače upoutali nejen technicky zvládnutou
interpretací náročných Divertimenti W. A. Mozarta, ale také
dynamickým pojetím Suity Daria Milhauda. Koncert uzavřelo
Jablonecké komorní sdružení (osmičlenný komorní orchestr s
flétnou). První skladba byla z pera současného mladého českého
skladatele Petra Tomeše Turnovského, který pro orchestr napsal
Dvouvětý koncert pro flétnu a smyčce. Pozoruhodné dílo, které
určitě najde další interprety z řad neprofesionálních orchestrů.
Po něm následovala posluchači netrpělivě očekávaná známá Simple
Symphony Benjanmina Brittena, jejíž interpretaci přítomní
členové odborné rady pro neprofesionální komorní a symfonickou
hudbu při IPOS-ARTAMA označili za vynikající, a proto také
následoval mimořádný aplaus. Festivalový koncert se skutečně
zdařil a neprofesionální muzikanti tak obhájili zařazení festivalového
koncertu do rámce koncertního cyklu špičkových profesionálů.
Koncertní agentura ARTEP totiž už v r. 2001 nabídla jeho zařazení
jako bezplatné prémie pro své abonenty. Od té doby se festivalový
koncert v Trmicích každoročně opakuje. Zásadními spolupořadateli
se stalo Kulturní středisko ALBIS z Ústí n. L. a také Česká
asociace neprofesionálních komorních a symfonických těles.
Záštita Magistrátu v Ústí n. L. a Města Trmic potvrzuje, že
se akce stala plnohodnotným příspěvkem ke kulturnímu životu
Ústeckého kraje. Blanka Čechová - hudební oddělení IPOS-ARTAMA
¨ UL
PUNK 'FOR FREE' ZNOVU ZASAHUJE
- Ještě jsme se nestačili vzpamatovat
z výtečného výkonu ZNC a po týdnu v pátek 13. 6. vypukl další
punk koncert. Akce měla trochu zpoždění, ale což, hodina sem,
hodina tam. Na zahřátí začali rozeznívat struny Tryskáči.
Odehráli svůj playlist a něco tam chybělo... Mladí muži z
Jatečky se báli zahrát evergreen Klírová. Prý z důvodů mizerné
klasifikace z matematiky jednoho ze členů skupiny. Obávali
se, že by se věrní fanoušci mohli dožadovat této písně i na
Útulek festu, tudíž byla vyřazena z repertoáru. Dále přišel
Brajgl (foto: Johny Mistr). Zahrál, jak zahrál... Chlapci
do toho řezali, jak nejlépe mohli, ale Serekrev byla Serekrev.
S basákem skejty Mírou to vypadalo už i jako kapela. Jen tak
dál, pánové. Rose Means Rose se také nenechali zahanbit. Nevím
jestli to připadá jen mě, ale když jsem si nedávno pustil
Siuxie and the Banchees, tak na koho jsem si asi vzpomněl?
Poslední zahráli No Sympathy, jež druhý den koncertovali na
mini punkfestu na Úštěku. Jejich písně mají něco do sebe,
jen by mě zajímalo, jestli jim nevadí, že trochu zapadají
do stínu, když hrajou songy od E!E... Závěr akce měl pevně
v otěžích Emilio. Jeho více než hodinový proslov musela utnout
až obsluha Axelu. Kilián, foto: archiv NUP ¨
NAKLADATELSTVÍ
A GALERIE MAGDA - Pavel 'Magda' Pražák
(1978, Litoměřice) je charismatický člověk, originální umělec
a neúnavný organizátor kulturního dění. Pochází ze severních
Čech, v Ústí n. L. absolvoval legendární, dnes již zaniklé
liberální soukromé gymnázium Schola Ludus na Střekově. Převážnou
část svých aktivit realizuje v Brně, kde studuje Fakultu Výtvarných
Umění na Vysokém Učení Technickém (ateliér Performance Tomáše
Rullera a atelier Environment Vladimíra Merty). Zde založil
nakladatelství a internetovou galerii 'Magda'. V nakladatelství
vyšly v průběhu l. 2000 - 03 čtyři publikace. 'Literární kabaret',
prezentace 15ti autorů experimentální literární tvorby, ilustrací
a 'vzájemných vztahů', ovlivnil záměry ústeckých umělců Martina
Koláře a Venduly Fremlové, uspořádat podobný sborník děl autorů
z prostředí ústecké umělecké bohémy (má nést název 'Fajnšmekři').
Zatím posledním počinem Pražákova nakladatelství je brožurka
'Aktivační funkce horizontální polohy pro sublimaci mysli
do vědomí planety', 'která je zaměřena na vztah člověka a
Země, na možné souvislosti mezi životem člověka a dotekem
se Zemí'. Jde o syntézu odborného a básnického kratšího Pražákova
textu s ilustracemi a fotografiemi Pražáka a jeho přátel,
'umělců, kteří s vědomě prožitým dotekem těla a Země pracují'.
Galerie (www.galeriemagda.cz) 'vznikla v r. 2000 jako malá
internetová galerie a od té doby se rozrostla do prezentace
a dokumentace asi 40ti současných umělců'. Kurátorem, programátorem
a fotografem-dokumentaristou je Pražák sám. Pod doménou Galerie
vznikly postupně další doprovodné projekty, zaměřené na nekomerční
oblast umění, např. experimentální tvorba multiautorských
románů, stránky a archiv ústeckého divadelního spolku Zrakoplav
apod. Jaroslav Balvín
¨ DEEP
PURPLE a LYNYRD SKYNYRD v Kamenzi
- Poté, co jsme po třech hodinách jízdy, zmoženi vedrem i
krásami Lužického Srbska a udoláni 'umleitungama' německých
silnic (Němci už mají dávno všechno 'v richtiku' a zabývají
se už jenom důkladnými opravami vozovek), dorazili do Kamenze,
byl čas jen zakoupit vstupenku a vyhledat místo v rozkošném
přírodním amfiteátru (cca 10.000 míst). Přestože nám mládí
už kamsi uteklo, byť do důchodu daleko, připadali jsme si
mezi zdejším osazenstvem téměř nejmladší. Potěšila nás přítomnost
mnoha plešatých mániček, jež vyvedly své východoněmecké mamky
za kulturou. Prakticky vyprodané hlediště svědčilo o tom,
že Deep Purple (www.deep-purple.com), potažmo Lynyrd Skynyrd
(www.lynyrdskynyrd.com) mají stále své věrné posluchače, kteří
stárnou se svými oblíbenými kapelami. Prvními předskokany
byli jacísi rockeři z Hamburku, jejichž jméno se nám bohužel
nepodařilo zachytit. Hráli docela svižný jižanský rock, a
obzvláště se nám zamlouval hlas zpěvačky (nikoliv sólové)
Melanie. S německou přesností ve 20.00 sjela v pozadí obrovská
jižanská vlajka a na skvěle nazvučené pódium vtrhlo devět
členů jižanské legendy Lynyrd Skynyrd a spustili 90 minut
řízného rocku, při němž nebyly opomenuty žádné fotograficky
vděčné figury a líbivá seskupení všech tří kytaristů, basisty
a obtloustlého Johnyho Van Zandta u mikrofonu. Nejvíce nás
pobavila postava kytaristy Rickeyho Medlocka, jenž vzhledem
silně připomínal mrtvolku uvádějící kdysi v TV vysílaný seriál
'Příběhy ze záhrobí'. Závěrečný hit Sweet Home Alabama spolehlivě
zvedl ze sedaček většinu publika, jež si zarputile žádalo
přídavek. Bylo vidět, že fanoušků s tradičními symboly a vlajkami
není málo a mnoho jich přišlo vysloveně kvůli nim. Nikomu
nevadilo, že z původní kapely stáli na pódiu jen poslední
dva veteráni - kytarista Gary Rossington a klávesák Billy
Powell, protože jinak tam po různých tragédiích nezůstal kámen
na kameni. Když ve 21.30 partička bedňáků pod vedením Charlieho
během několika minut srolovala koberce a rozebrala téměř celé
pódium, vypadalo to, že večer končí. Ovšem úderem desáté se
na fialově nasvícené jeviště včetně purpurových koberců postavili
celý večer očekávaní Deep Purple, aby nedočkavé a nadržené
publikum rozpálili nesmrtelnou odrhovačkou Highway Star. Ian
Paice za bicími a Roger Glover s dunící basou se přesně napojili
na náš srdeční rytmus, nejmladší z hardrockových veteránů
kytarista Steve Morse na svých jednapadesát rozhodně nevypadal
a viditelně štíhlejší Ian Gillan, celý v bílém jen zářil a
pro pochybovače dodávám, že mu to po celou dobu zpívalo jak
zamlada. Jona Lorda víc než důstojně nahradil Don Airey (Rainbow,
Whitesnake a mnoho dalších), jenž později dostal více samostatného
prostoru, aby předvedl co v něm je. Vynikl především v klasických
párplovských soubojích kytary a kláves, ať už v razantní Speed
King, nebo v Morseově instrumentálce Well Dressed Guitar.
Vedle absolutních novinek z nového alba 'Bananas' - Haunted
a I Got Your Number neváhali DP oprášit i stařičký a polozapomenutý
singl I'm Alone. I přes skvělé písně jako Mary Long, Pictures
Of Home, Lazy či Perfect Strangers, čekalo publikum na riff
riffů v purplovské klasice Smoke On The Water, který Morse
uvedl už klasickým 'laděním rádia', při kterém zazněli Led
Zeppelin, Jimi Hendrix, Eric Clapton i Beatles. To už byl
amfiteátr ve varu, kouřové efekty s růžovými, modrými a fialovými
světly skvěle podbarvovaly atmosféru. DP se rozloučili vesmírnou
jízdou Space Truckin' a poroučeli se z pódia. O přídavek se
nechali chvíli prosit skandujícím davem a na závěr přidali
prastarý hit Hush i nesmrtelnou Black Night. Takoví byli temně
fialoví staříci v Kamenzi 16. června 03. (Set list DEEP PURPLE:
Highway Star, Mary Long, I'm Alone, Pictures Of Home, Haunted,
Speed King, Well Dressed Guitar, Lazy, I Got Your Number,
Perfect Strangers, Smoke On The Water, Space Truckin' - Hush,
Black Night) Nele & Kalhotka Joe (p.novak@sever.vlp.cz)
¨ Když
někomu řeknete PETR ŠABACH,
za-rea-gu-je nejspíš 'Jó počkej, to je teen,
no teeen přece... co napsal tooo…' Jo, tak ten to je. A pro
ty, co si ani teď nevzpomněli, to 'tooo' byla 'Šakalí léta',
'Pelíšky' a 'Pupendo'. A byl k vidění a slyšení v úterý 10.
VI. 03 v DK Teplice v rámci dalšího večera 'Nechoďte dnes
brzy spát'. ? Já teda vlastně nevím, jak se to dělá, psát
o spisovateli - zatím jsem se toho dopustil jen málokdy. Navíc
o hvězdě, jako je tahle/tenhle/. Ale jednoduše a abych nezdržoval,
tohle je zcela bezprostřední, slov nehledající jadrnej člověk
kumpánovitého typu, tedy něco nám Severočechům blízkého, který
v rozhovoru s moderátorkou večera (jako vždy dobře připravená
Eva Stieberová) sází slova do záhonu davu bez ohledu na jeho
úrodnost a na to, jestli někdo omdlí - on prostě řekne, jak
to vidí a to ostatní je jejich problém. A s tímhle bývají,
vážení, ty největší problémy. Když si je ovšem člověk připustí.
O tom dost ví například Mistrův a můj kamarád, rovněž spisovatel
Vladimír Ondys, mnou zde nedávno pozitivně lustrovaný, totiž
chci říci recenzovaný, který protagonistu večera přivezl a
vůbec organizačně pro ten večer zabezpečil. Další dimenzi
večera zajišťovalo bluesové seskupení Samek (g), Herbst (g),
Šikula (harm), z nichž první dva jsou už tu i onde dostatečně
známi, poslední pak je čiročirým zjevením, hořícím keřem uprostřed
pouště po skoro vymřelých foukacích harmonikářích. Ten člověk
hrál něco z hlavy a vůbec si nevšiml, že znovu vymyslel 'Summertime'!
Jestli nebude do dvou let slavnej, budu to považovat za svou
prohru. Pokračování 'Pod lampou' bylo komorní, vyladěné do
decentna. Literární virtuos českých 90. let, jímž Šabach bezesporu
je, na rozdíl od všelijakých přeceňovaných Vivianů či jak
se jim vlastně tento, mě mimo jiné okouzlil tím, že je stejně
jako já technickým antitalentem, ale v kuchyni je šťastnej
- myšleno ovšem, milé dámy, nikoliv před ledničkou, ale za
sporákem! A pokud jde o skvosty z oblasti hudebně filmové
dokumentaristiky, dá se s ním mluvit i o těch nejzapomenutějších.
Všechno zná! Krátce řečeno, parto z Věšáku a Knaku, náš člověk!
(pic)
¨ JÁN
MANČUŠKA: KONCEPTUAL (GALERIE
RAKETA, ÚSTÍ N. L., 21. 5.- 27. 6. 03) - Ján Mančuška (1972)
je mladý výtvarník slovenského původu, žijící a působící v
Praze, kde také absolvoval Akademii výtvarného umění. Byl
členem umělecké skupiny 'Bezhlavý jezdec', která se rozpadla
v minulém roce. Vystavuje samostatně v prestižních galeriích
doma a na kolektivních výstavách a přehlídkách současného
umění v zahraničí. Ve svém díle se zabývá tematikou času,
prostoru a vzorci a funkcemi myšlení. Do svých prací hravě
zapojuje předměty, vytržené z bezprostředního, až intimního
prostředí člověka (např. uchátka, špendlíky, plastové láhve
apod.). J. Mančuška připravil novou výstavu 'Konceptuál' speciálně
pro útulný prostor nové ústecké galerie Raketa (V. Hradební
15), která vznikla jako improvizovaný náhradní prostor po
nedobrovolném exilu výstavního programu, doposud zajišťovaného
kurátory Evou Mrázikovou a příležitostně i Michalem Kolečkem
či Zbyňkem Sedláčkem v prestižních prostorech Galerie Emila
Filly nedaleko Mírového náměstí v centru Ústí n. L. Fillovka
dostala možnost některé své výstavy realizovat v druhém patře
Městského muzea v Ústí n. L. (dosud zde proběhly výstavy Martina
Koláře a Vanesy Hardi); Raketa, umístěná v přízemí druhé budovy
Fakulty užitého umění a designu Univerzity J. E. Purkyně,
která slouží zároveň jako administrativní prostory, je určena
spíše pro menší, experimentální projekty. 'Konceptual' zahrnuje
instalaci, videoprojekci a několik obrazů. Dominantu tvoří
veliký protáhlý dřevěný objekt, frázovaný do několika postupně
se prodlužujících dílů, zavěšený proti velkému oknu galerie,
které je téměř úplně zatemněno. Denní světlo a světlo odrazek
okolo projíždějících aut do Rakety proudí pouze přerušovanou,
rozšiřující se čárou, sestávající z několika otvůrků, jež
jsou vlastně plošným vyjádřením frázovaného tvaru dřevěného
objektu. Stejnou frázovanou strukturou se vyznačuje i videoprojekce,
na níž se obrací na diváka podrážděný třicátník, odsekávající
'yes', yes, yes', 'Yes, yes, yes' atd. 'Inspiraci k tomuto
konceptu jsem našel u francouzských filozofů Bergsona a Deleuze,
kteří se zabývají problematikou času, prostoru a paměti',
říká ke svému záměru autor. Filozofický podtext neopouští
ani ostatní Mančuškova díla v Raketě. Na 7 obyčejných čtverečkovaných
papírech jsou ilustrace svazku klíčů. Každý list zachycuje
tento svazek v jiné poloze, v soustředění na jednotlivý klíč.
Obrázek je doplněn komentářem k umístění klíče ve svazku.
Mančuška zde poukazuje na strukturu naší mysli, která si,
přestože to dost dobře nedokážeme pochopit, umí během krátké
doby osvojit řešení náročného úkolu. V tomto případě rozeznat
jednotlivé klíče jen podle tvaru vroubků a umístění klíče
vzhledem ke klíčům jiným. Filozoficky řečeno, prvek dostává
význam v celku svým vymezením proti jiným prvkům. Jiná Mančuškova
instalace sestává ze čtyř latěk, na kterých jsou do moduritu
obtisknuta plata červených prášků. V každém platu jsou některé
prášky vyloupnuty, a to vždy podle určitého (matematického,
geometrického, symetrického) řádu. 'Poukazuji touto prací
na málokdy jasně uvědomovanou tendenci naší mysli jednat podle
daných univerzálních struktur i v takových běžných případech,
jako je braní prášků', vysvětluje autor. Mančuškovou specialitou
jsou krabice: 'Reprezentují v mé tvorbě dům či byt'. V Raketě
je v krabici umístěna cívka, z níž se do prostoru rozlézá
košatý, esteticky tvarovaný měděný drát. Autor zde uplatňuje
svou znalost teorie architektury, která říká, že prostor jsme
schopni vidět pouze v různém pořadí částí a nikdy vcelku.
Krabice je polepena nálepkami, označujícími jednotlivé úseky
domu (patra, výtah, balkón). Pojmenování objektu zajišťuje
jeho srozumitelnost a přehlednost, avšak tím právě nevystihuje
proces našeho vnímání a myšlení. Na třech sítotiscích většího
formátu jsou motivy, které autor označuje jako 'absolutní
chybu': ruka s 6 prsty (ve zjednodušující animaci kreslených
filmů se používá 3 nebo 4 prstů), otisk palce (ve výtvarných
dílech něco nechtěného) a šachovnice (uzavřená totalita, neříkající
nic víc, než bílá - černá). Přestože však jde o nepřístojné
objekty, lze je zobrazit. Autor tím odkazuje na skutečnost,
že hranice myšlení jsou vskutku hranicemi, za které nás mysl
nepustí. Co si však lze představit, lze také zobrazit. Jaroslav
Balvín
¨ ALBÁNIE,
BUČINY, NIZOZEMÍ, IRSKO...
- Toliko názvy některých dubnových besed, z nichž tři se uskutečnily
v půdní vestavbě Severočeské vědecké knihovny a jedna v Čajovně
a klubu Výhybka. Povídáním o Albánii doplněným o fotografie
nahradil 2. 4. Jakub Štýbr z Koktejlu kvůli poruše diaprojektoru
odloženou Jihoafrickou republiku. Newa, aspoň se z jeho návštěv
dozvídáme, že nejpoužívanější způsob přepravy jest dodávka,
jízdní řád prakticky neexistuje, nejrozšířenější zaměstnání
spočívá v obdělávání půdy, takřka 1/3 Albánců pracuje v záp.
Evropě a dříve byla lidově demokratická republika mezi Jugoslávií
a Řeckem známá hlavně díky vývozu asfaltu. Příjemné povídání,
jen - nemohu si pomoci - mi přišlo, že to asi Jakuba moc nebaví,
nebo nemá zrovna tu 'správnou' náladu. O týden později se
fotoreportér Jan Hodač (www.ceskehory.cz/hodac) věnoval nejstarším
bukovým porostům na našem uzemí, Krušnohorským bučinám. Sic
to místy připomínalo agitku na téma 'zpřístupnění oblasti
co nejvíce turistům', což si já osobně myslím, bylo možná
i na škodu. Víme, že: největší hradní zřícenina v ČR, hrad
Rýzmburk, se nalézá právě v blízkosti PR Vlčí důl, kterážto
spadá mezi tyto přírodní rezervace: NPR Jezerka, PR Domaslavické
údolí a Buky na Bouřňáku. Vládkyní a ochránkyní Krušných hor
pak nazýváme lesní vílu Maribylu. Honzo, fakt pěkný, ale příště
zkus trochu ubrat na propagaci (PR), dík. O další týden později
nás krajinou Irska provedla Martina Šilhavá a Lubor Hon. Třeba
pochválit jejich připravenost - L. Hon nejenže mluvil od promítacího
plátna směrem k divákům, tedy nikoliv od promítačky umístěné
ve středu, jak bývá zvykem, ale ještě k tomu ukazoval některá
místa přímo na mapě. S kolegyní se také příhodně doplňovali,
už jenom samotná změna barvy hlasu dokáže lépe udržet posluchačovu
pozornost. Besedu rovněž zpestřili puštěním jedné irsky zpívané
písně. Poznatky? Místo plotů tu většinou najdete spíše obvodové
zdi a dost často také ruiny. Převážná většina obyvatel jsou
katolíci, jejich patronem Sv. Patrik, nejvyšší vrch jinak
málo hornaté půdy má (něco málo) přes tisíc metrů a zalesněno
je pouze cca 6% procent půdy. V Irsku, víceméně prý připomínajícím
placku, mluví rodným jazykem kolem 60ti tisíc lidí. Posledním
výletem tzv. 'prstem po mapě' se 15. 4. stala země větrných
mlýnů a coffe shopů, o níž ve Výhybce vyprávěl Martin Trousil.
Povedlo se vytvořit sice návštěvnicky nepočetnou, ale o to
příjemnější, takřka rodinně-krbovou atmosféru, při níž se
o své zážitky nedělil jenom Martin. Fajn změna a relax, i
když ve srovnání s ostatními, méně informativní. Tak zas někdy,
v knihovně, Výhybce, nebo třeba přímo 'On the road'... Emilio
+ foto
¨ HODNĚ
MUZIKY ZA ŽÁDNÝ PENÍZE
- Ve čtvrtek 15. 5. se udál v prostorách klubu UL-Tima open
turnaj ve fotbálku. Já ale zrov-na o něm moc psát nebudu.
Já jsem to-tiž ten den do tohoto klubíku, který se na-chází
ve stejném objektu jako Metro, za-šel za úplně jiným účelem.
Ten den se tu měl od 19.00 konat koncert kapel UDG a Rose
Means Rose. Přišel jsem na místo určení přesně v 18.42, ale
nic nena-svědčovalo, že se tu má něco dít. Vono se teda jako
něco dělo, ale že by tu měl bejt koncert, to fakt nevypadalo.
To něco bylo, že v zadním prostoru klubu byl postaven mixážní
pult a u něj se střídalo hned několik 'mixérů', kteří se zde
jak se patří realizovali. Pro mě samotného zůstává (zatím)
toto hudební odvětví zahaleno tajemstvím, ale když sem se
do toho zaposlouchal, bylo to fakt dobrý. Nejlepší byl podle
mýho ten vysokej co má tu arabskou přezdívku (tušim, že Olaf),
ale jak řikám, fakt tému nerozumím. Když už sem pomalu přestal
doufat, že vůbec koncert bude, zahlédl jsem první hvězdy ústeckého
'šoubyznysu', Vrzácí a taky B. Němečků a stylaře Džugyho,
zkrátka UDG jak vyšitý. Společně s nima přišel taky Brambor
a spousta a spousta 'bedňáků' (máza Mazourů např.). Netrvalo
dlouho a všichni se dozvěděli, že dneska RMR nehrají a že
místo nich se nám představí nadějné mládí (soráč Skejty, Malej
Hrdlo, Urbíku) a to sice stále slavnější Tryskáči. Po krátké
zvukové zkoušce, se už taky rovnali na pódio. Jenom škoda,
že se mezitím mistr zvuku, Brambor, vytratil, a tak vše zůstalo
jen na psovi - zvukařovi, který to moc nestíhal, takže jsme
v podstatě vůbec neslyšeli zpěv jak basáka tak kytamarysty
a jen trochu bylo rozumět sprostému bubeníčkovi. To ale nezabránilo
Trvskopunkerům, aby zahráli svoje největší hitovky jako Lidi
nebo Soník, a nebo nám sdělit, že ... punk je zpátky, punk
je zpět... Až na ty patálie se zvukem nám tak pan(k)áčci předvedli,
že jatečka rodí muzikanty. Po doznění posledních tónů posledního
songu, se na pódium vyřítili UDGáci, poslední dobou jedna
z nejproláklejších ústeckých kapel u nás i ve světě. Džugy
sundal všechny jeden přechod, Adam se chopil 'dechů' a navíc
i zvučení, a vůbec se začalo schylovat k tomu, k čemu zkrátka
muselo dojít, dobré muzice. Od posledně, co sem je slyšel,
na sobě opět pánové zapracovali. Vrzyho výborně doplňoval
druhým hlasem Adam (pokud zrovna nefoukal do Saxíku), výborný
sound obou kytar (jak Bohouše tak hlavně Čehýho), vytvářejících
pocit, že už to líp nejde, podporovaný vynikající basovkou
a přesnými bicími - to jsou UDG. Člověk se zkrátka zaposlouchá
a ani neví, jak ten čas utíká. Kucí zahráli všechny profláklý
flákoty - Ruskou raketu, Loutkový divadlo a co hlavně Vůně.
To je prostě megasong. Pak tam taky byla píseň co u ní ten
bláznivej bubeník jenom v trenkách skákal po stolech a objímal
holky a vůbec. Opravdu super, jak mají kluci na inter-netových
stránkách napsáno, underpop s osvěžením. Tuším, že se i přidávalo.
Klucí se potom rozloučili a jak rychle všechno rozbalili,
tak i všechno rychle sbalili. Pak se zase mixovalo. Na závěr,
dík všem zúčastněným za dobrej večer, pivo taky ušlo, hodně
muziky za žádný peníze. Johny Mistr, foto: Alpepone (z Kotelny,
Pha)
¨ TŘI
ŽENY V ALBISU
- V ga-lerii Albis se v dubnu před-sta-vily tři výtvarnice:
Eva Ko-pá-čová (1937), absolventka VŠU v Praze, v l. 1969
- 90 žijící a tvo-řící ve Francii, vystavila ruč-ně tkané
tapisérie a tapi-sé-rie ARS PROTIS. Iris Ko-lá-řo-vá (1944),
absolventka pražské SUŠ, vystavila netkané tapisérie a autodidaktka
Jana Haasová (1946) představila své akvarely. Ředitel galerie
Jiří Kučírek v úvodním slovu na vernisáži 3. 4. podotkl, že
jde již o třetí exhibici v Albisu, věnovanou tapisériím. V
této souvislosti Kučírek připomenul hodnotu textilu pro lidskou
společnost a kulturu: 'Asi se všichni shodneme, že textil
provází člověka odnepaměti.' Kopáčové tapisérie s převažujícím
motivem ohně mě příliš nenadchly. Považuji je za příliš křiklavé,
upachtěně expresívní. Kolářové práce jsou na první pohled
obsahově pestřejší, formálně zajímavější a uměřenější a řemeslně
lépe zvládnuté. Dominují křesťanské motivy a motiv skály.
Barevná paleta je harmonická. Akvarelky Jany Haasové, motivicky
výhradně věnované scenériím Českého středohoří, se mně líbily:
přestože je vidět, že se s nimi autorka dlouho 'nepárala',
jsou technicky dobře zvládnuté. Samozřejmě se v nich nesetkáme
s jakoukoli inovací proti krajinářskému umění 19. stol. (a
to ještě před impresionismem), ovšem do Albisu nechodíme tehdy,
když chceme vidět moderní, či snad dokonce současné umění.
Bravurnost maleb samouka kontrastuje s faktem, že autorka
zřejmě považuje malířství pouze za jeden z koníčků, resp.
vizuální manifestaci svého životního tématu - lásky k Českému
středohoří. U příležitosti vernisáže se tato drobná čilá madam
pustila na Kučírkovo vyzvání do nadšené přednášky o vztahu
slavných osobností k Českému středohoří, genezi svého zamilování
do této ohňové krajiny, a aktivitách, které vyústily v založení
občanského sdružení 'Poutníci Českým středohořím' a časopisu
'Poutník Českým středohořím'. Vyčerpávající zprávu završila
Haasová recitací 5ti básní věnovaných její lásce. Jaro, foto:
E
¨ PORTUGALCI
V LITVÍNOVĚ
- Schola Humanitas (www.humanitas.cz) v Litví-no-vě je zapojena
do několika me-zinárodních projektů. Jed-ním z nich je projekt
CICONIA v rám-ci programu EU Socrates - Comenius. Jedná se
o 3letý projekt zaměřený na sledování populace čápa bílého
a některých dalších stěhovavých ptáků. Sleduje také stěhování
lidí, problematiku národnostních menšin a vztahy mezi nimi.
Do projektu je zapojeno 6 škol z Belgie, Norska, Polska, Bulharska,
Portugalska a ČR. V rámci projektu vycestovali učitelé a žáci
Scholy Humanitas do Portugalska, Norska a Belgie. V nedávných
dnech trávila týden ve Schole Humanitas skupina 12ti studentů
střední školy z portugalského Porta. Úvodní společný večer
ve školním klubu proběhl v duchu národních tradic obou zemí.
Hosté byli přivítáni chlebem a solí, zazněly české i portugalské
písničky a tančilo se střídavě na české a portugalské melodie.
Kromě práce na projektu CICONIA byl pro zahraniční studenty
připraven také poznávací program. Portugalští hosté si prohlédli
Litvínov a navštívili dominantu Mostu - Hněvín a přesunutý
gotický kostel. Jeden den byl věnován návštěvě Prahy a především
jejího historického centra. O první část programu se postarala
škola. Druhá část je zcela v rukou studentů a jejich hostitelských
rodin. I tentokrát došlo k navázání nových přátelství a hlavně
k prohloubení jazykových znalostí. Mgr. Vladimír Pacina
¨ METRO-PUNK#4
- Už na Metro-parkovišti nás v sobotu 22. 3. přivítá parta
rozveselenejch číráků, kterak poskakují na v autorádiu vohulenou
kazetku Houby. A samolitr Houba nemohla chybět ani na pódiu
- dyk to taky pořádaj, víme? Hráli druhý, po Pražácích, co
jí měli jak ZPRAKU! No a pěkně uprostřed polští punk-rockeři
s akordeonem, čili Leniwiec, na než posléze přítomní známí
pěli samý chvály. Svym názorem sloužit nemohu, alébrž na místo
činu dorážim až na In Public Ill, Rokycaňáky se ságem. Lidí
zas mraky, Martíček poudal cca 250 cálujících - různě se povalujících
na chodbičce, u stolů a pod/nad nima a samolitr pařících na
slušně propivněnym parketě. Vedle v Ul ti-mě sedí Radek Šantrůček,
jedinej původní člen teplickýho Šanova 1 - už jenom krůček
do propasti, kam vykopáváním a voprašovaním letitejch legendárních
songů původního Šanova 1 (kde mj. bicoval i náš pan šéFREDaktor)
míří (můj názor). 'Ty vole, hrajé Šanov, dělej!', popohání
pankáč pankáče do kotle a proč ne. Druhá basa se tentokrát
nekonala, hoši to sfoukli ve třech, možná aby ušetřili, kdo
ví... A dyž už sme u toho, ani se neptejte, kolik si řekli
za, dle mýho skromnýho názoru, nemastný neslaný vystoupení...
Taky bych řek, že ho vodflákli - 'sme kurva legenda, taxe
poserte, se nemusíme pokaždý rozkrájet celý, neee?!' - tak
tohle mi napadlo. No nic. Jo ještě: někteří jedinci pařili
přímo s kapelkou na pódiu, viz jedna holčina, co se každou
chvíli jako svlíkala... No a protože se ňák moc jako tulila
k Radkovi, naběhla Radkova mladá (jako fakt) a začala jí tahat
za vlasy a pryč od miláška, ale nic moc jí to platný nebylo...
Uzavírala plzeňská pohoda troj-úderka Laik a ovzduší jakoby
rázem bylo čistší a (u)přím(n)ější. Martíčku, dobrá volba
(pil ste někdo pivo Holba?). Že měli hrát místo Laiku Slováci
Vanilla Club? To jo, ale hoši se po turné s Kryštofem rozhodli
navýšit svůj honorář do opravdu 'nepunkových' výšin, anžto
jim může bejt jasný, že se tady z nich nikdo nepodělá, páč
je tu jednoduše málokdo zná... To jenom, abyste se nedivili
Martíčkovi, kerej je fakt opravdu snaživej a možná z toho
všeho i trochu smutnej - při mym odchodu trpce utrousí: 'Hmm,
punk....'. Ale vy si nenechte zkazit náladu, a tu svojí pohodu;
některý věci už halt nejsou co bejvaly, ale život de dál,
stejně jako se člověk vyvíjí neustále kupředu... Zdar a sílu
u dalšího Metro-Punku (19. 9., Blade Loki - skapunk, PL, Iszonyat
- anarchopunk, HU, Dezinfekce, Načo názov, Primitive plebs...).
Emilio + foto
¨ VYDÁVAT
DNES ČASOPIS
je zcela jed-noduché, stačí mít dobrý počítač se soft-warem,
tiskárnu a kopírku… si řekneme!? Ale ono to ve skutečnosti
může být opravdová dři-na, když vám každý měsíc v uších zní
datum uzávěrky, a ti co vám slíbili, že něco na-píší, jsou
momentálně nepolapitelní. Pojďme te-dy nahlédnout do kuchyně
s názvem Nové ústecké přehledy. Skutečnost, kterou vám chci
sdělit, musí řešit každý měsíc tým Ústec-ké kulturní platformy
'98 spolu s dalšími ex-ter-ními spolupracovníky, aby pro nás
každý mě-síc připravil přehled zajímavých tipů akcí, re-portáže
a články o tom co se stalo nebo sta-ne? Tipy na zajímavé kulturní
či sportovní akce, zmínky o významných osobnostech či objektech
v Ústí n. L. okolí, a/nebo jen drobné střípky o málo známých
aktivitách, které v našem městě organizuje bezpočet sdružení
a institucí. To vše se musí vejít do 76 - 80 stránkového sešitku
formátu A 5. Když jsem před rokem manufakturu navštívil osobně,
abych trochu pomohl a zastrčil nějaký ten leták dovnitř, nevnímal
jsem atmosféru tolik, jako když jsem ji minulý měsíc navštívil
s fotoaparátem v ruce. Při vstupu na mě dýchla specifická
vůně tiskařské barvy; mašina už odpočívala a cvrkot pracovníků
byl urputný! Tak nějak vypadala výroba tiskovin v 19. století,
napadlo mě… opravdu? Dnes to dělají jen stroje!… řekl jsem
si! Byl jsem rázem vyveden z omylu a jasně jsem pochopil,
že to není žádná legrace. No, milý čtenáři: Víš jaké hodnotné
dílko držíš v rukou? A to nám už vychází více než 50. číslo
- od roku 1998 stále za cenu 15,- Kč; a mně stále připomínají
tu starou dobrou tradici tiskařské výroby. Pablo
¨ AUTORSKÉ
ČTENÍ IVO HARÁKA
- V pondělí 24. 3. se v půdní vestavbě Lidové knihovny (UL)
uskutečnilo komponované odpoledne, jehož hlavní částí bylo
autorské čtení básníka a bohemisty, působícího na Pedagogické
fakultě Univerzity J. E. Purkyně Ivo Haráka ze sbírek 'Masna',
'Requiem' a 'Zemědým', jakož i z nedávno napsaných básní.
Publikum, složené převážně z vysokoškolských studentů, se
dočkalo překvapivě malého počtu básní, neboť součástí čtení
byly výstupy Ústeckého hudebního tria a beseda. Hudba však
byla dobrá a beseda velice živá. Diváci se tedy rozhodně nenudili,
jak to bývá na dlouhých autorských čteních zvykem. Besedu
řídila zástupkyně ředitele ústecké knihovny, paní Opravilová,
která se několikrát autora i sama tázala, a to poněkud archaickým
způsobem, který upomínal na doby, kdy autor byl považován
za jediný prvek estetického řetězce, a na diváka zbylo pouze
zasněné učarování, rezignace před nedostižností autorovy poetické
invence. Dotaz poněkud břitčího rázu, jak vnímá vztah mezi
poezií a aktuální otázkami současné společnosti, Harák zodpověděl
tak, že si nemyslí, že by poezie měla měnit svět, ale samotné
lidi. Z publika pak bylo poznamenáno, že obrazy Harákovy řemeslně
zvládnuté poezie jsou sice mnohým blízké, ale těmto lidem
je nejspíš ještě bližší vlastní poezie života a Harákova poezie
je tak pro tyto lidi zbytečná, a naopak ty, kterým obrazy
skryté v básních nic neříkají, jeho poezie neprobudí. Autor
byl těmito otázkami a poznámkami vybičován k obhajobě básnické
tendence, kterou zastává s autory vnitřního světa Holanem
a Rotreklem, jako právoplatné linie, která může koexistovat
s - Harákem uznávanou - básnickou linií údernější. Na další
dotaz, sice jestli se Harákova rozsáhlá a dnes již ve středoevropském
prostoru uznávaná teoretická práce netluče s básnickou invencí
a autenticitou, odvětil, že vlastní tvorba a teoretická práce
jsou u něj dvě autonomní jednotky. Připomněl, že na tvorbě
básníků se leckdy těžko pozná, zda jde o vysokoškolsky vzdělaného
člověka či laika. jaro, Honza Burian
¨ VALENTÝNSKÉ
METRO
- Pátek čtrnáctýho. Pro někoho možná normálka, ale když je
únor, znamená to svátek zamilovanejch lidí. Aspoň se to říká.
A kdo se v tento den rozhodl zvednout svůj zadek a zašel si
do Metra (www.me-tro.cz), určitě nelitoval. Dostaveníčko si
tu daly 3 kapely, rozmanitých a zcela osobitých stylů. U netradičně
posunutého vstupu, který byl přeložen zřejmě z termických
(tepelných) důvodů, až za hajzliky, si nechal (svýho psa)
Pajdu, což za takový dobrý kapely není moc. Ano, dobrý kapely.
No bať: Obří broskev (foto), Existence a UDG se tento večer
opravdu překonávaly. Hrálo se přesně v tomto pořadí, takže
z toho zcela logicky vychází, ať počítám jak počítám, že první
hrála Obří broskev (zajímavý název!) rozdělená do měst Česká
Lípa a Praha. Celkem pět maníků - dva kytáristi, jeden basáček-trajdaláček,
jeden tluče-bubeníček a jeden 'multidechovec', rozněžnili
(již tak rozněžněná) srdíčka přítomných milenců a zamilovaných.
Zcela pohodová a na vysoké úrovni muzika. Pánové jsou očividně
mistři svého oboru. Vše zcela umocněno oním 'multidechovcem',
čiliže pánem, co hrál na flétnu pak najednou tam byl klarinet
a když ses podival znovu třímal v ruce saxik. V poslední,
nebo předposlední písni jsem dokonce zahlíd i takovou tu dlouhou
dřevěnou troubu. Neznám název, ale hrajou na to myslim ve
Švajcu ty horalové. Prostě Obří broskev se musí vidět. Lidi
už se začali hejbat. Pak se měnili bicí (podle Hřebíka Hřebačky
dnes velice dobře ozvučené) a to znamenalo, že se na pódio
chystala litoměřická Existence. Zase 5tka čítající jednoho
kytaristu, basmana, bubnovače, klávesouna a toho s tim mikrofounem.
Úplně jinej styl, tušim že HCéčko, co rozproudí i ty nejzarytější
sitzfleische. Pódiová choreografie na jedničku, hlavně basák
a zpěvák poskakující ve stejném rytmu. Bubeník sem tam vstával
a zase si sedal. Klávesák jakoby stranou, rozhodně nezůstával
stranou. Všici se pomalu, ale za to jistě, dostávali do transu,
či varu, jak chcete. Opravdu výborné. Navíc lidí už jak smetí.
Oficielně prej 100 platících, ale já myslim, že překročeno
minimálně 1,5krát, možno i víckrát a těch pěknejch holek,
mno. Třeba ta v těch kostkovanejch kalhotech, co se opírala
vo toho dlouhána vysokoškolskýho (taková babofavoritka). Nezasvěcení
nepochopí, což mi připomnělo v pořadí třetí a poslední (nikolivěk
hudebně) kapelu, hostitelské UDG. Všichni je znáte, takže
jen ve zkratkách. Vůně - Džugy - buben - diváci, Čehý - ladí,
Vrzáci - dvojčata atd. UDG sem bohužel neviděl do konce, páč
začínali až ve čtvrt na jednu a já tak trochu odpadal. Takže,
díky kucí za fakt super večer, jen možná, kdyby to začlo vo
tu hoďku dřív a né až v devět, ju? Pan zvukař se vyznamenal,
romové trochu prudili a pro ostatní: 'Memento mori'. Johny
Mistr
¨ NĚCO
O KNIZE: KYTARY A ŘEV aneb CO BYLO ZA ZDÍ
(Punk rock a hardcore v Československu před rokem 1989) '…strašný
jak už je to dávno. Donedávna to byla skoro z 80% radost,
dneska je to jenom senilní vzpomínka… radostí zůstává…, že
tady není punk úplně dead, na rozdíl od Anglie, kde je záležitostí
starců a přestárlých mladíků… Snad je to tou sračkou, která
tady trvá od komoušů nebo jsme jiný než západní generace.'
(Petr Růžička) - Dostal jsem zajímavou knížku výše uvedeného
titulu a budu vás o ní informovat, jak budu umět, ale hned
zkraje vás musím upozornit, že já zrovna ten punk moc nemusím.
Ale budu se snažit bejt spravedlivej. Tak zaprvé je tu určitě
velká hřivna ve faktografii. I když nemůžu, nejsa opravdu
fandou punku, posoudit u většiny kapel, nakolik se do informací
nevloudily nějaké šotkoviny či aspoň nepřesnosti. Jakž takž
můžu něco vychytat u skupin, které aspoň trochu znám - a těch
není mnoho: FPB, Šanov I, Extempore… a tam je snad všechno
O. K., pokud jsem si všiml. Za ostatní neručím. Cenný je i
časový a lokální zařazení některejch legendárních akcí, protože
jak víme, taky už si prd pamatujem a občas se nám přece stane,
že kámoš vypráví o něčem, u čeho jsme přece byli oba, přičemž
jeho vzpomínka se od tý naší liší diametrálně. Tak tady je
to aspoň černý na bílým a hádejte se, jestli chcete! Třeba
to, že památnej 'Antisokolov' se konal v Dasnicích (u toho
pravého Sokolova) 20. II. 1988 - dal byste to ještě dnes někdo
dohromady? A jiný. Tadyhleten happening, támhleten průser.
Dobový reálie. A figurky. Dnešním dorostencům, co to nepamatujou,
se dostane aspoň bazálních informací o tom, co to bylo Vokno
a Voknoviny. Postavy více či méně známé, tu a tam trochu mlhou
opředené… nebo jsou to pavučiny? (Viz ten úvodní citát z Růžičky.)
Třeba ten Bergámo. Donedávna jsem ani moc netušil, co je zač.
Tady vyvstává zásluhou několika hlášek celkem v barvách. Nebo
Koňýk, Hraboš, Caine. O starejch známejch, severočechovi blízkejch,
jako jsou Hanzlík, Wanek, Růžička, Šantrůček, ani nemluvě.
Dlouho jsem se trápil otázkou, kdo že to mohl sepsat. V knize
se to totiž nedozvíte. Někdo vejš postavenej, a proto se nechce
odanonymnit? Dnes už snad z pamětníků nikdo tak vysoko nestojí,
aby mu na utajování záleželo. První revoluční vlna přece dávno,
pokud jde o špičky, vymřela. Je ten člověk tak prefíkanej,
že v poděkování děkuje za pomoc i sobě, aby zamlžil stopy?
Ještě že je tu ke konci dvoustránkovej 'Návod k použití'.
Jenže v něm obsažený zdůvodnění, proč je autor utajen (skromnost
sama) mě moc nepře-svěd-čilo. A on tu mimochodem není ani
rok vy-dá-ní. Užitečnej je závěrečnej je-de-nác-ti-stránkovej
oddíl 'English Summary' - ať Angličánci viděj! Pokud jde o
jazyk, dle očekávání najdete dost chyb. Tradiční ji-jí, ni-ní,
mě-mně, čárky v souvětích, ale i i-y v přísudcích. Pokud jde
třeba o to skloňování zájmen, ani mi tak moc ne-vadí v textech
písní - má to svůj půvab, když se dodržuje původnost. Vždyť
víme snad o nějakým punkáčovi, kterej by psal pravopisně správně?
Ale v oficiálním textu knihy vypadají tyto 'mouchy' dost nepatřičně.
Nejlepšího potvrzení mých 'obav z nejhoršího' se mi ale dostává
v pasážích, kde se 'filosofuje'. Stačí první dva odstavce
ze str. 300 a říkám si: Co teda sakra vlastně chtěj? Kde je
ta slavná proklamace '…nic jinýho, než hrát si to svoje…,
jen si v klidu ve sklepě mydlit 3 akordy…'? V prdeli, drazí,
v prdeli. Potvrzuje mi to můj prvotní předpoklad o zmatenosti
celýho směru. A taky je to doklad, že jako hudba to samo nepřežije.
Přes všechno sejčkování 'still not dead'. Tady se defakto
sami práskli. Oni k tomu ty politický kydy prostě potřebujou.
Ať už levý, nebo pravý. I v tomto 'odhalení' je přínos týhle
knihy. 'Hnutí punk vzniklo jako revolta proti společenským
konvencím.' No fajn. Jenže když se proberete životopisama
punkerů, zjistíte, že většina z nich považovala za nejstrašnější
společenskou konvenci čištění zubů nebo zouvání si bot, když
jdu do postele. Na tyto záležitosti mám názor, dovolíte-li
nebo ne, opravdu silně konvenční. Pokud jde o to filosofování,
on je taky rozdíl, když Mejla zařve 'Nejsem jsa Bohem schopen
se poznat', nebo když Bergámo se svým puňky-kuňkáním (po nesmyslným
osočení Kocába) blouzní '…dopracovat se božský demence. Nejsem
toho už dalek.' Přesto oba mají pravdu. Neocenitelný jsou
fotografie. Hlavní zásluha - asi Štěpán Stejskal. Do Slováků
jsem se - sorry - nezačet. A kdybych měl říct, co mě vzalo
nejvíc, tak opravdu pěknej popis Lochotína 15. IX. 1987 ('Mírový
koncert'). Kdo to má ještě v paměti z dobového oficiálního
tisku, ten si pochutná. Okouzlila mě zmatenost Holandské kapely
The Ex, jejichž zpěvačka pod dojmem spatření prvomájového
průvodu 1987 pravila 'Ale vždyť tady přece máte svobodu, já
jsem dnes ráno viděla v Brně obrovskou stávku lidí s hesly
a prapory!' A mrzí mě, že jsem ve své době prošvihl západočeskou
skupinu Kanibal. Jejich slogan 'Soudruzi a soudružky, naserte
si do držky' se měl zpopularizovat před komunálníma volbama!
No, řídil jsem se snad dostatečně prohlášením v Anticopyrightu
na str. 6: 'Cokoliv z této knížky může být použito dle libosti.
Neplatí pro studenty politologie, píšící své školní práce
o subkulturách pro potřeby Ministerstva vnitra.' Každopádně
vám říkám - musela to bejt hrozná práce, dát tohle všechno
dohromady. Už jenom za to patří autorovi obdiv. A třeba by
se toho pochvalnýho (kromě toho, co už tu bylo vyřčeno) dalo
ze sebe vytlačit víc. Třeba… 'Dneska, tak jako před dvaceti
lety, mně jde hlavně o muziku a to ostatní jsou jenom kecy.'
(Petr Růžička). No, jestli to myslí vážně… Ale vidíte - já
jsem vás varoval, že ten punk moc rád nemám. Yarda Pichlík
¨ ZVĚTŠENINA
- Film 'Zvětšenina' (GB 1966, rež. Ital M. Antonioni), promítaný
v rámci projektu 100 v Domě kultury chemiků a Biografu u Františka,
mě zaujal svou nejednoznačností, jež poskytuje široký prostor
divákově interpretaci. Kostrou je vágní příběh o tom, jak
fotograf nafotil mileneckou scénu v parku, a poté - prostřednictvím
zvětšeniny snímků - zjistil, že v parku šlo vlastně o připravenou
léčku, která skončila vraždou. Příběh je však vcelku nepodstatnou
částí působivosti filmu. Důležitá je atmosféra jakéhosi klidu
před bouří (vytvářená např. dlouhými záběry větrem čechraných
stromů v parku), jež může asociovat předzvěst neblahého konce
slavné epochy 60. let. Nejednoznačná - sympatie i antipatie
probouzející - je hlavní postava mladého úspěšného módního
fotografa (D. Hemmings), bravurní ztělesnění citlivého umělce,
zaujatého svou prací na nejvyšší míru, a zároveň arogantního
snoba. Vyprávění se děje v nezaujatém duchu, a tak lze jen
těžko usuzovat, zda scény fenoménů hippie kultury - divokých
mejdanů s marihuanou, protiválečných protestů, rockového koncertu
- režisér jen ukazuje, či paroduje a karikuje. Možná lze film
označit za jakousi alegorii přechodu člověka z kirkegaardovského
stádia estetického do stádia etického (hédonistický fotograf,
fotící modelky pro výdělek, vyfotí najednou mezní situaci
- vraždu, a ta mu vleze pod kůži natolik, že promění jeho
svět). Filmy jako 'Zvětšenina' jsou vždy tak trochu strašákem
pro diváka, jenž hledá jednoznačný smysl uměleckého díla.
Ostatně, hledat nějaký jednoznačný smysl u umění je jeho nepochopením.
Jako možné vyrovnání se s takovými uměleckými hlavolamy, navrhuji
vzít autora za slovo, a sice za neúplné slovo, a doplnit si
ho podle vlastní libosti. Jaro